به گزارش پارس ، دکتر فاطمه رخشانی در گفت وگو با ایسنا، با ابراز نگرانی از چالش هایی که به دنبال تغییرات مدیریتی برای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع ایجاد می شود، گفت: برنامه پزشک خانواده همچنان در حال پیشرفت است. تمام تلاش ما آن است که تجاربمان در این حوزه را به دولت آینده منتقل کنیم تا مسوولان آتی نیز با کمک کارشناسان و استفاده از تجاربی که در طی سال های گذشته در این زمینه بوجود آمده، این برنامه را پیش برند.

وی به جلسات کارشناسی برگزار شده با کارشناسان دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: بر اساس آنچه که من از دولت یازدهم می دانم، آنها هم مصمم هستند برنامه پزشک خانواده را ادامه دهند و از این تجارب برای اجرای موفق برنامه، استفاده کنند. بیش از هفت تا هشت جلسه با کارشناسان دولت یازدهم داشتیم و نتایج خوبی گرفتیم؛ خیلی از این جلسات خوشحالم و به افراد دولت یازدهم تبریک می گویم که سعی می کنند با مباحث کارشناسی برنامه های آینده را پیش برند.

رخشانی افزود: بر اساس آنچه که در این جلسات تصمیم گیری شد، برنامه پزشک خانواده در دولت یازدهم حتما پیگیری خواهد شد. در جلسات متعددمان روش های مختلف اجرای برنامه را بررسی و مستندسازی می کنیم و نتایج را در اختیار مجریان بعدی برنامه قرار می دهیم تا به این ترتیب به اجرای بهتر برنامه پزشک خانواده کمک شود.

وی در پاسخ به این سوال که بزرگ ترین آرزویتان برای" پزشک خانواده" چیست؟ گفت: " پزشک خانواده" باید مراقبت های اولیه سلامت را به مردم ارائه دهد؛ آنچه که اکنون در شبکه های بهداشتی - درمانی ارائه می شود. یعنی پزشک خانواده باید مراقبت کودک، مادر، بیمار دیابتی، فشار خونی، قلبی – عروقی و… را داشته باشد.

رخشانی افزود: بنابراین ۲۵۰۰ نفری که تحت پوشش یک پزشک قرار می گیرند نه تنها برای مشکلات بیماری و درمان شان بلکه برای تمام مراقبت های بهداشتی شان باید به پزشک مراجعه کنند. متاسفانه در دوره فعالیت من که در این حوزه بودم به این مرحله نرسیدیم؛ چرا که هنوز در مرحله وصل کردن پزشک به جمعیت و انجام ویزیت های پایه هستیم.

وی در این باره افزود: در ویزیت پایه بیماران دیابتی، فشار خونی، قلبی – عروقی و… شناسایی می شوند؛ این کاری است که هرگز در کشور انجام نشده و امری بسیار بزرگی است. اکنون نیز ۳۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را کاملا سرشماری کرده ایم و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز طی حدود دو ماه و نیم گذشته ویزیت پایه شده اند که اتفاقات خوبی است. اما برنامه هنوز به مرحله ای که مردم مراقبت های اولیه بهداشتی را از پزشک خانواده دریافت کنند، نرسیده است. امیدوارم شاهد باشم مسئولان آتی که با دیده پیشگیری به برنامه پزشک خانواده می نگرند، این امر را اجرایی کنند.