به گزارش پارس به نقل از مهر، هفته گذشته اعلام شد، تنها ببر بنگال باغ وحش ارم در استخر محوطه نگهداری غرق شده، ببری که حدود ۴ سال سن داشت از کودکی در باغ وحش ارم در اسارت بود و تا پیش از ورود ببرهای سیبری، تنها ببر باغ وحش نیز محسوب می شد.

مرگ چهارمین ببر در باغ وحشهای کشور

با ورود ببرهای سیبریایی، ببری به قفس دیگری منتقل شد و پس از مرگ ببر نر سیبری و خروج باغ وحش از قرنطینه، ببری به محوطه قبلی گربه سانان بازگشت. ببری پس از دو ببر سیبری باغ وحش وکیل آباد مشهد، و ببر نر جنجالی باغ وحش ارم، چهارمین ببری است که مرگ آن در باغ وحش های ایران تایید می شود. گفته می شود ببری مبتلا به صرع بود و به دلیل تشنج حاصله به استخر سقوط کرده و از بین رفته است.

ببر در لیست قرمز گونه های در معرض خطر اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در جایگاه" در معرض خطر انقراض" قرار دارد بنابراین در تمام دنیا برای حفظ و حراست حتی یک قلاده از این گونه با ارزش ساعت ها وقت و انرژی و میلیاردها تومان اعتبار هزینه می شود.

روسیه از دادن ببر سیبری به ایران منصرف شد

چرا راه دور برویم همین پروژه احیای ببر مازندران که با وارد کردن ببرهای سیبری از روسیه در سال ۸۹ آغاز شد و البته نتیجه آن مرگ ببر نر و قرنطینه شدن ببر ماده در اثر ابتلا به بیماری مشمشمه در همین باغ وحش ارم بود علاوه بر اینکه با از دست دادن چند قلاده پلنگ ایرانی که خود از گونه های بسیار ارزشمند است همراه بود، بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه هم فقط برای آماده سازی پناهگاه حیات وحش میانکاله روی دست سازمان محیط زیست گذاشت که البته قرار بود با ورود مجدد ببرهای سیبری از روسیه در سال جاری این پروژه بار دیگر کلید بخورد اما روز گذشته مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست خبر از انصراف روس ها برای تبادل ببر هایشان با ایران داد که البته با این وضعیتی که حیات وحش در کشور ما دارند به نظر می رسد روسها حق دارند که حاضر به این مبادله نباشند.

جشن حفاظت از ببر سوماترایی در باغ وحشی در آمریکا با تولد دو توله ببر

این در حالی است که دیسکاوری نیوز روز گذشته خبر از تولد دو توله ببر سوماترایی که از گونه های بسیار نادر ببر است در باغ وحشی در آمریکا می دهد که به اعتقاد مسئولان این باغ وحش این اتفاق برای حفاظت این گربه سان در حال انقراض پیروزی بزرگی است. به اعتقاد مسئولان این باغ وحش، در حالیکه در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ قلاده ببر سوماترایی در کل طبیعت دنیا وجود دارد تولد این توله ها گامی بلند در جهت احیای نسل این گونه در خطر انقراض محسوب می شود.

وضعیت نامناسب گربه سانان در باغ وحش ارم

اگر چه انتقاد از فعالیت باغ وحش ها همزمان با مرگ یکی از ۲قلاده ببر سیبریایی و تعدادی از شیرهای موجود باغ وحش ارم با توجیه ابتلا به بیماری مشمشه به اوج خود رسید اما عملکرد باغ وحش های کشور همواره مورد انتقاد کارشناسان حیات وحش بوده است.

در حال حاضر با گذشت نزدیک به ۳سال از آن ماجرا هنوز برای ساماندهی و بهبود وضعیت باغ وحش های کشور اقدامی صورت نگرفته این در حالی است که مرداد ماه سال گذشته معاون محیط طبیعی وقت سازمان محیط زیست اعلام کرد: بنابر بر گزارش کارشناسان و باز دیدی که شخصاً از باغ وحش ارم داشتم مکان هایی که گربه سانان مانند شیر، ببر و پلنگ در آن نگهداری می شوند اصلاً محل های مناسبی نیستند و باید ظرف یکی دو هفته آینده اصلاح شوند. به گفته وی، این قفس ها از نظر فضا به هیچ عنوان استاندارد نیستند و مساحت شان برای تعداد حیواناتی که در آنها نگهداری می شود بسیارکم است و بر اساس تذکر هایی که به مسئولان باغ وحش داده شده قرار است با استفاده از الگوی موزه تنوع زیستی ظرف دو هفته آینده فضای فیزیکی این قفس ها توسعه یابد.

