به گزارش پارس نیوز، 

اگر تعریق  شبانه به دلیل عدم تعادل دمای اتاق باشد موضوع نگران کننده ای نیست در غیر این صورت باید بررسی های لازم را در این باره انجام دهید. در اینجا برخی از علل تعریق زیاد در خواب را بیان می کنیم.

1- یائسگی: گرگرفتگی در اثر یائسگی می تواند در شب رخ دهد و باعث تعریق زیاد در زنان یائسه گردد. این موضوع یکی از علل شایع تعریق در زنان است.

 

2- تعریق زیاد ناشناخته: تعریق زیاد ناشناخته حالتی است که در آن بدن همیشه و بدون علت مشخصی، عرق زیادی تولید می کند.

 

3- بیماری های عفونی: سل یک بیماری عفونی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود. همچنین عفونت های باکتریایی مثل اندوکاردیت (عفونت دریچه های قلب)، استئومیلیت (عفونت استخوان) و آبسه (دمل چرکی) نیز باعث تعریق شبانهمی شوند. تعریق شبانهیکی از علائم بیماری ایدز نیز است. تب مالت یا بروسلوز نیز یک عفونت باکتریایی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود.

 

4- سرطان ها: تعریق شبانهیکی از علائم زودرس برخی سرطان هاست. بیشترین سرطانی که باعث تعریق شبانهمی شود، سرطان بافت لنفاوی یا لنفوم است، مثل لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین. اما افرادی که نمی دانند دچار سرطان هستند، علائم دیگری نیز دارند مثل کاهش وزن بی دلیل و تب. لوسمی که نوعی سرطان خون است نیز باعث تعریق شبانهمی شود.

 

5- داروها: مصرف برخی داروها نیز باعث تعریق شبانهمی شود.

داروهای ضدافسردگی از رایج ترین داروهایی هستند که منجر به تعریق شبانهمی شوند. 8 تا 22 درصد افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، دچار تعریق شبانهمی شوند. سایر داروهای مربوط به بیماری های روانی نیز باعث تعریق شبانهمی شوند. داروهای کاهش دهنده تب مثل آسپیرین و استامینوفن نیز گاهی اوقات باعث تعریق زیاد می شوند. داروهای زیادی هستند که می توانند باعث گرگرفتگی و تعریق شوند. هورمون درمانی یعنی مصرف داروهایی که میزان هورمون های بدن را تنظیم می کنند نیز باعث تعریق شبانهمی شود. داروهای کاهش دهنده قند خون نیز باعث تعریق شبانهمی شوند.

 

6- ممکن است در معرض بیماری قلبی قرار داشته باشید: زنان میانسالی که تعریق شبانهرا تجربه می کنند ممکن است در معرض ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی قرار داشته باشند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تعریق شبانهمی تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد.زنانی که اضافه وزن دارند، زنانی با فشار خون بالا و دیابت نیز بیشتر از سایر افراد تعریق شبانهرا تجربه می کنند. چنین شرایطی می تواند ابتلای افراد به بیماری های قلبی- عروقی را توضیح دهد.

 

7 - ممکن است بدن شما در حال مبارزه با عفونت باشد: اگر بدن شما در حال مبارزه با عفونت یا بیماری است، تعریق شبانهممکن است وجود داشته باشد. چنین تعریق هایی به احتمال زیاد بعد از بهبود نشانه ها، چند روز یا چند هفته ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر اخیرا، تب داشته اید بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

 

8- ممکن است جهش ژنتیکی داشته باشید: در مطالعه انجام شده، متخصصان نرخ افزایش یافته نشانه های وازومتر(تعریق شبانهبه همراه گرگرفتگی) را به جهش ژنتیکی خاصی در زنان مرتبط دانسته اند. این تنوع ژن به بخشی از مغز زنان ارتباط داده شده است که هورمون های خاصی را کنترل می کند و می تواند بر روی باروری و بلوغ تاثیر داشته باشد. نویسندگان این مطالعه بر این باورند که هنوز نمی توان تنوع ژنی را با شرایط خاص یا خطرات موجود برای سلامتی مرتبط دانست و تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

9- ممکن است تیروئید شما به درستی کار نکند: تعریق شبانهاغلب نشانه شایعی از پرکاری تیروئید است. سایر شرایطی که به هورمون ها مرتبط هستند نیز می توانند باعث تعریق شبانهدر افراد شوند.

 

10- ممکن است سیستم ایمنی شما به درستی کار نکند: بیماری های خود ایمنی شرایطی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های طبیعی و سالم حمله می کند و این موضوع می تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد. نمونه های بسیار زیادی از این شرایط وجود دارد. به عنوان مثال لوپوس می تواند تعریق شبانهرا در فرد مبتلا افزایش دهد. آرتریت روماتوئید و بیماری سلیاک نیز باعث تعریق شبانهمی شوند.