به گزارش پارس ، به نقل ازتسنیم، وقتی هیچکدام از گروه های سیاسی فعال درسطح شهرتهران نتوانستنداکثریت کامل اعضارا درانتخابات بدست آورندمعلوم بود که سرنوشت آینده شورا دربسیاری از مواقع دستخوش فراز ونشیب هایی خواهدشد.

هرچندکه تعدادمنتخبین اصولگرادرشورای چهارم، بر تعداداصلاح طلبان این دوره برتری دارنداما این مانع از آن نخواهد شد تا دوستان اصولگرابرای بدست آوردن پست ریاست شورا به لابیگری دست نزنند.

این روزها هرچندکه درفضای رسانه ایی کشورموضوع انتخاب شهردار، بیشتر از هرچیزدیگر مطرح می شود واسامی افرادی نیز بعنوان گزینه های شانزدهمین شهردارتهران دهان به دهان ومحفل به محفل می چرخد، امادرنهان اصلی ترین موضوع قبل ازانتخاب شهردار، انتخاب ریاست چهارمین شورای شهر مهمتراست واین موضوعی است که نسبت به آن غفلت هایی صورت گرفته است.

رقابت برای تصاحب یک صندلی!

ریاست شورای شهر همواره خبرساز وموضوعی مهم بوده است، دردوره اول اعضای یکدست جریان اصلاحات، نتوانستند این موضوع را به راحتی بین خود حل کنند وتا آخرین روزی که شورا منحل شد، دعوا واختلافات فیمابین دوزدوزانی، خسروی وعطریانفر ادامه داشت ودوزدوزانی که درپی یک حرکت کودتا مانند از ریاست شورا برکنارشده بود، خودرا عضو" همیشه رئیس" می دانست وهرگز نسبت به تصمیمات شورا وخسروی تمکین نکرد!

دردوره دوم وسوم، ریاست چمران برشورا، با حاشیه های کمتری روبروبود واو توانست این دهسال را با آرامش طی کنداما این روزها وبا افزایش اعضای شورا از ۱۵نفر به ۳۱نفر، مشخص شده است که" باد به نفع چمران موافق نمی وزد" ، چرا که صندلی ریاست شورا این روزها طرفداران زیادی بین هردوطیف اصولگرا واصلاح طلب شورا پیدا کرده است.

سروری، طلایی وچمران از طیف اصولگرایان، حقانی ومسجدجامعی از طیف اصلاح طلبان افرادی هستند که نگاهشان را به این صندلی معطوف کرده اندوبرای تصاحب آن لابی کردن هایشان را آغاز نموده اند.

دربررسی آماری طیف های جدید الورود به شورای شهرنشان می دهد، که چمران بخت رئیس شدنش درهاله ایی از ابهام قرار دارد واعضای جدید معتقدند ده سال ریاست برای چمران فرصت مناسبی بوده واینک باید جایش را به فرد دیگری بدهد که درمیان طیف اصولگرایان، سروری وطلایی ازموقعیت بهتری برای تکیه زدن به صندلی ریاست برخوردار هستند ورئیس شدنشان به قدرت لابی کردنشان بستگی دارد. البته در این میان اصلاح طلبان ازشانس کمتری بهره مندهستندوبنظر می رسد که دراین میدان بازنده باشندامابهرحال آنها از لابی کردن وتلاش برای جذب اعضای جدیدکوتاه نخواهند آمد.

شهردارشانزدهم کیست؟

اما مهمترین موضوعی که بعد از برگزاری انتخابات، درجامعه وفضای رسانه ایی مطرح شده ومی شود، تعیین شانزدهمین شهردار پایتخت پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. عده ای فکر می کنند با شکست قالیباف درانتخابات ریاست جمهوری، دوره شهرداربودن وی نیز بسر آمده واو باید خیابان بهشت را ترک کند، درحالیکه اقدامات انجام شده درشهرتهران وتمایل اکثریت اعضای قدیمی شورا به ماندن او درشهرداری، کفه ترازو را برای قالیباف نسبت به دیگر رقبا سنگین تر می کند.

مطرح شدن برخی از اسامی برای شهرداری تهران، بخصوص اسامی اصلاح طلبان را درواقع می توان یک شوخی وتلاش برای مطرح کردن بعضی ها دانست، والا وزن۱۸نفره اصولگرایان این اجازه را نخواهد داد که یک فرد اصلاح طلب بعنوان شهردارتهران برگزیده شودو حتی لابی کردن آن ها برای این موضوع نیز فایده ایی نخواهدداشت.

مطرح شدن نام هایی همچون محسن هاشمی، معصومه ابتکار، محمد بهشتی، رضا اردکانیان، حبیب الله بیطرف، مرتضی حاجی ومحمد ستاری فرکه از اردوگاه اصلاح طلبان هستند بیشتر از آنکه رنگ حقیقت بخود بگیرد، درواقع تلاشی است برای اصلاح طلبان شورا، ومطرح شدن این نام ها، عملاپیام وسیگنالی به اصولگرایان است که به ما امتیاز بدهید تا به شهردارمورد نظرتان رای بدهیم. اصلاح طلبان خودشان خوب می دانند شرایط وفضای سیاسی شورااین فرصت را به آنها نخواهددادکه شهردارمورد نظرشان را برمسندشهرداری، بنشانند اما نیک می دانند که اصولگرایان برای رای آوری پرقدرت شهردارمورد نظرشان، به رای اصلاح طلبان نیازدارند وبهمین خاطر است که اصلاح طلبان در یک صف بندی ظاهری می خواهند تا اصولگرایان را به پای میز مذاکره ومعامله سیاسی بکشانند. اینکه تاچه حد بتوانند در این نقشه خود موفق باشند را باید به انتظار ۱۳شهریور بنشینیم!

اما از طرف دیگرهرچندکه تعدادی از اصولگرایان به رهبری مرتضی طلایی، تمایل به ابقای قالیباف دارندوبرای این مهم تلاش ولابیگری هم می کنندوحتی جلساتی هم با مختابادودنیامالی نیز داشته اندتا آنها را به سمت قالیباف بکشانند، اما برخی از اصولگرایان که ازطیف های مخالف شهردارفعلی هستند، می خواهند نامزدموردنظرشان شهردارتهران تهران شودونام هایی همچون بذرپاش وفتاح را مطرح می کنند. بهرحال رقابت پنهان وعلنی اعضای دوره چهارم هرچه که باشد روز ۱۳شهریوربه بارخواندنشست وافکارعمومی خواهنددید که شانزدهمین شهردارتهران چه کسی خواهدبود که کلید پایتخت را دردست خواهدگرفت.