به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرا رسیدن پانزدهم شعبان المعظم سالروز ولادت امام زمان (عج) شهر قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.

شهر مقدس قم در شب میلاد دوازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حال و هوای ویژه ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور به مناسبت میلاد دردانه دوران در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) ، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار شد.

همچنین مردم به صورت خودجوش با برپایی ایستگاه های صلواتی و آذین بندی در نقاط مختلف شهر، عید نیمه شعبان را به شادی گذراندند.

در شب میلاد با سعادت امام عاشقان حضرت مهدی (عج) هزاران نفر از زائران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) با شرکت در مجلس جشن آن حضرت که از سوی آستانه مقدسه برگزار شده بود، به شادی پرداخته و این میلاد با برکت را به کریمه اهل بیت تبریک گفتند.

در این مراسم که پس از نماز مغرب و عشا برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده به ایراد سخنرانی پیرامون مسائل مهدوی پرداخت.

مولودی خوانی توسط حاج عباس حیدرزاده، قرائت قرآن توسط حسینی و اجرای تواشیح از سوی گروه بقیه الله بخش های دیگری از این مراسم باشکوه بود.

همچنین مراسم احیای نیمه شعبان از ساعت یک بامداد با حضور عاشقان و دل دادگان مهدوی در شبستان امام خمینی (ره) و مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد.

حجج اسلام اویسی و بیگدلی نیز صبح امروز در جمع زائران سخنرانی کرده و مهدی حیدرزاده، سعادت خواه و حاج علی مالکی نژاد نوحه سرایی خواهند کرد.

مسجد مقدس جمکران نیز در شب میلاد پیشوای سوم میزبان میلیون ها نفر از نمازگزاران و زائران اقصی نقاط کشور بود که پس از اقامه نماز مغرب و عشا ولادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) را جشن گرفتند.

در این مراسم آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: زمانی که حضرت رسول (ص) به معراج رفت و با باریتعالی سخن گفت، دریافت که حضرت حق با زبان حضرت علی (ع) با حضرتش سخن می گوید و وقتی از خدای متعال این مطلب را جویا شد، دریافت که سعادت و رسیدن به کامیابی در گرو ولایت و ولایت مداری اهل بیت (ع) است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ولایت حضرت علی (ع) و اولادش رمز بقا، سعادت و جاودانگی بشریت است و اینکه در نیمه شعبان این هم غوغا و جشن در سراسر جهان اسلام برپا می شود، نشان از فلسفه انتظار و حرکت به سوی منجی عالم بشریت است.

تلاوت قرآن کریم، قرائت دعای کمیل، اجرای گروه تواشیح و مداحی با نوای سید رضا تحویلدار بخش های دیگری از مراسم شب نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران بود.

مختصری از زندگی نامه امام زمان (عج)

حضرت مهدی (عج) معصوم چهاردهم و امام دوازدهم شیعیان یک سال و یک ماه پس از ازدواج امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون به دنیا آمد که بنا بر بیشترین روایت ایشان روز جمعه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری قمری متولد شده اند.

او پیش از آفتاب چشم به این جهان گشود تا همیشه آفتاب را پشت سر قرار دهد و شب این میلاد خجسته را « شب برات» ، « شب مبارک» و « شب رحمت» خوانند. شیخ صدوق نقل می کند نرجس خاتون روزی مشاهده می کند که نوری وارد بدن او می شود و به امام حسن عسکری موضوع را می گوید و امام وی را نوید به بارداری امام زمان می دهد و می فرماید: پسری خواهی آورد که پس از من جانشین من خواهد بود.

زمانی که امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ هجری به شهادت رسیدند حضرت مهدی (عج) پنج ساله بود و بر پیکر این امام همان نماز خواند.

یگانه منجی عالم بشریت پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری (ع) به صورت نیمه مخفی زندگی کرد. یکی از کارهای بسیار مهمی که پدر امام زمان (عج) در این دوره انجام داد این بود که امام مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.

غیبت صغری پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ آغاز شد و تا سال ۳۲۹ ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی (عج) از طریق چهار نائب به اداره امور مردم می پرداختند.

دوره غیبت کبری نیز با پایان یافتن غیبت صغری و از سال ۳۲۹ هجری قمری شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت. در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.

پس از ظهور، امام زمان (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

امام زمان (عج) هم اکنون زنده است و به خواست خداى متعال تا زمانى که قیام کند و جهان را از عدالت بهره‏ مند سازد، زنده‏ خواهد بود. سپس چند سال حاکم على‏ الاطلاق روى زمین خواهد شد که مدت آن در روایات به طور مختلف هفت، هشت، ۹،۱۰ و ۱۹ سال تعیین شده است که هر سال آن برابر با ۱۰ سال فعلى ما است.