به گزارش پارس ، قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو بافارس در خصوص عملکرد وزیر آموزش پرورش در دولت دهم، اظهار داشت: با توجه به اینکه این وزارتخانه، یکی دو سال اخیر را به دلایل مسائل تحریم با کمبود بودجه سپری کرد و با این وضعیت به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرد، در کل عملکرد بسیار مثبتی داشته است.

وی افزود: در دولت دهم کارهای زیر بنایی بسیاری در آموزش و پرورش صورت گرفت که از جمله آنها ایجاد دانشگاه فرهنگیان بود که کار بزرگی در این حوزه به شمار می رود به دلیل اینکه مهم ترین دغدغه این بود که بهترین افراد باید معلم شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در سال گذشته از ۷۰۰ هزار متقاضی شرکت در کنکور برای جذب در دانشگاه فرهنگیان، ۲۵ هزار نفر پذیرفته و جذب این دانشگاه شدند، عنوان کرد: شرکت رقم بالای متقاضیان در کنکور، نشان از علاقه آنها به آموزش و تعلیم و تربیت دارد.

وی ادامه داد: از دیگر عملکردهای مثبت وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم، تک شیفتی کردن مدارس بود که برای بهتر آموزش دادن به دانش آموزان این اقدامات صورت گرفت که جای تشکر دارد.

* بسیاری از مدارس فرسوده، نوسازی و مقاو م سازی شدند

احمدی لاشکی با بیان اینکه با توجه به کمبود بودجه، وزارت آموزش و پرورش نسبت به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بسیار عالی عمل کرد، اظهار داشت: بسیاری از مدارس فرسوده، نوسازی یا مقاوم سازی شدند و امکانات رفاهی و تجهیزات ورزشی بیشتری در اختیار مدارس قرار گرفت که بنده از این بابت نمره ۲۰ را به آموزش و پرورش می دهم.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه که به تجهیز و توسعه امکانات مدارس تأکید شده است و با توجه به اینکه امسال بودجه مشخصی برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است، این رویه باید ادامه پیدا کند.

*بحث رتبه بندی معلمان از عملکردهای مناسب آموزش و پرورش دولت دهم است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین دغدغه مقام معظم رهبری و یک سند فرا دستی است، عنوان کرد: این سند کار بسیار بزرگی و مهمی است و باید از کسانی که در تهیه و تدوین این سند زحمات بسیاری کشیدند، تشکر کرد، اما نباید در اجرای آن عجله داشت.

وی به بحث رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: از برنامه های سند تحول، بحث نظام رتبه بندی معلمان است که یک کار بزرگ و بسیار با ارزشی است که فرهنگیان از جهت عملکرد و سابقه کار رتبه بندی می شوند تا همه در یک سطح قرار نگیرند، همانطوری که در قرآن آمده است که « آیا آنهایی که می دانند با آنهایی که نمی دانند، برابرند؟ » که این موضوع نیز از عملکردهای مناسب آموزش و پرورش دولت دهم است.

*مدارس سراسر کشور به طور تساوی از هوشمندسازی برخوردار نشدند

احمدی لاشکی با بیان اینکه آموزش و پرورش در برخی موارد شتابزده عمل کرد، گفت: از جمله آنها، هوشمندسازی مدارس بود که در سراسر کشور و به طور تساوی مدارس از وجود رایانه در کلاس های خود برخوردار نشدند به طوری که مدارس شهرهای بزرگ از این امکانات برخوردار شده و مناطق دور افتاده و روستایی از وجود رایانه در کلاس های خود محروم ماندند.

وی ادامه داد: هدف آموزش و پرورش از هوشمندسازی مدارس، ایجاد یک علم جدیدی است که تمام دانش آموزان از آن بهره مند شوند و از طرف دیگر با توجه به اینکه سابقه تحصیلی به عنوان نمره عملی برای ورود به کنکور لحاظ می شود، بنابراین به دلیل عدم تساوی در هوشمندسازی مدارس، نمی توان دانش اموزان را به رقابت با یکدیگر دعوت کرد که معتقدم در این زمینه شتابزده عمل شده است.

*درس ریاضی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بسیار مشکل بود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به اشکالات طرح « ۳۳۶» و چالش های آن پرداخت و اظهار داشت: طبیعی است که اجرای هر طرح جدیدی دارای مشکلاتی خواهد بود که در این خصوص نیز این طرح در واقع « ۳۳۳۳» بوده است که به دلیل کمبود امکانات در مدارس، به این صورت اجرا شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اشکالات این طرح، وجود دانش آموزان پایه اول با پایه ششم ابتدایی در یک مدرسه است که از نظر سن بلوغ دانش اموزان پایه ششم و درک شرایط و مسائل تربیتی، وجود این پایه های تحصیلی در یک مدرسه به مصلحت نیست.

احمدی لاشکی با بیان اینکه فضای آموزشی مدارس برای اجرای این طرح کافی نبوده است، گفت: برخی کلاس های ورزشی و نمازخانه ها به دلیل کمبود فضا، تبدیل به کلاس شد و از نظر محتوای آموزشی نیز درس ریاضی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بسیار مشکل بود.

وی افزود: معتقدم اجرای این طرح نیاز به بررسی بیشتری داشت و نمایندگان مجلس نیز در این خصوص تذکرات لازم را به آموزش و پرورش داده بودند؛ اکنون نیز اعضای کمیسیون آموزش مجلس، در حال بررسی بیشتر این طرح هستند تا نقاط ضعف را شناسایی کرده و در رفع آنها تلاش شود.