به گزارش پارس به نقل از پایگاه خبری پلیس، دکتر مهدی شادنوش گفت: ۳ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال با مواد دخانی آشنا هستند از همین رو باید به سرعت جلوی چنین امر مذمومی در جامعه گرفته شود که جدا از مسائل دستوری نیازمند فرهنگ سازی است. به گزارش خبر گزاری ایلنا، مهدی شادنوش قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی بدون دخانیات که امروز برگزار شد گفت: دخانیات سالانه ۶ میلیون نفر را بکام مرگ می کشد و ۶۰۰ نفر در سال در مواجه با دود دسته دوم دخانیات از بین می رود.

وی تصریح کرد: اما بروز بیماری هایی همچون مشکلات قلبی عروقی و سایر بیماریهای غیر واگیر که ناشی از مصرف سیگار هستند، قابل ارزیابی نیست. وی با اشارع به اینکه مصرف دخانیات درکشورهای توسعه یافته با توجه به در پیش گرفتن سیاست های کلان به میزان قابل توجهی کنترل شده است، افزود: این در حالی است که سالیانه شاهد افزایش ۳ و ۴ درصدی افزایش مواد دخانی در کشور های در حال توسعه هستیم.

شادنوش با تاکید بر اینکه رسالت امروز وزارت بهداشت کنترل ترویج مواد دخانی در کشور است، افزود: از سال ۷۳ به طور جدی شاهد فعالیت های وزارت بهداشت دراین زمینه بوده ایم اگر چه کافی نیست اما نسبت به سایر بخش ها فعالیت ها قابل قبول است.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: ۱۰/۸ درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این تعداد جمعیت چیزی در حدود ۱۳ و نیم نخ سیگار این افراد روزانه مصرف می کنند.