به گزارش پارس ، دکتر حسین عبداللهی از مجریان این پروژه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت تولید ماهیان مولد باکیفیت خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژادی آبزیان سعی می کند تا با اجرای یک طرح تحقیقاتی و اصلاح نژاد قزل آلا، ماهیانی با رشد بهتر و سریع تر تولید کند.

به گفته وی، برای اصلاح نژاد ماهیان در سراسر دنیا از پرورش انفرادی بین خانوادگی و درون خانوادگی استفاده می شود که این مرکز با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد از روش بین خانوادگی استفاده می کند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره شیوه اصلاح نژاد قزل آلا توضیح داد: دراین شیوه، مولدانی علامت گذاری شده و پس از یک مرحله تکثیر بچه ماهی هایی که رشد بهتری دارند جداسازی شده و به عنوان مولدان آینده نگهداری می شوند. شیوه ای که به عنوان یک شیوه اصلاح نژادی کلاسیک در تمام کشورهای دنیا مطرح است.

وی با اشاره به رشد چشمگیر آبزی پروری در دنیا در دو دهه اخیر گفت: در ایران نیز آبزی پروری به تبع تغییرات این حوزه در دنیا رشد داشته و براساس آمار سازمان شیلات تولید ۲۰ هزار تنی در سال ۱۳۵۸ به ۲۸۵ هزار تن در سال ۱۳۹۱ رسیده است.

پرورش ماهی قزل آلا نیز یکی از فعالیت های اساسی حوزه آبزی پروری در کشور است که رتبه نخست دنیا در تولید در آب شیرین و رتبه دوم دنیا در تولید در آب شور را پس از شیلی به خود اختصاص داده است. طبق آمار سازمان شیلات تولید این ماهی در کشور در سال ۱۳۹۰،۱۰۶ هزار تن و در سال ۱۳۹۱،۱۳۵ هزار تن بوده است.

این متخصص ژنتیک، تکثیر و پرورش آبزیان معتقد است از آنجا که ماهی قزل آلا یک ماهی غیر بومی برای ایران است، باید برای تولید پایدار آن برنامه ریزی درستی انجام شود.

عبداللهی درباره تولید قزل آلا در کشور گفت: در سال های گذشته تخم این ماهی برای تکثیر در داخل کشور از خارج وارد می شد تا این که برخی از فعالان بخش خصوصی تولید تخم ماهی قزل آلا را آغاز کردند اما متاسفانه چون بر روی تولید این تخم در کشور تحقیقاتی صورت نگرفته بود، بخش خصوصی مجددا به واردات آن روی آورد.

وی با تاکید بر این که کشور برای قطع وابستگی به خارج برای تامین تخم ماهی قزل آلا به تحقیقات ژنتیکی و اصلاح نژادی نیاز دارد خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۵ مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد آبزیان در یاسوج با همین هدف تحت نظر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور شکل گرفت.