به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، وقتی خانواده ها در شرایطی قرار می گیرند که مطلع می شوند یکی از عزیزانشان تنها چند روز دیگر میهمان آنها خواهد بود تلاش می کنند تا بهترین شرایط را برای روزهای باقی مانده فراهم کنند و حتی در برخی مواقع خانواده، اقوام و بستگان مقدمات مراسم بعد از فوت را نیز آماده می کنند تا در آن لحظات که وضعیت روحی حاکم بر خانواده وضعیت مطلوبی نیست کارهای بر زمین مانده ای وجود نداشته باشد.

با تغییر شرایط زندگی طی سال های اخیر و روی آوردن به سبک زندگی متفاوت در میان خانواده ها شاهد هستیم که شرکت های انجام مراسم تشریفات ترحیم هر روز بیشتر می شوند و در برخی موارد تعدادی از این شرکت ها از روزهای قبل از فوت کارهایی مانند انجام مشاوره برای بازماندگان و آماده کردن آنان را برای پذیرش این موضوع آغاز می کنند.

این در حالی است که در گذشته بزرگان یک خانواده با حضور در کنار بازماندگان سعی می کردند تا حدودی جای خالی از دست رفته را برای بازماندگان پر کنند و نیازی به مشاوره هم نبود.

مؤسس یکی از این شرکت های برگزاری مراسم ترحیم به خبرنگار جامعه فارس می گوید: در گذشته برگزاری تشریفات مراسم عروسی را انجام می دادیم اما پس از مدتی و تقریبا هشت سال گذشته انجام تشریفات مراسم ترحیم را آغاز کردیم که در ابتدا با استقبال خوبی مواجه نشدیم اما با گذشت مدتی درخواست ها افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: با ادامه فعالیتمان به مرور زمان فعالیت مان در نظر عموم مردم جا افتاد و با استقبال خوبی مواجه شد و هم اکنون حتی افرادی که در خارج از کشور حضور دارند و در داخل کشور فامیلی ندارند از ما می خواهند پس از فوت به عنوان مثال پدر یا مادرشان کارهای کفن و دفن و برگزاری مراسم ها را انجام دهیم به عنوان مثال هفته گذشته از کشور ایتالیا با ما تماس گرفته بودند و می خواستند تا خودشان به کشور برسند برگزاری کفن و دفن و مراسم ترحیم را برگزار کنیم.

او می گوید: برای تعدادی از خانواده ها حتی مهم است که با چه ماشینی متوفی را به بهشت زهرا می برند و خانواده ای را داشتیم که مرده را ساعت ها در منزل نگه داشتند تا ماشین بنز نقره ای گل کاری شود، پرچم های ترحیم نصب شود و فیلمبردار در محل حاضر شود.

این مدیر شرکت تشریفات ترحیم اظهار داشت: همچنین مراسمی را داشتیم که به دلیل داشتن رودربایستی با تعدادی از همکارانشان از ما می خواستند تعدادی گریه کن برای آنها ببریم که ساعت کار آنها نیز قیمت های متفاوتی دارد.

یکی دیگر از مدیران شرکت های خدمات برگزاری مراسم ترحیم به خبرنگار فارس گفت: معمولاً افرادی که می خواهند این مراسم برای آنها برگزار شود در مناطق شمالی و غربی تهران هستند و در شرق و جنوب تهران هنوز با استقبال زیادی مواجه نشده است.

وی ادامه داد: اگر خانواده متوفی محل برگزاری مراسم را داشته باشد برگزاری بقیه مراسم همراه با مهماندار و خوش آمدگو برای ۴۰۰ نفر، ۳۶ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

۵۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون تومان هزینه مردن در این روزها!

وی در خصوص هزینه های برگزاری این گونه مراسم گفت: قیمت خدمات ارائه شده بستگی به منوی انتخابی از سوی خانواده متوفی دارد به عنوان مثال ما منویی را داریم که با ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هم ارائه خدمات می دهیم و هم چنین مراسمی را داشتیم که تا ۴۰ میلیون تومان برآورد هزینه های آن مراسم شده بود.

