به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پاسخ به این سوالات می گوید:

شب قدر برای همه یک شب است، ارتباطی به حالات و روحیات افراد ندارد و از نظر مدارک و دلایل دینی مسلم است که « شب قدر» اختصاص بهزمان پیامبر اکرم (ص) و محیط حجاز نداشته و در همه زمان ها و برای همه نقاط مختلف « شبقدر» با همه عظمت و اهمیتش وجود داردتصوری ممکن است پیش آید که منظور ازیکی بودن شب قدر در تمام سال این است که برای تمام نقاط مختلف روی زمین در هر سال، شب واحد و مشترکی، شب قدر معین شده به طوری که این شب در ساعت معینی در سراسر کرهزمین آغاز و در ساعت معینی هم پایان می‏ پذیرد!

این تصور اشتباه است، چون زمین کروی است و همیشه یک نیمکره آن در تاریکی و نیم کره دیگر آن در روشنایی قراردارد و به این ترتیب اصلا امکان ندارد که در ساعت های معین و مشترکی در سراسر زمینشب باشد. منظور از این که « شب قدر» در سراسر سال یک شب است، این است که برای اهالیهر نقطه‏ بر حسب سال قمری خودشان، تنها یک « شب قدر» وجود دارد.

به عبارت دیگر اهالی هرنقطه، سال قمری خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه محرم آغاز می‏ کنند و پساز گذشتن چند ماه قمری، ماه رمضان همان نقطه هم بر حسب افق خاص آنجا آغازمی‏ شود و در این ‏ ماه، شب نوزدهم یا بیست و یکم و یا بیست و سوم برای اهالی آن نقطه، « شبقدر» است.

این مطلب که اهالی هر نقطه، ایام و اوقات مقدسخود را باید با افق خاص آن نقطه تعیین کنند اختصاص به شب قدر نداشته، در سایر روزهاو اوقات مقدس اسلامی هم همین حساب وجود دارد؛ مثلا روز عید فطر و قربان در اسلامروزهای مقدسی است که برای آنها عبادتها و دستورهای خاصی وارد شده و هر کدام از ایناعیاد هم در تمام سال با تفاوت افقی که دارند با مراجعه به افق خاص هر کشور تعیینمی‏ گردد و به این جهت در بسیاری اوقات - مثلا عید قربان در کشور سعودی - یک روززودتر از ایران و بعضی از کشورهای دیگر آغاز می‏ شود.

باید توجه داشت که این حساب درباره « شب قدر» بامطالبی مانند این که فرشتگان در این شب نازل می‏ شوند منافاتی ندارد، زیرا تمام اینجریانها که حکایت از توسعه رحمت خاص الهی در این شب می‏ کند، برای اهالی هر نقطه‏ ایدر شب قدر خاص آن نقطه صورت می‏ گیرد.

به این سؤال این گونه هم جواب داده اند که شب قدر یک شب بیش نیست، اما در کل کره زمین یک شب کامل، ۲۴ ساعت می‏ باشدهمچنان که یک روز کامل ۲۴ ساعت است و هر زمان مفروضی حدود نیمی از کره زمین راپاره‏ های روز و نیم کره دیگر را پاره‏ های شب می‏ پوشانند. بنابراین زمانی که درعربستان شب قدر می‏ شود بخشی از لیلة القدر است که امتداد آن تا شبی که در ایرانمراسم شب قدر انجام می‏ شود استمرار می‏ یابد. به عبارت دیگر همه شب‏ ها و روزها همینحالت را دارند که در عرض ۲۴ ساعت به صورت متخالف تدریجی کل زمین را پوشش می‏ دهنداز همین رو در روایات وارد شده است که فضیلت روز قدر کمتر از شب قدر نیست.