به گزارش پارس ، مریم رحمانیان در گفت وگو با ایسنا، گفت: یک خانم برای گرفتن عکس با چالش های بسیاری روبرو است، گاهی اوقات باید سماجت کرد تا به نتیجه رسید و گاهی اوقات هم با بی احترامی روبرو می شویم.

به عنوان مثال هنگامی که برای پوشش خبری در انتخابات رفته بودم حدود سه ساعت پشت در مسجد ماندم تا بتوانم وارد شوم و برنامه را پوشش دهم اما مسؤولان برنامه از ما عذرخواهی کردند و گفتند اجازه ورود به عکاسان خانم داده نمی شود.

این عکاس خبری ادامه داد: در برنامه دیگری که به ورزشگاه شیرودی رفتم، به محض ورود، شروع به گرفتن عکس از کاندیدایی کردم که ناگهان آقایی مرا هول داد که اجازه عکاسی ندارم، گرچه این رفتار با خانم های عکاس مناسب نیست اما به هر حال چاره ی دیگری نیست؛ زیرا من بسیار زیاد به کارم علاقه دارم، پس این سختی ها را هم می پذیرم.

او افزود: به نظر من عکاسی خبری حرفه ای مردانه نیست. خبرنگار گاردین وقتی که جنگ ۳۳ روزه حزب الله و اسرائیل را پوشش می داد، گفت: درحین تنظیم خبر، هنگامی که یک لحظه سرم را بالا آوردم دیدم اکثر عکاسان و خبرنگاران رسانه ها خانم و تعداد آقایان انگشت شمار هستند، برایم جالب است که امروزه قسمت بزرگی از محاوره کردن اخبار به عهده خانم ها است؛ اصولاً درخبرگزاری های داخلی مهم ترین برنامه ها را به آقایان محول می کنند و برنامه هایی را که از اهمیت کمتری برخوردار است، بر عهده خانم ها می گذارند.

اگر فرهنگ تبعیض بین عکاسان زن و مرد از بین برود خانم ها بهتر پیشرفت خواهند کرد. بعضی از رسانه ها دوست ندارند با عکاسان خانم کار کنند، اما به دلیل موقعیت کاری و نقش روشن فکری، خانم ها را تحمل می کنند.

رحمانیان با اشاره به اینکه ما از نظر تکنولوژی در عکاسی از هیچ کجای دنیا عقب نیستیم، بیان کرد: جدیدترین دوربین ها نیز به ایران وارد می شوند وهمچنین عکاس های ایرانی سعی می کنند دانسته هایشان را با اطلاعات روز دنیا همراه کنند، فقط قیمت دوربین ها و تجهیزات به طور سرسام آوری بالا است.

او به خبرنگار ایسنا گفت: سعی کردم در تمام عکس هایم بی طرفی خود را حفظ کنم.

این عکاس درخصوص اِدیت عکس هایش تصریح کرد: عکس خبری را نمی توان زیاد ویرایش کرد و در نهایت باید به بریدن قسمت های اضافی و تنظیم کنتراست رنگ ها بسنده کرد.

رحمانیان درآمد پایین عکاسی خبری ؛ دوام نداشتن یک عکس تا پایان همان روز و از اهمیت عکس کاسته شدنش، جدا از عکس هایی که در تاریخ ثبت می شوند را از نکات منفی این حرفه دانست.

او در خصوص پرینت عکس هایش گفت: به خاطر نمی آورم که آخرین بار چه موقع عکس چاپ کرده ام اما به نظر من عکاسان آماتور باید عکاسی را با چاپ عکس شروع و با عکاسی دیجیتال تکمیل کنند.