به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اکنون پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب" حسن روحانی" به عنوان رییس جمهور دولت بعدی بزرگترین انتظاری که مردم و جامعه دانشگاهی از وی خواهند داشت، این است که وعده های انتخاباتی خود را از یاد نبرد و نقشه مسیر حرکت دولت بعدی را در راستای همین وعده ها ترسیم کند.

روحانی در صحبت های انتخاباتی اش درباره همه مسائل اساسی کشور صحبت و برنامه های خود را اعلام کرد که مسائل دانشگاهی یکی از بحث های مهم رییس دولت یازدهم بود. بر همین اساس بر آن شدیم تا دیدگاه ها و برنامه های رییس جمهور منتخب مردم را به طور خاص در حوزه دانشگاهی جمع آوری و منتشر کنیم.

ایجاد فضای باز دانشگاهی

رییس جمهور منتخب مردم پیش از برگزاری انتخابات در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اگر من رییس جمهور آینده باشم، فضای پادگانی در دانشگاه را نمی پسندم، گفت: من از همه مسوولان خواهش می کنم که فضا را باز کنند، چرا که توسعه و پیشرفت کشور و دستیابی به علم و دانش بدون آزادی امکانپذیر نیست.

روحانی افزود: برای یک کشور قابل قبول نیست که یک استاد دانشگاه که در کلاس نقد کرده و نظر خود را گفته بازداشت یا اخراج شود.

وی همچنین در یکی از سفرهای استانی خود با بیان اینکه فضای آزاد دانشگاهی حق جوانان ایران اسلامی است، اظهارکرد: محیط دانشگاه نیازی ندارد امنیتی باشد، ما باید کشور را از مسیر فعلی یعنی مسیر رنج برای بسیاری از مردم تغییر دهیم و این شدنی است؛ پس همه ما باید در کنار هم دست در دست یکدیگر قرار دهیم و دلسوزی خود را نسبت به میهن و نظام عزیزمان نشان دهیم که این بار بر دوش جوانان است.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر فضای دانشگاه باز شود، کسی ضرر نمی کند و دانشجویان دلسوزان آینده کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه فضای علم و آزادی باشد، به نفع همه است، چون اگر قرار باشد علم تولید کنیم باید شرایط آزاداندیشی داشته باشیم.

وی افزود: جوانان و دانشجویان ما بی تردید فضای آزاد دانشگاهی را احساس خواهند کرد.

ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و تولید

یکی از مهم ترین مسائلی که در همه دولت ها بر آن تاکید شده، اما تاکنون هیچکدام از دولت ها به طور عملی و مطلوب موفق به اجرای آن نشده اند، ایجاد ارتباط موثر میان دانشگاه و صنعت است، البته این موضوع در سال های اخیر مورد توجه وزاری علوم وقت بوده است و پیشرفت هایی نیز در این زمینه به دست آمده، اما هنوز در این زمینه تا نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی است.

در همین رابطه رییس جمهور منتخب مردم ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت را موضوعی مهم خواند و گفت: من یک قدم بالاتر یعنی ارتباط بین دانشگاه و تولید، یعنی هم صنعت و هم کشاورزی و حتی در بخش هایی که تولید خدمات هست را اشاره می کنم، اگر دانشگاه فقط مرکز دانش باشد و علم و مراکز دیگر مراکز فعالیت باشند و این ارتباط از روز اول بخوبی برقرار نشود، اولین مشکل این است که وقتی که دانشجوی ما فارغ التحصیل می شود، کار مناسب پیدا نمی کند یا اگر کار مناسب را پیدا کرد، تجربه مناسب ندارد، در واقع علوم را باید تا حد زیادی کاربردی کنیم. این موضوع هم به دانش دانشگاه کمک می کند و هم دانش را به فناوری نزدیک کرده و در واقع دانش و فناوری را تجاری می کند.

وی درباره راه حل این ارتباط، تصریح کرد: باید دو طرف احساس کنند برایشان می صرفد. صنعتگر یا کشاورز احساس کند که اگر با دانشگاه در تماس باشد، می تواند مطالب و مشکلش را با دانشگاه مطرح کند و دانشگاه راحت تر و ارزانتر و بهتر موضوع را برایش حل کند. از سوی دیگر دانشگاه هم احساس کند که زمانی که به دانشی می رسد، اگر در اختیار تولید بگذارد، می تواند هم به تولید کمک کند و هم خودش سودمند شود.

روحانی با اشاره به شکل گیری این ارتباط در کشورهای صنعتی، اظهارکرد: در کشورهای صنعتی ارتباط تنگاتنگی بین این دو مقوله شکل گرفته است که این ارتباط نباید تصنعی باشد، بلکه باید بخش خصوصی و دانشگاه های ما بتوانند منافع مشترک را در این رابطه ببینند، اگر این چنین شد این کار در مسیر خودش قرار می گیرد و برای کشور، علم، دانشگاه، اشتغال جوانان و کیفیت تولیدات ما بسیار مفید خواهد بود.

رییس دولت یازدهم درباره چگونگی برقراری این ارتباط و ایجاد تفکر سودآوری برای هر دو طرف، گفت: باید هر دو بخش خصوصی و دولتی و دانشگاه ها را تشویق کنیم، وقتی که دو طرف احساس کنند با این کار نه تنها مشکل خودشان بلکه مشکل کشور را هم حل می کنند، این رابطه برقرار می شود که این رابطه صمیمی باید در جهت منافع خودشان و منافع ملت باشد، اگر چند تجربه موفق انجام شده و معرفی شود، این مسیر را در مسیر درست و پرشتابی برای مردم قرار می دهد.

