به گزارش پارس ، به نقل ازباشگاه خبرنگاران، " شهید محمد کچویی" فرزند رمضان به سال ۱۳۲۹ در حاجی آباد قم به دنیا آمد، محمد به کار در بازار روی آورد و در کارگاه صحافی با" محمد بخارایی" که از مبارزین گروه فداییان اسلام بود آشنا شده و جذب این گروه شد. او بعد ها با شرکت در محافل و جلسات مذهبی و حضور در محافلی نظیر جلسات درس آیت الله خامنه ای، شهید مظلوم دکتر بهشتی و آیت الله مطهری در هیئت انصار الحسین و شرکت در کلاس های درس عربی هیئت مکتب القران، با عناصر مذهبی و مبارز همچون" عزت شاهی" آشنا شد و به فعالیت های سیاسی و مبارزاتی روی آورد.

در ۲۴ تیر ۱۳۵۱ به خاطر اعترافات حسین جوانبخت دستگیر شد، ساواک در اقدامی ناموفق کوشید تا از طریق او ردی از عزت شاهی که شاگرد مغازه اش بود بیابد.

کچویی در زندان به یکسال حبس تادیبی محکوم شد و پس از آزادی، ارتباط خود را با گروه های فعال و مبارز حفظ کرد و در آذرماه همان سال به دلیل همین ارتباطات و نقل و انتقال پیغام های عزت شاهی دوباره دستگیر و به حبس ابد محکوم شد، اما در تغییر شرایط سیاسی سال ۱۳۵۶ و فشار کمیسیون حقوق بشر، در ۲۸ مرداد ۵۶ مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.

کچویی از چهره های فعال زندان و از زمره اصحاب فتوا بود که به نجاست مارکسیست ها اعتقاد داشت و از این رو مخالف مجاهدین بود، وی با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته استقبال در مدرسه رفاه مسئولیت انتظامات را به عهده گرفت، و پس از تخلیه مدرسه، مسئولیت اولین رئیس زندان اوین را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ پذیرفت.

سرانجام شهید محمد کچویی در ۸ تیر ۱۳۶۰ به دست کاظم افجه ای که تحت تاثیر محمدرضا سعادتی (سازمان مجاهدین خلق) بود ترور شد و به شهادت رسید.

شهید کچویی که به دلیل رفتار مناسب و منطقی با زندانیان، موجب هدایت بسیاری از آنان شده و به « پدر توابین» مشهور شده بود، همیشه مورد حقد و غضب ضد انقلاب قرار داشت و به تهمت های عجیبی چون شکنجه گری متهم می شد.