این مدیر شرکت تشریفات ترحیم ادامه داد: در منوی ارائه شده ما مشاوره قبل از فوت را نیز برای اقوام و بستگان برگزار می کنیم تا آمادگی برخورد با این موضوع را داشته باشند و پس از آن از صفر تا صد مراسم را حتی تا چهلم و سالگرد متوفی بر عهده می گیریم.

ادای نماز و روزه استیجاری برای متوفی

وی ادامه داد: در کنار مراسم تشریفات ادای نماز قضای میت، نماز و روزه استیجاری، نماز قضا و روزه قضا برای میت نماز و روزه قضای پدر یکی از اموری است که بعد از فوت پدر بر پسر بزرگ واجب می باشد و به تاخیر افتادن نماز و روزه قضای میت منجر به عدم آرامش روح میت در عالم برزخ می گردد، به همین جهت در بجا آوردن آن از افراد متخصص و مؤمنی استفاده می کنیم تا آرامش برای متوفی ایجاد شود.

مخالفت دختر با مداحی پرسوز و گداز در غم از دست دادن مادر

وی گفت: در یکی از این مراسم ها که مادر خانواده فوت شده بود به دختر خانواده پیشنهاد دادم که اگر می خواهند مداح با سوز بیشتری اجرا کند اما با مخالفت جدی دختر خانواده مواجه شدم. او گفت: مادرم از خیرین بود و خوشحالم که از خود یاد نیکی بر جای گذاشته است بنابراین از فوت او ناراحت نیستم.

این مدیر شرکت تشریفات ترحیم افزود: برعکس در مراسم دیگری مهماندار ما فقط درحال پخش آب قند در بین اعضای خانواده متوفی بود و در هنگام اجرای برنامه توسط مداح نیز تعداد زیادی از اعضای خانواده از حال می رفتند و باید آنها را سریعتر به بیمارستان منتقل می کردیم.

بدرقه به ابدیت با نواختن تار و نی!

یکی دیگر از اقداماتی که شایان توجه است استفاده ازگروه های موسیقی سنتی و تارزنی در مراسم تدفین و مراسم ترحیم درگذشتگان است، مسئول یکی از گروه های موسیقی سنتی که یکی از شرکت هایی است که برای اینگونه مراسم مداح و تارزن می فرستد با بیان اینکه از مداحان معروف و چهره در صداو سیما برای اینگونه مراسم استفاده می کند به خبرنگار جامعه فارس می گوید: مداحان ما از ۱۰۰ هزار تومان تا بالای یک میلیون تومان هستند و بستگی به نوع درخواست خانواده متوفی برنامه های خود را اجرا می کنند.

در میان اسامی که مدیر این شرکت می گوید مداحان به نامی نیز حضور دارند که از چهره های به نام در سیما هستند و با قیمت های بالاتر در مراسم ها حاضر می شوند.

مدیر یکی از تالارهای جنوبی تهران نیز از استقبال خوب مردم از برگزاری مراسم ترحیم در تالارها خبر می دهد و می گوید: ارزان ترین مراسمی که برگزار کردیم به ازای هر فرد ۸ هزار تومان بود و گران ترین مراسم نیز به ازای هر فرد ۳۰ هزار تومان بوده است.

احمد سیدی مدیر یکی از تالارهای شمال تهران می گوید: با توجه به کوچک شدن فضای خانه ها طبیعی است که برای برگزاری مراسم خود به استفاده از تالارها روی می آورند و ممکن است در ماه از یک تا ۸ مراسم ترحیم را برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر چون در آن وضعیت شرایط روحی خانواده ها مناسب نیست و نمی توانند نگرانی پذیرایی از میهمانان را هم داشته باشند ما تلاش می کنیم تا گوشه ای از ناراحتی و دغدغه آنها را از بین ببریم.