حل مشکلات ارزی دانشجویان

در سال های اخیر نوسانات قیمت ارز بسیاری از بخش های کشور را با مشکل مواجه ساخت. واضح است که دانشگاه ها نیز از این نوسانات بی تاثیر نماندند و بسیاری از دانشجویانی که با هزینه شخصی خود برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرده بودند، شاید فکر نمی کردند که این گونه به واسطه نوسانات قیمت ارز دچار مشکل شوند. از سوی دیگر در پرداخت مقرری دانشجویان بورسیه نیز اختلال ایجاد شد.

اما در حالی که بسیاری از کارشناسان و مسوولان خروج دانشجویان از کشور و تحصیلشان در کشورهای خارجی را تهدیدی برای کشور قلمداد می کنند، رییس جمهور آینده کشور از این موضوع به عنوان فرصت یاد می کند.

روحانی در برنامه های انتخاباتی خود با تاکید بر حل مشکلات ارزی دانشجویان، اظهارکرد: برنامه دولت تدبیر و امید آن است که دانشجویان دوره کارشناسی که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور مشکل دارند، بتوانند به داخل برگردند و ادامه تحصیل شان در دانشگاه های داخل کشور باشد، چرا که ظرفیت کافی برای جذب آن ها وجود دارد. از طرفی دانشجویانی که در دوره کارشناسی ارشد و دکتری هستند، برای به اتمام رسیدن درسشان مشکل ارزی شان حل و فصل خواهد شد، زیرا جذب آن ها به داخل کشور بسیار مهم است، بنابراین برنامه ای داریم که از تمام متخصصان ایرانی در کشور استفاده شود.

وی با تاکید بر این که باید بگذاریم دانشگاه های ما با دانشگاه های دنیا در تماس باشند، افزود: اگر این جاده دوطرفه برقرار نشد، جاده یک طرفه می شود و نخبگان ما از کشور خارج می شوند.

رییس جمهور منتخب مردم با بیان اینکه تنگ نظری هایی که امروز در رابطه با دانشجویان و اساتید وجود دارد را قبول ندارم، گفت: فرصت های مطالعاتی، حضور در سمینارها، سفرها و رفت و آمد دانشجویان بسیار کم شده است. گذشت آن دنیایی که ما فکر کنیم اگر دو نفر با هم تماس گرفتند، همه مسائل از بین خواهد رفت. جهان امروز جهان اطلاعات است، باید به مردم خودمان اعتماد کنیم. آن ها که قصد خیانت دارند، تعدادشان بسیار بسیار اندک است. حساب آن ها جداست، اما قاطبه ملت ایران عاشق منافع ایران هستند، بنابراین باید زمینه رفت و آمد اساتید و دانشجویان و حضور و جذب آن ها را فراهم کنیم.

وی افزود: البته داشجویان ما در خارج از کشور می دانند که حتی فارغ التحصیلان داخل کشور هم غالبا شغل مناسبی در اختیارشان قرار نمی گیرد، اما ما برای اشتغال، برنامه جدی خواهیم داشت و جدی ترین برنامه اقتصادی ام در ماه های اول حل معضل اشتغال است، به ویژه برای تحصیلکردگان دانشگاه ها.

آشتی با نخبگان و بازگشت کنار گذاشته شدگان به دانشگاه

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرده است که اگر بار مسوولیت بر دوش من قرار گرفت، کرامت را به دانشگاه و دانشجو برمی گردانم و همچنین منزلت را هم به زنان برخواهم گرداند.

رییس جمهور آینده کشور، ادامه داد: ما باید با نخبگان دانشگاه آشتی کنیم، همچنین کسانی که از دانشگاه کنار گذاشته شده اند و یا مدیرانی که به دلیل اظهارنظر از این مکان دور شده اند را به دانشگاه ها بازگردانیم.

استفاده از جوانان و دانشجویان در اداره کشور

وی همچنین در جمع دانشجویان دانشگاه های تهران با بیان اینکه دولت تدبیر نمی خواهد که جهانیان اداره کشور خود را از او یاد بگیرند، گفته بود که خود را کارشناس همه عالم نمی دانم و اداره کشور را با فکر و حضور نخبگان انجام می دهم.

روحانی با بیان اینکه دانشجویان سرمایه های کشور هستند که می توانند در همه زمینه های مدیریتی به مسوولان کمک کنند، تصریح کرد: فضای جامعه نباید به گونه ای باشد که انتقادات دانشجویان و انتظارات معمول آن ها تخطئه شود.

افزایش کیفیت دانشگاه های دولتی کشور

روحانی همچنین در اولین نشست خبری خود به عنوان رییس جمهور کشور به اصل مهم کیفیت در دانشگاه های دولتی تاکید کرد.

به نظر می رسد وعده های رییس جمهوری که با آرای مردم در انتخابات و با کسب حداکثر قطعی آرا در این جایگاه قرار گرفته که دانشجویان نیز قطعا در آن نقش انکار ناپذیری داشته اند، در صورت تحقق می تواند در رشد صعودی علمی کشور مثمر ثمر واقع شود. اما این مهم در صورتی اتفاق می افتد که حسن روحانی، طبق گفته خودش وعده های انتخاباتی خود را فراموش نکند.