به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مهندس محمد سلیمانی، رییس طرح ‏ های پژوهش فناوری حفاری پژوهشکده مهندسی نفت با اعلام این مطلب، خاطرنشان کرد: امروزه با گسترش روزافزون فناوری های پیچیده حفاری، سختی شرایط دسترسی به بسترهای هیدروکربنی، گسترش افق‏ های تولید از مخازن، رقابت گسترده در اکتشافات (به ‏ ویژه در مخازن مشترک) و نیازهای اساسی به مدیریت زمان لزوم انجام تحقیقات و مطالعات پیشرفته بنیادی و کاربردی برای بررسی و رفع مشکلات صنعت عظیم حفاری احساس می‏ شود؛ لذا برحسب وظایف، رسالت‏ ها و ماموریت ‏ ها، با برنامه ‏ ریزی‏ های لازم در زمینه فناوری ‏ های نوین سیالات حفاری چاه‏ ها (به ‏ ویژه در مخازن مشکل‏ دار) و بومی کردن فناوری، فعالیت ‏ های تحقیقاتی آغاز شدند. در این روند، به منظور حفظ و صیانت از شرایط مخزن برای تولید بهینه (به ‏ ویژه در مخازن کم‏ فشار، تخلیه‏ شده و دارای هرزروی بالا) برای اولین بار از فناوری نوین کاربرد میکرو‏ حباب‏ های افرون گازی در بخش تکنولوژی حفاری استفاده شد.

وی تصریح کرد: برای دست‏ یابی به نتایج آزمایشگاهی دقیق‏ تر و تعمیم و به‏ کارگیری آنها در شرایط واقعی میدانی و سرچاهی، طراحی و ساخت دستگاهی ویژه با امکانات کاملا بومی ضروری به نظر می‏ رسید؛ لذا، با استفاده از نظرات مشاوران متخصص، دستگاه افرون‏ ساز برای اولین بار در طرح‏ های پژوهش فناوری حفاری پژوهشکده مهندسی نفت ساخته شد.

سلیمانی با بیان این که امروزه از فناوری افرون‏ های گازی در حفاری مخازن خاص استفاده می‏ شود، اظهار داشت: افرون‏ ها حباب‏ هایی ریز با اندازه ۱۰ تا ۱۰۰ میکرومتر هستند که در مقایسه با فوم و کف‏ هایی که در حفاری استفاده می‏ شوند از ویژگی های منحصربه‏ فردی برخوردارند.

به گفته وی، قابلیت استفاده در حفاری مخازن کم ‏ فشار و تخلیه ‏ شده، خاصیت غیرانعقادی و مقاومت در برابر حرکت (سیال غیرمهاجم) ؛ پایداری و نیمه عمر بسیار بالا در حضور آلاینده‏ های مختلف، توانایی بی ‏ نظیر در انسداد حفرات و کنترل هرزروی، قابلیت افزایش حجم قابل ‏ ملاحظه (با آزاد شدن انرژی جمع‏ شده در داخل و کاهش فشار محیط) ، رئولوژی و حضور حباب‏ ها در آن، کاهش گرانروی با افزایش نرخ برشی و بالعکس (خاصیت share thinning) ، کاهش خوردگی در چاه و قابلیت تقلیل آسیب‏ دیدگی سازند از ویژگی های این فناوری است.

میکرو‏ حباب‏ های افرون گازی
سلیمانی در تبیین مشخصات دستگاه گفت: دستگاه شامل صفحه ‏ ای نازک و جامد (صلب) از جنس فلز و با قطری استاندارد است که به یک محور عمودی (Shaft) و موتوری الکتریکی با توانایی چرخش تا چند هزار دور در دقیقه بسته شده است. سرعت دوران موتور با کنترل فرکانس جریان الکتریکی متناوب به دلخواه تنظیم می‏ شود. در طراحی ویژه آن برای ایجاد فاصله‏ از دیواره ظرف، دو تیغه (Baffel) عمودی نصب شده ‏ اند که وقتی صفحه چرخشی سریع و کافی در دورهای بالا بر دقیقه داشته باشد، نیروی هیدرودینامیکی در نزدیکی صفحه چرخان موج‏ هایی پرقدرت در سطح ایجاد می‏ کند که این امواج با بافل ‏ ها برخورد می‏ کنند و در بازگشت دوباره آب، گاز را به شکل حباب‏ های بسیار کوچک حمل می‏ کند. تیغه‏ ها همچنین گرایش به تشکیل گردابه را کاهش می‏ دهند. اندازه حباب‏ های افرون کلوییدی نیز باید تا حد ممکن یکنواخت باشد.

وی در پایان انتخاب بهترین مواد شیمیایی، پایدارسازها و کاهنده‏ های کشش سطحی، تنظیم قطر و پایداری میکروحباب‏ ها، دست‏ یابی به فناوری نوین طراحی، تهیه و بومی‏ سازی ترکیبات سیالات افرون‏ های گازی متناسب با شرایط واقعی عملیاتی و ارایه خدمات و اجرای پروژه‏ های تحقیقاتی مرتبط و ضروری در صنعت عظیم حفاری به کمک نتایج و داده‏ های حاصل از دستاوردها و نتایج آزمایش این دستگاه منحصربه ‏ فرد در کشور را از جمله دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد.