به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با حضور در جمع خبرنگاران در وزارت علوم اظهار داشت: من باید متذکر شوم که بیمه ازدواج ثبت نامی نیست و بدین صورت است که وقتی ازدواج دانشجویی صورت می گیرد باید بررسی شود که چند نفر مشمول بیمه دانشجویی می شوند. البته این بیمه باید در بودجه وزارت تصویب شود.

وی پیرامون تاسیس دفاتر ازدواج دانشجویی نیز، گفت: ما آیین نامه تاسیس دفاتر ازدواج دانشجویی یا مراکز ازدواج دانشجویی در دانشگاه ها را آماده کردیم و امیدواریم از طریق وزیر علوم ابلاغ شود.

به گفته خواجه سروی، همچنین گرنت فرهنگی اساتید نیز با ویرایش آیین نامه انجمن های دانش آموختگان انجام شده است. شیوه نامه اجرای ماده یک آیین ارتقاء که ماده ای فرهنگی اجتماعی است نیز تدوین شده است تا در این زمینه یک وحدت رویه ای در دانشگاه ها برای اجرای آن به وجود بیاید.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مشکلاتی که وزارت علوم در مورد بودجه فعالیت های قرآنی دارد، گفت: وزارت علوم به عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی در نمایشگاه قرآن شرکت می کند و همانند دوره های قبلی از برگزیدگان قرآنی دانشگاه ها و پایان نامه های دانشجویی تقدیر می کند. البته تا امروز کارهای قرآنی ما با مشکلات بودجه ای همراه است.

خواجه سروی در پاسخ به این سوال که چقدر به مطلوب خود در این چند سال فعالیت در معاونت فرهنگی وزارت علوم رسیده اید، گفت: معاونت فرهنگی از اینکه توانسته باشد به مطلوب خود برسد هنوز فاصله زیادی دارد. البته زیرساخت هایی صورت گرفته است، تشکیلاتی ایجاد شده است و توانسته ایم دانشگاه ها را به مسیر خودشان برگردانیم. البته باید بدانیم رسیدن به اهداف زمان بر است و به نظرم باید همین رویه در ادامه نیز دنبال شود و وزیر علوم آینده دغدغه اش باید اجرای همین برنامه ها باشد.

وی با اشاره به اینکه چالش های موجود در دانشگاه ها از سال ۸۵ تا ۸۸ به طور کامل برطرف شده است، اظهار داشت: چالش هایی که از سال ۸۵ تا ۸۸ در دانشگاه ها داشتیم برطرف شده است در حالیکه تمام آن مشکلات چالش جدی بود که کیان آموزش عالی را تهدید می کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم پیرامون کرسی های آزاداندیشی نیز تصریح کرد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی به نحو احسن ایجاد یک فرهنگ جدید را طلب می کند و این فرهنگ تا شکل بگیرد طول خواهد کشید. شکل گیری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها بدین معنی خواهد بود که ما تلاش می کنیم فرهنگ گفت وگو را جایگزین فرهنگ خشونت کنیم.

وی افزود: البته یک واقعیتی وجود دارد و آن این است که مقامات امنیتی در ابتدای کار نگران برگزاری کرسی ها بودند و رؤسای دانشگاه ها نیز نگران آن بودند که فضای دانشگاه هایشان ناامن شود. بالاخره با هر مشقتی تعدادی کرسی ها برگزار شد و مسئولان مقامات امنیتی نیز متوجه شدند این کرسی ها همان چیزی است که آنها می خواهند. البته من محافظه کار بودن روسای دانشگاه ها را در عدم اجرای حداکثری کرسی های آزاداندیشی انکار نمی کنم.

خواجه سروی در پایان گفت: البته همین روسای دانشگاه ها که خیلی محافظه کار هستند در دوره انتخابات ریاست جمهوری همکاری خوبی حتی با کاندیداهای احتمالی داشتند.