به گزارش پارس نیوز، سیدعلی مرعشی در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در حج ۹۷، گفت: در گذشته ارائه خدمات پزشکی به زائران خانه خدا در قالب پزشک کاروان ارائه می شد و یک پزشک برای یک کاروان در نظر گرفته می‌شد تا تمامی افراد حاضر در آن کاروان برای انجام خدمات پزشکی خود به پزشک کاروان مراجعه کنند. بیماران پرونده پزشکی داشتند و پزشکان در طول سفر با زائران همراه بودند، همچنین ۲ مرکز بزرگ بیمارستانی در مکه و مدینه فعال بود.

وی ادامه داد: طولانی شدن صف زائران و تصمیم برای ارائه خدمات درمانی بهتر به زائران خانه خدا موجب شد تا با برنامه ریزی‌هایانجام شده با بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، از ظرفیت درمانی عربستان سعودی نیز استفاده کنیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با تاکید بر اینکه دوران هر پزشک یک کاروان را پشت سر گذاشتیم، افزود: امسال ۳ درمانگاه شبانه‌روزی در ۳ نقطه از اسکان زائران و یک مطب ۸ ساعته در مدینه منوره  فعال خواهد بود و بستری‌های بیماران در بیمارستان‌های مدینه و بیمارستان های سعودی نیز انجام  می شود؛ همچنین پزشک اورژانس، داخلی، زنان و ... در مدینه خواهیم داشت.

وی درباره مراکز درمانی جمعیت هلال احمر در مکه مکرمه نیز اضافه کرد: در مکه مکرمه نیز بیمارستان داریم و ۵ درمانگاه شبانه روزی و ۸۰ مطب برای ارائه خدمات به زائران خانه خدا فعال خواهد بود.

به گفته مرعشی، امسال پرونده الکترونیکی برای زائران خانه خدا داریم که این پرونده به صورت آنلاین  و آفلاین قابلیت دسترسی دارند و این مسئله در ارائه خدمات بهتربه زائران سرزمین وحی موثر خواهد بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد:  اولویت ما ارائه خدمات مناسب به زائران بوده و امکان برگشت زودتر پزشکان که قرار است همکاری با ما داشته باشند وجود ندارد؛ چرا که پیش‌بینی‌هایی برای فعالیت این عزیزان انجام شده و باید توجه داشت اتفاقات حج قابل پیش‌بینی نیست ودر این زمینه نیازمند همکاری تمامی افراد حاضر در کادر پزشکی هستیم.