به گزارش پارس ، بیژن مقدم در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در فعالیت های رسانه ای گاهاً شاهد این هستیم که افراد حقیقی و حقوقی علیه خبرنگاران طرح شکایت می کنند.

مدیرمسئول روزنامه جام جم افزود: این حق را نمی توان از کسی سلب کرد به طوری که بروز چنین امری را باید طبیعی برشمرد.

وی بررسی چگونگی استفاده از این حق را محل بحث دانست و گفت: در مواقعی مشاهده می شود که در خصوص کوچکترین انتقادی طرح شکایت می شود که البته موارد آن نیز وفور مشاهد می شود.

مقدم با اعلام اینکه برخی شکایت از خبرنگاران و رسانه خبری را اولین راه می دانند، اضافه کرد: این در حالی است که شکایت اولین راه نیست بلکه به عنوان آخرین راهکار مطرح می شود.

این فعال عرصه رسانه متذکر شد: راه هایی قبل از طرح شکایت وجود دارد که باید توسط دستگاه ها و افراد طی شود.

وی یادآور شد: بخشی از این راهکارها در قانون مطبوعات دیده شده است به طوری که می توان قبل از طرح شکایت با نهاد و رسانه ذی ربط تماس حاصل کرد و درخواست کرد تا توضیحات لازم مبنی بر خبر انعکاس یافته منتشر شود.

به گفته مقدم، این امر در قانون مطبوعات به خوبی پیش بینی شده است به طوری که افراد معترض می توانند تا دو برابر مطلب، توضیحات لازم را در رسانه مربوطه درج کنند.

مدیرمسئول روزنامه جام جم یادآور شد: در این میان دستگاه ها و نهادهایی که با یک رسانه کار می کنند و در تعامل هستند باید توجه داشته باشند کار با یک رسانه یک کار طولانی مدت است و طرح شکایت به طور طبیعی در روند همکاری فی مابین دراز مدت اثر طبیعی می گذارد به طوری که آن نهاد را با یک رسانه وارد دعوا می کند.

این فعال عرصه رسانه متذکر شد: دستگاه ها و نهادهای مختلف باید توجه داشته باشند که طرح شکایت در نهایت به ضرر خود آنها در طولانی مدت تمام می شود.

مقدم گفت: در مواقعی مشاهده می شود که جزئی از یک دستگاه از یک رسانه و خبرنگار طرح شکایت می کنند که آن دستگاه مربوطه در کلیت و مدیریت کلان خود با طرح شکایت مخالف است و بعضاً نیز از موضوع طرح شکایت باخبر نمی شود؛ بنابراین بهترین کار این است که شکایت از خبرنگار و رسانه در یک بخش سازمان متمرکز باشد که زیر نظر مدیریت کلان آن نیز باشد.

این فعال عرصه رسانه ادامه داد: در هفته گذشته در جلسه ای با حضور سردار احمدی مقدم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، که در نهایت مقرر شد شکایت ها در حوزه نیروی انتظامی علیه یک رسانه فقط از معاونت اجتماعی نیروی انتظامی عبور کند.

مدیرمسئول روزنامه جام جم گفت: این اقدامات می تواند طرح شکایت را علیه رسانه ها و خبرنگاران را کاهش دهد.

مقدم درباره اینکه برای کاهش شکایت نیازمند بازنگری در قانون مطبوعات هستیم، خاطرنشان کرد: در قانون مطبوعات مجازات های مختلفی برای رسانه پیش بینی شده است و همه مجازات ها به توقیف ختم نمی شود.