به گزارش پارس ، از آن روز که می گفتی بچه وقتت را می گیرد و محال است تن به کاری بدهی که جلوی رشد و ترقی ات را بگیرد تا امروز که دلت برای کوچولویت غنج می رود و همین طور سرپا در حالی که بچه ات را بغل کرده ای غذا می خوری تا مادرش هم بتواند دمی با خیال آسوده ناهار بخورد، چندان نگذشته است، اما انگار با هر سانتی متر که بچه بزرگ می شود و قد می کشد توهم بزرگ و بزرگ تر می شوی و کم کم معنی انسان کامل را می فهمی.

حالا می فهمی بچه جلوی رشد تو را نمی گیرد بلکه باعث رشد و کمالت می شود.

بچه تو را با معنی قدرت خدا بیش از همیشه آشنا می کند و قدر پدر و مادرت را بیشتر می دانی.

این کوچولوی نورسیده معنی عمیق مسوولیت را به تو می چشاند و با واقعیتی به نام پدر آشنایت می کند که هم شیرین است و هم بسیار سخت.

این کوچولوی بهانه گیر دنیایی را به تو نشان می دهد که تا حالا ندیده بودی.

اگر همین امروز به جمع پدران پیوسته ای خوش آمدی، اما باید بدانی پدر بودن کار ساده ای نیست.

آموزش پدری

نادر احمدی برای اولین بار است که پدر می شود و اکنون صاحب یک دختر ۱۰ روزه است. او می گوید: به نظر من ترسناک ترین کار دنیا عوض کردن لباس یک نوزاد تازه به دنیا آمده است. من همه اش می ترسم دست و پای او در اثر فشار من صدمه ببیند یا کتفش در برود.

از بس که می ترسم او را بردارم همسرم دلخور شده است و می گوید: تو دلت می خواست بچه پسر باشد و به همین خاطر از نوزادمان دوری می کنی در حالی که من فقط می ترسم بغلش کنم.

کودک که ترس ندارد. یک ماما می گوید: نوزادان مقاوم ترین موجودات دنیا هستند چون از یک محیط بسته و استریل به این دنیا پا می گذارند و هیچ اتفاقی هم برایشان نمی افتد. فقط باید کمی در مورد آنان ملاحظه به خرج داد تا درست تعویض، استحمام و جابه جا شوند.

اگر تازه پدر شده اید باید بدانید نگهداری از نوزاد کار مشکلی است و شما هم باید به مادر او کمک کنید. اوایل کار می توانید در دوره های آموزشی والدین که در برخی بیمارستان ها برگزار می شود شرکت کنید و جزییاتی در مورد عوض کردن پوشک، شیر خوردن بچه و چیزهایی دیگر بیاموزید. تجربه مادر و مادر خانمتان به همراه سایر کسانی که قبل از شما بچه دار شده اند نیز می تواند به شما کمک کند.

برای این که پدر خوبی باشید اول از همه سعی کنید همسر خوبی باشید. شما وقتی پدر خوبی باقی خواهید ماند که خانواده در امنیت باشند

بابای پولدار، بابای بی پول

« بابای پولدار بچه اش را لوس می کند و توی پر قو بزرگ می کند، اما طفلک بچه من باید حسرت بکشد. وقتی ببیند نمی توانم نیازهایش را برآورده سازم از من متنفر می شود. »

این حرف اسدالله ع است که می گوید شغلش ثباتی ندارد و گاه هست و گاه نیست. اسدالله از وقتی بچه دومش به دنیا آمده دچار نگرانی و تشویش زیادی شده است.

می توانید یک حساب بانکی مخصوص باز کنید تا از مدتی قبل برای هزینه های جدیدتان در آن پس انداز کنید.

همچنین، خانواده های زیادی لباس های بچه یا بارداری را اشتراکی استفاده می کنند زیرا زنان باردار و نوزادان یک سایز خاص لباس می پوشند که فقط متعلق به یک دوره خاص است و بعد از آن بی مصرف خواهد بود در حالی که هنوز کاملا نو هستند. شما هم می توانید از لباس های بچه های سایر اعضای خانواده استفاده کنید.

