به گزارش پارس به نقل از حوزه:   حضرت آیت الله جوادی آملی در نوشتاری جایگاه و ارزش حجاب زن و لزوم توجه بانوان به آن را تحت عنوان به پرسشی پاسخ دادند.

*سوال: چرا اسلام بانوان را ملزم به رعایت حجاب کرده است و آیا این الزام براى زن محدودیتى دارد؟ ‎

‎ راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها ‏ مربوط به خود او یا مرد سرپرست او و یا حتی خانواده وی نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏ نظر کردم، مرد بگوید ‏ من راضیم و یا اعضاى خانواده رضایت دهند، بلکه حجاب زن، حقى الهى است، ‏ لذا مى‏ بینید در جهان غرب و کشورهایى که به قانون غربى مبتلا هستند، اگر زن همسردارى آلوده شد و ‏ شوهرش رضایت داد.

قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام مى‏ کنند، اما در اسلام این گونه نیست، یعنی حرمت زن، ‏ اختصاص به خود زن شوهر و برادر و فرزندانش ندارد به عبارتی اگر همه رضایت دهند، قرآن ‏ راضى نخواهد بود، چون حرمت و حیثیت زن بعنوان حق‏ اللَّه مطرح است، خداى سبحان زن را با سرمایه ‏ عاطفه آفریده است تا معلّم رقّت بوده و پیام عاطفه بیاورد، حال اگر جامعه‏ اى این درس رقّت و عاطفه را ترک نموده و به ‏ دنبال غریزه و شهوت رفتند، به همان فسادى مبتلا مى‏ شوند که در غرب ظهور کرده است.

بنابراین کسى نمی تواند نسبت به نداشتن حجاب رضایت داشته باشد. از این جهت است که قرآن کریم مى‏ گوید، هر گروهى، اگر راضى هم ‏ باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید، معلوم مى‏ شود عصمت زن، حق‏ اللَّه است و به هیچ ‏ کسى ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاى خانواده، اعضاى جامعه و حتی خود زن، امین امانت الهى هستند.

زن ‏ به عنوان امین حق‏ اللَّه از نظر قرآن مطرح است، یعنى این مقام، حرمت و حیثیت را خداى سبحان (که ‏ حق خود اوست) ، به زن داده و فرموده است: این حق مرا به عنوان امانت حفظ کند، آن گاه جامعه به صورتى ‏ درمى‏ آید که شما در ایران مى‏ بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین ‏ لحظه، صبر نمود و کارى که برخلاف عاطفه، رقت، رأفت و رحمت باشد انجام نداد.

با این که دشمنان او از ‏ آغاز، حمله به مناطق مسکونى، کشتار بى‏ رحمانه بى‏ گناهان و غیر نظامى‏ ها را مشروع نمودند. ‏ ‎ ‎ جامعه‏ اى که قرآن در آن حاکم باشد، جامعه عاطفه است، راز این امر نیز در این است که نیمى از جامعه را ‏ معلمان عاطفه که همان مادران می باشند، به عهده دارند چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول ‏ خانواده درس رأفت و رقّت مى‏ دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است‎ . ‎