به گزارش پارس به نقل از فارس، نشست تخصصی « الگوی پوشش بانوان در رسانه ملی» شب گذشته ۲۹ تیرماه به همت بخش عفاف و حجاب و با حضور « مریم حاجی عبدالباقی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل قرآنی برگزار شد.

امنیت زن در گرو حفظ حجاب

حاجی عبدالباقی با اشاره به اهمیت جامعیت بخشی به حجاب گفت: پوشش زن در برخورد با نامحرم باعث حفظ حرمت ها و امنیت زن خواهد شد.

وی با بیان اینکه رعایت پوشش برای حفظ حرمت ها واجب شده است، ادامه داد: متأسفانه در رسانه ملی شوخی زن و مرد در موارد غیر معمول باعث شده است که مردم و به ویژه جوانان با هر پوششی در شوخی با نامحرم آزاد عمل کنند و تجلی عفاف در گفتار و رفتار فراموش شود.

برنامه جامعی برای حفظ عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر حفظ حرمت ها رعایت نشود پوشش فقط یک مسأله ظاهری تلقی می شود، اظهار داشت: در روابط بین زن و مرد باید حریم ها را نگه داشت که در این راستا صدا و سیما نقش قابل توجهی دارد، اما متأسفانه برنامه جامعی برای حفظ عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد.

حاجی عبدالباقی با بیان اینکه ما با آنچه که اسلام در نوع روابط با نامحرم می پسندد فاصله داریم، تصریح کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب در جامعه باید فیلم هایی ساخته شود که موفقیت های بانوان باحجاب را به نمایش بگذارد، اما متأسفانه اکنون در بیشتر فیلم ها افرادی که در زندگی به بن بست رسیده اند با حجاب و پوشش به مخاطب معرفی می شوند؛ در صورتی که باید نشان دهیم که چطور می شود هم حجاب کامل داشت و هم در شغل و اجتماع موفق بود.

این کارشناس امور قرآنی با اشاره به اینکه باید در فضایی غیرآموزشی به جامعه مسائل آموزشی را تزریق کرد، ادامه داد: حجابی که در رسانه ملی باید آموش داده شود، در عین شیک و خوش فرم بودن نباید تقویت کننده فرهنگ اشرافی در جامعه باشد.

وظیفه هنرمندان در ترویج فرهنگ اسلامی بیشتر از سایر افراد است

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی سلیقه و حکم الهی در قضاوت های ما با هم مخلوط شده است، خاطرنشان کرد: جایگاه افراد مختلف پوشش های متفاوتی را اقتضا می کند؛ مثلا وظیفه شرعی در پوشش برای یک هنرپیشه یا مجری در مقایسه با کسی که در خیابان راه می رود یکسان نیست، چرا که هنرمندان نفوذ بیشتری بر افکار جامعه دارند، بنابراین وظیفه هنرمندان در ترویج فرهنگ اسلامی بیشتر از سایر افراد است.

در نقش های مذهبی باید حسن فاعلی هنرمند لحاظ شود

حاجی عبدالباقی با اشاره به بی توجهی مسئولان هنری برای سرمایه گذاری در بخش عفاف و حجاب، گفت: ناهماهنگی فیلم های مذهبی با شخصیت برخی از هنرمندان باعث ساختن فیلم های شعاری و عدم رغبت مخاطب به دیدن آن می شود که در این امر صدا و سیما با نشان دادن اجتماعات مذهبی می تواند نقش بسزایی داشته باشد.