آماده برای بی خوابی

طی چند ماه اول تولد نوزاد به اندازه قبل نمی توانید بخوابید یا شاید وقت برای خودتان نداشته باشید، اما این روال تقریبا ۶ ماه به طول می انجامد. بزودی روزهای خوش در کنار همسرتان آغاز می شود. به شرط این که به بچه عادت ندهید درست وسط تخت و بین شما بخوابد.

پدر و کودک

سعی کنید از تکنیک هایی برای تخلیه استرس استفاده کنید، مثل ورزش کردن، فیلم دیدن، کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی.

اگر واقعا برای هزینه های خانواده مشکل دارید سعی کنید شغل خود را با اضافه کاری پردرآمدتر کنید یا کلا کارتان را عوض کنید.

پدر خوب، مرد خوب

برای این که پدر خوبی باشید اول از همه سعی کنید همسر خوبی باشید. شما وقتی پدر خوبی باقی خواهید ماند که خانواده در امنیت باشند.

سعی کنید تا می توانید در موقعیت های سخت در کنار همسرتان باشید. ” ‹ بردن بچه نزد پزشک، حمل و نقل کودک خصوصا وقتی همسرتان تازه زایمان کرده و دقت کردن در منظم نگه داشتن خانه نکاتی است که باید ” ‹ رعایت کنید.

زمانی را برای همسرتان اختصاص دهید زیرا او حالا که تازه مادر شده است فشار زیادی را تحمل می کند و ممکن است افسرده شود!

پس گاهی بگذارید به بچه فکر نکند و فقط به خودش برسد. اگر از آن همسر ها هستید که یک روز تعطیل در کنار خانواده بودن یا دوره های دوستانه همسرتان را نشانه بی توجهی او به بچه می دانید بهتر است در دیدگاه خود تجدیدنظر کنید و حتی به همسرتان اصرار کنید که به خودش هم توجه کند و رفع خستگی نماید. همیشه قدردانی خود را نسبت به فداکاری های مادرانه همسرتان نشان دهید و با شاخه گلی یا هدیه ای به او بفهمانید که برای شما اهمیت دارد و زحماتش را می بینید.

بابایی بغل

حمید، بابای ۲۶ ساله سعید کوچولو است. او روزهایی که زیاد کار می کند بداخلاق می شود. بابا می رود بیشتر کار می کند که بیشتر پول دربیاورد تا بابای بهتری باشد، اما وقتی خسته به خانه می آید و سعید کوچولو به پایش می چسبد و یکسره می گوید: ” ‹ بابایی بغل! ” ‹ کم می آورد و سعید را با پا هل می دهد یک قدم آنطرف تر و با تغیر می گوید: برو بغل مامانت ببینم. من خسته ام حوصله ات را ندارم.

بچه ها به محبت نیاز دارند، آنها را ببوسید و در آغوش بگیرید و موهایشان را نوازش کنید. نوازش و گرمای دستان شما بزرگ ترین گنجی است که به کودکان می دهید و خیلی راحت در نظر آنان شما را تبدیل به بهترین بابای دنیا می کند

شاید سعید کوچولو می توانست گرسنگی را تحمل کند و به خاطر نیاورد، اما این خشونت و بی مهری پدر را از یاد نمی برد و می رود از دامن مامان آویزان می شود و می گوید: بابایی زد…

او کم کم از بابایی فاصله می گیرد و حمید با همه تلاشش نمی تواند بابای خوبی باشد.

بچه ها به محبت نیاز دارند، آنها را ببوسید و در آغوش بگیرید و موهایشان را نوازش کنید. نوازش و گرمای دستان شما بزرگ ترین گنجی است که به کودکان می دهید و خیلی راحت در نظر آنان شما را تبدیل به بهترین بابای دنیا می کند. جذبه خوب است، اما به جای خود باید محبت هم داشته باشید. کودکان را هرگز تحقیر نکنید و با کتک و داد و بیداد بچه تربیت نکنید. باید یک اخم شما برای او کافی باشد و کم محلی کار خودش را بکند.

مهم نیست که چقدر پول درمی آورید و چه چیزهایی برای بچه ها می خرید همین که به آنها بیشتر از کارتان اهمیت بدهید و با آنها بازی کنید و برایشان وقت بگذارید شما را بهترین بابای دنیا می دانند.

منبع: جام جم