به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، مسعود اخوان - مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت - درباره ی روند اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق با توجه به تهاجم ها و حملات گسترده ای که به تازگی در این کشور آغاز شده است، به گفت: این وضعیت، فعلا در اعزام ها تغییری ایجاده نکرده است.

  عراق روزهای پرتنش و خونینی را می گذراند؛ ولی اعزام زائران ایرانی به این کشور متوقف نشده است، با این حال انتظار می رود در چنین شرایطی، امنیت جانی زائران ایرانی در این کشور تأمین شود. این موضوعی است که دو کشور درباره اش تفاهم نامه های رسمی امضا کرده اند.

اخوان در این باره اظهار کرد: عراق پیگیر برقراری امنیت در این کشور، طبق توافق های صورت گرفته است. دولت عراق با توجه به حرکت اخیرش در پاک سازی این کشور نشان داده است که در این جهت حرکت می کند.

تأمین امنیت زائران ایرانی دقیقا موضوعی است که مقامات دو کشور همواره در مذاکرات و تفاهم های خود به آن پرداخته اند؛ ولی هر بار با متشنج شدن شرایط داخلی عراق، ظاهرا این بندهای توافقی روی کاغذ می مانند و کارها اندکی از اختیار خارج می شود. با این حال، دولت عراق این روزها با آغاز یک عملیات ضربتی، ورود و خروج به شهرهای مهم این کشور را تحت کنترل درآورده تا از عملیات های گروه های تندرو جلوگیری کند، ولی طبق گفته ی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت ایران، در برنامه ی اعزام زائران ایرانی، تغییری ایجاد نشده و فعلا فقط « سامرا» از این برنامه حذف شده است و زائران همچنان به کربلا، نجف و کاظمین اعزام می شوند.

به نظر می رسد از دیدگاه مقامات ایرانی، صدور دستور توقف اعزام ها به عراق در چنین شرایط ناامنی، چاره ی کار نیست، چراکه آن ها معتقدند، برخی حتی در چنین وضعیتی، حاضر نیستند به عراق سفر نکنند و از هر راه و روشی برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند و بهانه شان هم شور و اشتیاقی است که به عتبات مقدس دارند.

وزیر جهانگردی عراق در سفری که به تازگی به ایران داشت، در دیدار با مقامات مختلف کشور ضمن تأکید بر لزوم حفظ امنیت جانی زائران، از نگرانی اش نسبت به تأمین امنیت آن گروه از زائرانی که سرخود و بدون نظارت سازمان حج و زیارت ایران از مسیرهای تأییدنشده به این کشور سفر می کنند نیز سخن گفت و معتقد بود که بیشتر حوادث در عراق گریبان گیر این دسته از زائران می شود. او تلویحا از مقامات ایرانی خواست که در این باره چاره جویی کنند.

در توافق های اخیر دو کشور نیز قرار شد که مسوولان عراقی به صورت جدی موضوع تأمین امنیت زائران را دنبال و نتایج آن را در نخستین کمیته ی مشترک دو کشور اعلام کنند. ظاهرا تا آن زمان، امنیت زائران ایرانی مانند گذشته تأمین می شود.