به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، رقیه عزیزی شیرکوهی: بی شک انتقال ارزش ها و باورهای هر کشور به نسل های آینده، مهمترین وظیفه نهادهای فرهنگی هر کشوری است که این مهم از طریق اثرگذاری های فرهنگی بر جامعه کودک و نوجوان آن کشور صورت می گیرد.

امروزه لوازم التحریر به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین گروه کالایی در بین محصولات فرهنگ عمومی و سبک زندگی قرار می گیرد که با توجه به گروه خاص مخاطبان آن، می توان از آن به عنوان مهمترین گروه ها جهت تأثیرگذاری فرهنگی نام برد.

مؤسسه « روشنای زندگی» نیز در راستای فرهنگ اسلامی _ ایرانی و ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی در کشور برای دانش آموزان و دانشجویان کشور به تولید بیش از ۵۰۰ قلم لوازم التحریر با طرح های ایرانی و اسلامی پرداخته و به زودی از این نوشت افزارها طی مراسمی رونمایی خواهد کرد.

به همین منظور با سعید حسینی، مدیر مؤسسه « روشنای زندگی» در خصوص تولید نوشت افزارهای ایرانی _ اسلامی به گفت وگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان می گذرد:

آقای حسینی درباره شکل گیری ایده نوشت افزارهای ایرانی _ اسلامی و اهداف آن توضیح دهید؟

اولاً تولید لوازم التحریر یک حرکت فرهنگی استراتژیک و اولویت دار است چون به لحاظ مخاطب دارای اولویت بسیار جدی است، کودکان و نوجوانان در این مقطع سنی بسیار منعطف و الگوپذیر هستند که متأسفانه فرهنگ غرب با ارائه کاراکترهای غربی توانسته با کودکان و نوجوانان ایرانی ارتباط گسترده بگیرد و ذهن آنها را تسخیر کند.

از سوی دیگر لوازم التحریر به عنوان یک کالای ضروری که کودکان ونوجوانان در مقطع دانش آموزی بیشترین ارتباط را با این محصولات دارند، بسیارمهم است یعنی این گروه سنی درگیری ملموسی با این نوع کالا دارند و بیشترین زمان خود را با لوازم التحریر و نوشت افزارها می گذرانند.

* بازار لوازم التحریر به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است

این محصولات متعلق به طبقه خاصی نیست و تمامی کودکان و نوجوانان را در بر می گیرد به طوری که نیاز داخلی دفتر تحریر در کشورمان به طور تقریبی سالانه ۱۵۰ میلیون جلد و گردش بازار لوازم التحریر میانگین ۴ هزار میلیارد تومان در سال در کشور ایران است.

با توجه به اهمیت فوق العاده لوازم التحریر مشاهده کردیم که بازار لوازم التحریر به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است که این کاراکترها آثار مخربی بر سبک زندگی و اعتقادات کودکان و نوجوان کشورمان دارد و متأسفانه پس از سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت جدی انجام نشده است؛ این عوامل باعث شد تا تصمیم به تولید لوازم التحریر ایرانی اسلامی بگیریم.

* حضور یکصد هنرمند در اجرای طرح های نوشت افزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا

درباره چگونگی و روند تولید این محصولات توضیح دهید؟

این دغدغه چند ساله ما بود تا سال گذشته که به صورت آزمایشی تعدادی دفتر تولید کردیم، و علیرغم طراحی های نه چندان حرفه ای با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد، به طوری که با توجه به هزینه های محدود و عدم وجود زیرساخت های مناسب ما قادر به پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نبودیم.

پس از آغاز سال تحصیلی در آذر سال گذشته یک تیم تخصصی برای ادامه تولید به صورت حرفه ای تشکیل و پس از آسیب شناسی کارهای گذشته با تشکیل جلسات فکری با حضور اساتید، هنرمندان و صاحب نظران ایده های مختلف بررسی شد.

در کنار تولید ایده بانک اطلاعاتی از بین هنرمندانی که می توانند در این زمینه فعالیت کنند جمع آوری و با کارشناسی های صورت گرفته، طراحی های اولیه انجام شد.

از سوی دیگر با تشکیل گروه ارزیابی، طراحی های انجام گرفته، توسط مخاطبان و همچنین کارشناسان طرح ها اصلاح و تکمیل شد. دراین حرکت بیش از یکصد نفر از هنرمندان و کارشناسان حضور داشته اند که با هزاران ساعت کار کارشناسی شبانه روزی توانستند این حجم کار را تولید کنند.

* به کارگیری تصاویری شهداء، چهره های ماندگار ملی و فیلم ها و سریال ها در این طرح

درباره محصولاتی که تولیدشده توضیح می فرمایید؟

در طراحی های صورت گرفته بیش از یکصد طرح به صورت نهایی طراحی شد، که این یکصد طرح به لحاظ موضوعی به دو دسته کاراکترهای تولیدی و شخصیت های موجود تقسیم می شود، در بحث شخصیت های موجود ما در ۳ گروه شهدا، چهره های ماندگار ملی و فیلم ها و سریال ها اقدام به تولید کردیم.

