به گزارش پارس ، محمد گلمکانی در گفتگو با  مهر با اشاره به روند اعطای مجوز خانه های سلامت گفت: در واقع مرکز سلامت شهرداری تهران تعریفی از سلامت داشت که به موضوع راه اندازی خانه های سلامت ورود پیدا کرد اما با توجه به اینکه رویکرد شهرداری صرفا خدماتی بوده و یک نهاد اجتماعی است لذا ابعاد اجتماعی موثر بر سلامت را هم مد نظر قرار گرفت.

مدیرکل دفتر سلامت شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به رویکرد محله محوری در شهرداری، خانه ای را برای ترویج و ارتقای موضوع سلامت در محله تحت عنوان خانه های سلامت تعریف کردیم که کارکرد این خانه ها فراتر از رسیدگی به امور آسیب های اجتماعی است.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوعات آموزش و ارتقای سلامت از محورهای راه اندازی خانه های سلامت در مناطق مختلف تهران است، تصریح کرد: همچنین در خانه های سلامت علاوه بر ارتقای سلامت، توانمند سازی جامعه و همکاری های میان بخشی نهادهای مختلف نیز مطرح است.

نهادینه شدن خانه های سلامت در سلامت شهری

گلمکانی با اشاره به نهادینه شدن خانه های سلامت در سلامت شهری، یادآور شد: به ازای هر محله یک خانه سلامت وجود دارد که شکل گیری این خانه ها، مورد استقبال همشهریان تهرانی قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه شورای سلامت در خانه های سلامت ایجاد شده است، اظهار داشت: در شوراهای سلامت از همه ذی نفعان در بحث سلامت بهره گرفته می شود و در واقع آن ها عضوی از این شورا هستند از نیروی انتظامی گرفته تا بهزیستی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در این شوراها عضو هستند که در نهایت به مسایل و مشکلات سلامت محله های مختلف پرداخته می شود.

مشارکت مردم در خانه های سلامت

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت موضوع مشارکت مردم در خانه های سلامت گفت: البته در خانه های سلامت شهرداری یکسری کانون های مردمی شکل گرفته که در آن مشارکت های مرمی نمود پیدا می کند. به طوری که در حال حاضر ده کانون مشارکت مردمی از جمله کانون های سالمندان، جوانان، پزشکان، پیشگیری از دخانیات، چاقی، دیابت، اهدای خون، معلولان و مادر و کودک در خانه های سلامت شکل گرفته و فعال است.

وی تهران تصریح کرد: کانون های مشارکت مردمی در خانه های سلامت، نمایندگانی دارند که نیازهای آن ها را تامین می کند.

به گفته گلمکانی، در شهر تهران ۳۷۴ محله وجود دارد که بیش از ۴۰۰ خانه سلامت فعالیت می کند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعضای کانون های ده گانه خانه های سلامت هستند.

وی در ادامه با اشاره به امواج مضر وسایل مخابراتی و ماهواره ای در شهر تهران اظهار داشت: البته موضوع وجود این امواج در تهران مرجع تخصصی دارد که باید آن را اعلام کند اما چون موضوع وجود این معضل در شهر تهران مطرح است و سابقه دارد لذا مسئولان حوزه سلامت درگیر آن هستند.

متولی اصلی پیگیری امواج مضر وزارت بهداشت است

مدیرکل دفتر سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه متولی اصلی بحث سلامت و وجود امواج مضر وزارت بهداشت گفت: البته مسئولان درگیر با این موضوع از ما نیز نظرخواهی کارشناسانه کردند اما با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است هنوز ثابت نشده که ایا امواج بر سلامت افراد اثرگذار است.

کنترل امواج مضر در شهر تهران انجام می شود

وی در ادامه با بیان اینکه کنترل امواج مضر در شهر تهران انجام می شود، تصریح کرد: خوشبختانه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران همواره دغدغه بحث امواج مضر تهدید سلامتی مردم در پی این موضوع را داشته اما با توجه به حساسیت مطلب و اقدامات کارشناسانه هنوز نتیجه ای از اثربخشی این پارازیت ها بر سلامتی مردم و تهدید آن اعلام نشده است.