وی ادامه داد: مراسمی را برگزار کردیم که از بره بریان در آن سرو می شد تا انواع کتلت ها و در انتهای مراسم ظرف های غذای زیادی بدون اینکه استفاده شود تنها دست خورده شده بودند و اسراف زیادی شد.

در پایان گفت وگو با مدیر تالار همراه شدم و به محل پذیرایی از میهمانان که قرار بود تا ساعتی دیگر به تالار بیایند رفتم.

بوی عود اولین چیزی بود که در مسیر پله ها تا سالن به مشام می رسید و مدیر تالار می گفت برای دادن آرامش به میهمانان از بوی عود و عطر یاس برای معطر کردن فضا استفاده می کند.

وارد سالن که شدیم میزهایی مزین شده با دسته گل های رز سفید و روبان مشکی و شمع های سیاه که خدمتگزاران در حال روشن کردن آنها بودند و بطری های محتوی آب قند و گلاب فضا را به خوبی برای پذیرایی از میهمانان آماده کرده بود.

اما سفره ترمه کوچکی که در وسط سالن خودنمایی می کرد بیشتر از همه توجهم را جلب کرد سفره ای شبیه به سفره عقد اما با ظروف کریستال ساده و روبان های مشکی و عکس متوفی که جوانی ۲۸ ساله بود.

مدیر تالار می گوید: این سفره که نمایی از سفره عقد را دارد به درخواست خانواده متوفی و به دلیل اینکه این جوان ازدواج نکرده بود آماده شده است.

در حال خروج از سالن به شمع های سیاه و روشن فکر می کردم که در کنار نورپردازی سالن غم را به خوبی نشان می داد اما ناگهان حضور میهمانان با ماشین های تزئین شده بیشتر توجهم را جلب کرد و با خود می گفتم آیا این شمع های روشن و این تجملات می تواند شمعی را برای روشنایی خانه آخرت این جوان روشن کند؟

تجمل گرایی و چشم و همچشمی اولین میهمان مراسم ترحیم

به گزارش فارس، رهبر معظم نقلاب اسلامی در دیدار با جوانان خراسان شمالی در فرمایشاتی حکیمانه اشاره به تغییر سبک زندگی کردند و با مطرح کردن سؤالاتی در جنبه های مختلف زندگی امروز، مسئولان را به تدبیر برای جلوگیری از گسترش این تغییرات و بازگشت به سبک زندگی اسلامی ایرانی فراخواندند.

در این مراسم ایشان « سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای « پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه» تأکید کردند ویکی از سؤالاتی که در این مراسم مقام معظم رهبری مطرح فرمودند این بود که: چرا مصرف گرایی، برای برخی افتخار شده است؟

تجمل گرایی و چشم و همچشمی امروزه چهره مراسم های ترحیم را تغییر داده است و تعداد گل دسته های جلوی مساجد و تالارها، برگزاری مراسم ترحیم در فلان تالار و سرو انواع غذاهای ایرانی و خارجی و استفاده از مداحان معروف و به نام، استفاده از گلدان ها و شمعدان های کریستال بر سر مزار متوفی، معیار اصالت خانواده ها شده است و دیگر در مناطق زیادی از کشور خبری نیست از سنت ها و مراسم های قدیمی که باعث تحکیم روابط خانوادگی می شد.

اما چرا سبک زندگی غربی و تجمل گرایی حتی مراسم بدرقه یک فرد به سوی ابدیت را رها نکرده است؟ و چرا قرائت قرآن بر سر مزار متوفی با نواختن نی و تار جایگزین شده است؟

آیا بهتر نیست هزینه های گزافی که هیچ خیری برای متوفی ندارد صرف اموری شود که خیرات و مبراتی برای درگذشته باشد و بهتر نیست به جای برگزار کردن این مراسم در تالارهای مجلل با برگزار کردن این مراسم در مساجد باعث رونق مساجد شویم و یا با هزینه کردن این مبلغ در امور خیریه قدم مثبتی برای شادی روح متوفی برداریم؟