به گزارش پارس ، دکتر سیدابراهیم قدوسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جلسات برگزار شده با سازمان های مرتبط با درمان اعتیاد از جمله سازمان بهزیستی و همچنین اداره تعرفه گذاری وزارت بهداشت، گفت: به دنبال برگزاری این جلسات در نهایت توانستیم تعرفه های درمان اعتیاد را بر اساس ابلاغیه دولت در سال ۹۲، به روز کنیم.

وی افزود: محاسبه بسته خدمات پیش از این صورت گرفته و تقریبا ثابت است. بر اساس بسته خدمات، تعرفه های مصوب دولت در سال ۹۲ را جایگزین کردیم و به عنوان تعرفه موقت ابلاغ خواهد شد؛ چرا که تعرفه ها باید مصوبه شورای عالی بیمه خدمات درمانی را داشته باشد و هنوز بحث تصویب آن در شورای عالی بیمه خدمات درمانی نهایی نشده است. به منظور تسریع امور، تعرفه ها را به عنوان تعرفه موقت ابلاغ کردیم.

به گفته این کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت، تعرفه درمان « نگهدارنده با متادون» در بخش دولتی ماهانه ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در بخش خصوصی ماهانه ۱۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شد. همچنین « درمان نگهدارنده با تنتور اپیوم» بدون احتساب هزینه دارو در بخش دولتی ماهانه ۸۸ هزار و ۷۰۰ و در بخش خصوصی ۱۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان لحاظ شد. « درمان نگهدارنده با داروی بوپرونورفین» بدون احتساب هزینه دارو نیز در بخش دولتی ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان و در بخش خصوصی ۶۲ هزار و ۱۰۰ تومان محاسبه شد.

وی افزود: « سم زدایی با بوپرونورفین» برای دوره هشت تا ۲۱ روزه در بخش دولتی ۸۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در بخش خصوصی ۱۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان بدون احتساب هزینه دارو در نظر گرفته شد. « درمان مداخلات روانشناختی گروهی بر اساس الگوی ماتریکس» به ازای هر جلسه (تا یک ساعت) برای هر نفر در بخش دولتی ۴۰۰۰ تومان و در بخش خصوصی ۸۱۰۰ تومان محاسبه شد. همچنین « مداخلات روانشناختی فردی بر مبنای الگوی ماتریکس» به ازای هر جلسه حداقل ۴۵ دقیقه ای در بخش دولتی ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و در بخش خصوصی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان لحاظ شد.

وی گفت: از آنجا که قیمت دارو متغیر است و ممکن است در طول سال تغییر کند، هزینه دارو طبق تعرفه ای که توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری می شود، از بیمار اخذ خواهد شد.

قدوسی ادامه داد: « درمان در مراکز اجتماع درمان مدار (TC های اقامتی) » ماهانه در بخش دولتی ۵۸۴ هزار تومان و در بخش خصوصی ۸۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شد. همچنین برای « مراکز اجتماع درمان مدار یا TC های غیر اقامتی» به ازای هر ماه در بخش خصوصی ۵۴۹ هزار تومان تعیین شد. برای « مراکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد» (مشهور به کمپ) به ازای هر ماه در بخش خصوصی ۵۱۱ هزار تومان در نظر گرفته شد.

این کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: هیات امنای دانشگاه ها می توانند بر اساس سطح اقتصادی و اجتماعی استان خود این تعرفه ها را تعدیل کنند.

وی تاکید کرد: تعرفه های ابلاغی، تعرفه گلوبال است و حداکثر مبلغی که مراکز دولتی و خصوصی درمان اعتیاد می توانند از بیمار دریافت کنند، همین تعرفه هاست و اخذ وجوه تحت عناوینی مانند تشکیل پرونده، ویزیت، مداخلات روانشناسی، مددکاری، انجام آزمایش ادرار و… اکیدا ممنوع است و تمام این موارد در این پکیج محاسبه شده است.

قدوسی ادامه داد: چنانچه مراکز دولتی درمان اعتیاد از بودجه دولتی کمکی دریافت می کنند، حداکثر می توانند ماهانه فرانشیز ۴۰ هزار تومانی از بیمار دریافت کنند. فرانشیز درمان نگهدارنده با متادون در مراکز گذری نیز ماهانه ۴۰ هزار تومان تعیین شده است.