در بخش دیگر نیز ما اقدام به طراحی شخصیت های داستانی متنوع کردیم؛ که در این بخش پنج شخصیت « پارسا» ، « پروانه ها» ، « بچه های ایران» ، « خانواده رضوی» و « دلاوران» طراحی شده است که هرکدام از این طرح ها دارای داستان و شخصیت های مستقل بوده و برای بخشی از مخاطبان تولید شده است.

این طرح ها در مدل های مختلف دفتر تحریر در ۵۰ برگ و۸۰ برگ و همچنین به صورت ساده و فانتزی تولید می شود. به غیر از دفتر تحریر، سایر لوازم التحریر نیز مانند کیف، جامدادی، کتاب های کمیک استریپ، کتاب های رنگ آمیزی، برچسب و برنامه درسی، دفترچه یادداشت و پاک کن نیز تولیدشده است.

در مجموع اقلام تولیدی قریب به ۵۰۰ قلم انواع لوازم التحریر می رسد که یک مجموعه بی نظیر را تشکیل داده است.

* متأسفانه هنوز کمیک استریپ در ایران جا نیفتاده است

در محصولات به خلق شخصیت هایی اشاره کردید، می توانید بیشتر توضیح بدهید؟

تولید کاراکتر حرکت بسیار استراتژیکی برای انتقال سبک زندگی و پیام های فرهنگی مورد نظر است، که غرب سال ها است، توانسته در این زمینه موفق عمل کند به طوری که امروزه کمتر کسی را می بینیم که کاراکترهای غربی همچون اسپایدرمن و بتمن را نشناسد.

در کشورهای غربی در وهله نخست کاراکتری را خلق کرده و قبل از اینکه انیمیشین آن را بسازند، کُمیک استریپ کار می کنند و در بازار تست می زنند که چه کاراکترهایی به آنها جواب داد و سپس به انیمیشن آن را می سازند.

ما نیز سعی کرده ایم به همین روش کار کنیم اما متأسفانه هنوز کمیک استریپ در ایران جا نیفتاده است و خیلی مخاطب حرفه ای کودکان نظیر کشور آمریکا ندارد.

به دلیل محدودیت های مالی نتوانستیم بر روی انیمیشن سرمایه گذاری کنیم، اما اکنون با کمیک استریپ، داستان تصویری و کتاب داستان تلاش کردیم که شخصیت ها را در میان مخاطبان جا بیندازیم، حتی کارهای کوچک تصویری نظیر تیزر و کلیپ نیز ساخته شده و تلاش داریم محصولات آن را به صورت کامل تولید و روانه بازار لوازم التحریر کنیم.

اکنون اقدامات لازم برای تولید انیمیشن در حال انجام است، یعنی باز خوردهایی که از تولیدات خود در جامعه داشته ایم را جمع آوری و در صورت جذب سرمایه گذار به زودی انیمیشن آنها را خواهیم ساخت.

* در کشور عمده کارهای فرهنگی متکی به نفت است

سرمایه این کار چگونه تأمین می شود از بودجه دولتی یا خصوصی؟

نگاه ما به این مسئله به هیچ وجه سودمحور نیست، بلکه تمام تلاش خود را می کنیم تا این محصولات به بهترین نحو تولید و توزیع شود.

متأسفانه در کشور ما عمده کارهای فرهنگی متکی به نفت است، متکی به نفت بودن چندین مشکل را دربردارد یعنی باید در وهله نخست یک بودجه دولتی را جذب کرد و دیگر مخاطب برای ما مهم نخواهد بود، چرا که سرمایه مورد نیاز را از قبل دریافت کرده ایم و می خواهیم با آن هزاران محصول را تولید کنیم، برگشت دیگر برای ما موضوعیتی ندارد، مخاطب را در کارهایمان نمی بینیم و عموماً این کار باعث ضعیف شدن محصولات می شود.

* دعوت و استفاده از بخش های خصوصی و نیمه دولتی دارای دغدغه فرهنگی در این طرح

نگاه مؤسسه « روشنای زندگی» بیشتر سرمایه گذاری بود، یعنی کاملاً مدل، مدل حرفه ای باشد به گونه ای که تلاش داشتیم که این کار خودش را بچرخاند و از آن طرف نگاهی که داشتیم، این بوده است که بتوانیم دفاتر خود را به فروش برسانیم و همه آنها برای مخاطب موضوعیت داشته باشد، به همین منظور به دنبال سرمایه گذار بودیم یعنی تمام توان خود را گذاشتیم تا سرمایه گذارانی را جذب این کار کنیم و از بخش های خصوصی و نیمه دولتی که دغدغه کار فرهنگی دارند را دعوت به عمل آورده ایم.