شرایط باغ وحش ارم نزدیک به استاندارد های اروپایی

البته چندی پیش رئیس اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بااعمال استانداردهای ابلاغ شده فضای بهتری برای حیوانات باغ وحش ارم فراهم شده است. سید مسعود حسینی افزود: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد در باغ وحش ارم فعالیتهای زیادی برای بهبود وضعیت و فضای بهتر برای حیوانات این باغ وحش انجام شده است. وی با اشاره به اینکه یک سال و نیم از زمان ابلاغ استانداردها به باغ وحشها می گذرد، تصریح کرد: قفسه های گربه سانان اصلاح شده و ابعادی طبق استانداردها برای آنها در نظر گرفته شده که مسئولان موظف هستند طبق وظایف عمل کرده و استانداردها را رعایت کنند و در غیر اینصورت بر اساس قانون با آنها رفتار خواهد شد. به اعتقادرئیس اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، باغ وحش ارم نسبت به ۳ سال پیش کاملا تغییر کرده و از بدو ورود می توان تغییرات را احساس کرد.

در این میان دامپزشک باغ وحش تهران نیز باغ وحش ارم را تنها باغ وحشی در کشور عنوان کرد که از استانداردهای باغ وحش های اروپا استفاده می کند.

هیچ یک از باغ وحش های کشور استاندارد نیستند

از سوی دیگر، دکتر اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه ضمن انتقاد از شرایط نامساعد حیوانات درباغ وحش های کشور معتقد است، درحال حاضر در هیچ یک از باغ وحش های کشور استانداردهای لازم رعایت نمی شود. به عبارت دیگر استانداردی وجود ندارد که بخواهند رعایت کنند در نتیجه وضعیت حیوانات در باغ وحش ها بسیار اسفبار است به طوری که نبودن این باغ وحش ها از بودنش بهتر است.

کهرم وجود باغ وحش های استاندارد را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: فلسفه وجودی باغ وحش ها آشنایی با حیوانات و شیوه زندگی و رفتار آنهاست به طوری که الفتی میان انسان به ویژه کودکان و حیات وحش ایجاد می شود که درنهایت حفاظت از محیط زیست را درپی دارد. دستیابی به این هدف در گرو راه اندازی باغ وحش های استاندارد است به طوری که فضا به گونه ای باشد که جانوران بتوانند در این محیط های مصنوعی رفتار طبیعی خودشان را داشته باشند.

کشتار ببر های باغ وحشی پس از انقراض نسل ببر مازندران

یک فعال محیط زیست نیز از بی تفاوتی مسئولان نسبت به از بین رفتن گونه های با ارزش جهانی مانند ببر در باغ وحش های کشور انتقاد می کند و می گوید: ظاهراً پس از منقرض کردن نسل ببر در ایران، اکنون مرض دیگری به جانمان افتاده. ول کن ببر ها نیستیم. دو ببر را در باغ وحش وکیل مشهد به کشتن دادیم و پس از آن سه سال پیش سازمان محیط زیست در پروژه ای تبلیغاتی دو ببر سیبری را در ازای دادن دو پلنگ ایرانی از روسیه وارد کرد. از آن دو ببر سیبری یکی را در باغ وحشی در تهران کشتیم و آن یکی گفته می شود بیمار است و بیش از یکسال است که کسی از سرنوشتش خبری ندارد. چند روز پیش هم یک ببر دیگر در باغ وحش ارم تهران مرده. تا اینجای کار می شود ۴ ببر مرده و یک ببر مفقودالاثر! آن ببری که در باغ وحش ارم مرده ببر بنگال بوده، بر اساس آمار صندوق جهانی طبیعت (WWF) فقط حدود ۱۸۵۰ ببر بنگال در کل جهان در طبیعت زندگی می کنند.

سپهر سلیمی با بیان اینکه نسل ببر را در ایران منقرض کردیم و اکنون مرض ببرکشی در باغ وحش های کشور به جانمان افتاده اضافه می کند: تا کی قرار است این حیوانات کشته شوند و هیچ مسئولی پاسخگو نباشد؟ ! تا کی قرار است میراث طبیعی جهان را نابود کنیم و در برابر جهانیان پاسخگو نباشیم؟ ! تا کی قرار است باغ وحش های ایران قتلگاه و شکنجه گاه حیوانات باشد؟ !

نابودی ببر های در معرض انقراض و معدوم کردن شیر های مبتلا به مشمشمه و چه و چه، همه در باغ وحشی اتفاق افتاده که به اعتقاد مسئولان محیط زیست استاندارد ترین باغ وحش کشور است بنابراین واضح است که وضعیت حیات وحش در سایر مراکز نگهداری حیوانات که بسیاری از آنها حتی مجوز راه اندازی هم ندارند چگونه است البته گاهی اخبار جسته و گریخته مانند آنچه که در مورد نگهداری خرس در قفس یک متری در باغ پرندگانی در رشت اتفاق افتاده بود و مسئولان طبق روال همیشگی تنها آن را تکذیب کردند نشان دهنده وشرایط باغ وحش های کشور است که اگر مورد توجه قرار نگیرند علاوه بر ستمی که بر حیات وحش در طبیعت کشور روا داشته می شود در زمینه حیوان آزاری و بی توجهی به حقوق حیوانات در باغ وحش ها هم شهره خواهیم شد.