به گزارش پارس ، دکتر ریحانه معینی در گفت وگو با ایسنا، نوشیدن آب سرد و سایر نوشابه ها در زمان افطار را بدترین عادت برای گشودن روزه دانست و گفت: مصرف مایعات سرد در وعده افطار موجب ضعف یا سوءهاضمه، تغلیظ اخلاط درون معده، یبوست، افزایش عطش و ضعف اعصاب می شود.

وی در خصوص عادات بد غذایی در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: مصرف زیاد آب و سایر مایعات در فاصله افطار تا سحر اقدام نادرستی است که بسیاری از افراد به انجام آن مبادرت می ورزند. انسان آب مورد نیاز خود را از مواد غذایی مصرفی کسب می کند و برخلاف برخی حیوانات، سیستم ذخیره آب ندارد لذا بدن به حجم بسیار زیاد مایعات نیازی نداشته و مصرف فراوان نوشیدنی ها در این فاصله زمانی تنها موجب افزایش فشار وارد بر کلیه ها شده و بر سیستم گردش خون روزه داران نیز زحمت مضاعف تحمیل می کند.

این دکترای تخصصی طب سنتی ایران با اشاره به اینکه نوشیدن زیاد مایعات در فاصله میان افطار تا سحر علاوه بر ایجاد احساس سنگینی و کسالت موجب ضعف معده و سوءهضم روزه داران می شود، ادامه داد: مصرف مواد لعابدار همچون شربت خاکشیر، خرفه و بارهنگ به روزه داران توصیه می شود. همچنین استفاده متعادل از سبزیجات و میوه های تازه همچنین آبمیوه های طبیعی مابین افطار تا سحر بویژه در وعده سحری از شدت عطش افراد در طول روزه داری می کاهد.

وی پرهیز از خوردن همزمان غذاهای سنگین و دیرهضم، چرب و سرخ کردنی و متنوع در یک وعده را ضروری عنوان کرد و افزود: مصرف آب همراه غذا، نوشیدنی های گازدار و آبمیوه های صنعتی همچنین مصرف شیرینی های قنادی از قبیل زولبیا و بامیه از مصادیق بارز اشتباهات غذایی در ماه رمضان به شمار می رود. توصیه می شود روزه داران از خوردن غذاهای شور، ادویه های تند، غذاهای فرآوری شده صنعتی در این ماه خودداری کنند.

دکتر معینی بطور کلی غذاهای حجیم و کم کالری، نفاخ و عطش آور همچون آش رشته، بادمجان و کشک را برای افرادی که اقدام به روزه داری می کنند، مناسب ندانست و اظهار داشت: ادویه جات، غذاهای چرب و سرخ کردنی، شور و شیرین از جمله مواد عطش آور محسوب می شود لذا بدیهی است که پرهیز از مصرف آنها برای روزه داران بمنظور پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز ضرورت دارد. باید توجه داشت عوامل دیگری مانند حرکت و فعالیت زیاد، پرحرفی، هوای گرم و تنفس از راه دهان نیز عطش افراد را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه مصرف فراوان مواد مختلف غذایی و تنقلات در فاصله افطار تا سحر، موجب سنگینی معده، دیدن خواب های آشفته و عدم میل به مصرف سحری می شود، اظهار کرد: مصرف تنقلات سالم همچون انواع مغزها و میوه در پایان شب و با فاصله از زمان خواب، برای افرادی که شام و افطار را همزمان طی یک وعده مصرف می کنند، مناسب است.

این دکترای تخصصی طب سنتی ایران در پایان با تاکید بر خودداری روزه داران از پرخوری در ساعات مابین افطار تا سحر خاطرنشان کرد: افراد سالم می توانند در ساعات پس از افطار و بافاصله از زمان خواب شب از انواع میوه ها، سبزیجات و مایعات مناسب با رعایت تعادل کمی، کیفی در مصرف و شرایط مزاجی خود بهره ببرند چرا که استفاده از این مواد غذایی علاوه بر کمک به رفع عطش در حین روزه داری در بهبود هضم و رفع یبوست در آنها مفید خواهد بود.