برای پیشبرد اهداف این مؤسسه تلاش کردیم که از خیرین نیز دعوت به عمل آوریم، حتی برای سرمایه گذاری به آنها پیشنهاد دادیم که سرمایه ای را دراختیار ما قرار دهند و ما نیز تعهد می کنیم، عین مبلغ مورد نیاز را به آنها برگردانیم، چرا که دوست نداشتیم این کار از بودجه اهدایی تولید شود یا به سرانجام برسد یعنی ما در این بخش نیز می خواهیم برای اولین بار مدلی را پیاده کنیم تا جریان تولید محصولات فرهنگی اسلامی ایرانی با نگاه به اصل انقلاب که یک حرکت کاملاً مردمی غیر وابسته بود، تبدیل به یک حرکت کاملاً مردمی و مستقل شود، در این زمینه نیز از همه مردم و فعالیتی که حاضر به سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه باشند، استقبال می کنیم.

معتقدیم این حرکت می تواند یک الگوی بسیار جدید برای اقتصاد مقاومتی، مردمی و جهاد و حماسه اقتصادی باشد.

* یک جنگ رسانه ای شدیدی درباره باربی در جهان صورت گرفته است

برای اینکه جذابیت این نوشت افزارها افزایش یابد و رقیبی برای تصاویر باربی و بتمن باشد، چه کارهایی صورت گرفته است؟

یک بخش آن طبیعی است چرا که تصاویر عروسک هایی مانند باربی و بتمن برای مخاطبان ما تصویرسازی شده است، یعنی یک جنگ رسانه ای شدیدی درباره باربی در جهان صورت گرفته است و دارای پشتوانه رسانه ای است و ذائقه های مخاطب کودکان و نوجوانان را تغییر داده است، اما ما توجه خود را به شخصیت ها منتهی کرده ایم، یعنی تلاش کرده ایم که در این حوزه حرفه ای عمل کنیم، به گونه ای دیگر با حدود صدها دانش آموز درباره طرح های روشنا صحبت کرده ایم و همه کارها نیز دارای رنج سنی است.

در این راستا عکس هایی که مربوط به شهدا است، را برای مخاطب دانشجو، دبیرستان و راهنمایی در نظر گرفته ایم چرا که این تصاویر برای این گروه سنی از جذابیت بالایی برخوردار است، حتی گرافیست هایی که برای این کار در نظر گرفته ایم، به دلیل آن که همه آنها انیماتور هستند، نوعی تصاویر دفاتر را برای گروه سنی کودک و پیش دبستانی طراحی کرده اند که از بازخورد خوبی میان این گروه سنی برخوردار بوده است.

* رسانه ها به ترویج فرهنگ و تولید نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی بپردازند

معتقدم رسانه ها با تبلیغات و تیزرهای تبلیغاتی می توانند به ترویج فرهنگ و تولید نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی کمک شایانی کنند، برای خلق کاراکترها و شخصیت های دختران و پسران ایرانی بیش از یکصد دانش آموز ایرانی عکسبرداری کرده و سپس عکس ها را با تصویرگران چک کرده ایم.

در گام نخست احساس می کنیم که کارهایی که صورت گرفته، جذاب است و طبق گروه های سنی تفکیک بندی شده است.

* رونمایی و راه اندازی سایت نوشت افزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا تا پایان هفته

سؤال: برای بحث توزیع این محصولات چه تدبیری اندیشیده شده است؟

برای بحث توزیع ما راه های متنوعی را پیش بینی کرده ایم؛ از حضور در بازار لوازم التحریر گرفته تا فروشگاه های زنجیره ای. برنامه ما این است که این دفاتر از شیوه های مختلف مانند فروشگاه ها، عرضه مستقیم در سطح معابر، فروشگاه های اینترنتی و نمایشگاه های پاییزه توزیع شود.

مخاطبان عزیز در این زمینه می توانند به سایت roshana. co که تا آخر هفته رونمایی می شود یا با روابط عمومی « روشنا» باشماره ۰۲۱۸۸۳۱۸۶۸ تماس بگیرند و از مراکز توزیع و اطلاعات بیشتر برخوردار شوند.

* تلاش روشنا برای رسیدن به یک برنده سبک زندگی ایرانی _ اسلامی در بین مخاطبان

برنامه بعدی شما در روشنا چیست؟

نگاه ما به روشنا بسیار وسیع است، روشنا برندی است که می خواهد برای اولین بار به صورت حرفه ای در زمینه سبک زندگی اسلامی _ ایرانی فعالیت کند و به عنوان یک برند سبک زندگی شناخته شود.

ما در حوزه های مختلف زندگی ورود خواهیم کرد، اصلی ترین حوزه تولید محصولات کاربردی زندگی است در این خصوص برنامه ای تدوین و در آن ۱۰ گروه، کالایی و بیش از ۲۰۰ نوع محصول شناسایی و جهت تولید در گام های بعدی برنامه ریزی شده است. که از جمله این گروه های کالایی می توان به اسباب بازی، لوازم منزل، لوازم کودک، تقویم و سررسید، هدایا و تزئینات اشاره کرد.

در کنار تولید محصولات به حوزه هایی از زندگی مانند گردشگری، سرگرمی، تفریحات و سلامت نیز انشاالله در آینده وارد خواهیم شد.