به گزارش پارس به نقل ازفارس، قاسم سمیعی اظهار داشت: این زلزله به مقیاس سه ریشتر درجه مقیاس امواج درونی زمین و رأس ساعت ۲۰: ۴۱ دقیقه در منطقه انبارالوم از توابع شهرستان آق قلا رخ داده است.

وی اضافه کرد: این زلزله در عمق ۱۲ متری و طول جغرافیایی ۵۴.۵۹ و عرض جغرافیایی ۳۷.۳۱ اتفاق افتاده است.

گلستان هراز چند گاهی زلزله های متعددی را تجربه می کند

سمیعی با اشاره به دریافت گزارش از فرمانداری های استان به وی‍ ژه فرمانداری های آق قلا، علی آبادکتول و گرگان، تصریح کرد: گزارش های دریافتی حاکی است که با توجه به شدت این زلزله، خسارتی به این مناطق وارد نشده است.

وی با تأکید بر آمادگی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای مواجهه با حوادث احتمالی، افزود: استان گلستان با توجه به قرار گرفتن در مدار زلزله هر از چند گاهی زلزله هایی با مقیاس ریشترهای متفاوت را تجربه می کند.

اکثر زلزله های گلستان به مرکزیت آق قلا است

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان عنوان کرد: مرکز اکثر این زلزله ها منطقه انبارالوم از توابع شهرستان آق قلا است و خوشبختانه چند سالی است که زلزله ای در مقیاس بزرگ در استان اتفاق نیفتاده است.

سمیعی تصریح کرد: این موضوع به این معنی نیست که نسبت به زلزله ها بی توجه باشیم بلکه باید ضمن حفظ دغدغه و آمادگی لازم بیش از گذشته به موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ناشی از زلزله توجه کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع و قرار گرفتن بخش های بسیاری از استان بر نوار زلزله، به سناریوی زلزله در دوره های آموزشی مرتبط با مدیریت بحران توجه جدی شده است.

مقابله با زلزله نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است

سمیعی ادامه داد: با تمام کارهایی که انجام گرفته هنوز نیازمند توجه جدی تری به موضوع آموزش و فرهنگ سازی در جامعه نسبت به موضوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی هستیم.

به گفته وی، در سال های اخیر، توجه به مقاوم سازی سازه‎ های مسکونی، ترویج فرهنگ بیمه به ویژه بیمه بیش از ۹۰ درصد اماکن تجاری و مسکونی شهرهای استان، آموزش های همگانی در قالب کارگاه های آموزشی و اقدامات رسانه ای در اولویت کاری این اداره کل بوده است.

استان گلستان، با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و سالانه انواع بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل این استان را تهدید می کند.