به گزارش پارس ، سیدمسعود حسینی در گفت وگو با ایسنا،   افزود: طبیعی است که روند استانداردسازی باغ وحش ها پنج شش سال طول بکشد زیرا این کار هزینه های بسیاری داشته و بخش خصوصی باید آن را از درآمد خود یا وام هایی که می گیرد پرداخت کند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز که یک دستگاه نظارتی است نمی تواند به آن ها وام بدهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال باغ وحش ارم باوجود پیشرفت های بسیار خوبی که در ارتقای استانداردهایش از لحاظ فاضلاب، قفس ها و… داشته نتوانسته به استاندارد لازم دست پیدا کند.

ضرب الاجلی برای استانداردسازی باغ وحش ها داده نشده است

حسینی استانداردسازی باغ وحش ها را یکی از اهداف سازمان محیط زیست دانست و گفت: به همین منظور سازمان تشویق و تنبیه هایی را به کار می برد تا با توجه به هزینه های زیاد و زمان بر بودن استانداردسازی ها تا کنون ضرب الاجلی داده نشده است اما شاید در چند سال آینده برای انجام این کار نیز اقدام کنیم.

وی در خصوص برخورد با باغ وحش های غیراستاندارد اظهار کرد: اگر گزارشی از جانب همیاران سازمان محیط زیست یا بازدیدکننده ها مبنی بر غیراستاندارد بودن باغ وحش ها یا فعالیت های غیرمجاز ارائه شود نیروهای اجرایی سازمان که توسط ادارات کل استان ها مدیریت می شوند به شدت با آنها برخورد می کنند.

حسینی ادامه داد: البته همه گزارش های ارائه شده درست نیست اما اگر پس از بررسی ها صحت گزارش تایید شود با متخلفان برخورد شده و مطابق قانون جریمه می شوند.

رییس اداره ساماندهی و هماهنگی اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید گفت: گهگاهی پیش می آید که باغ وحش حیوانی را خارج از حیطه سازمان و از طریق قاچاق اضافه می کند که با توجه به موجود بودن لیست همه حیوانات باغ وحش ها در بانک سازمان حفاظت محیط زیست سریعا پیگیری شده و با آن برخورد می شود.

به گفته وی هرگونه انتقال و خرید و فروش حیوانات باید با اجازه سازمان حفاظت محیط زیست و پس از کارشناسی های لازم و اینکه آیا باغ وحش مقصد امکان نگهداری از حیوان جدید را دارد یا نه انجام شود.

نزدیک به ۷۰۰ مرکز نگهداری حیوانات و باغ وحش در کشور وجود دارد

حسینی گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ مرکز نگهداری و باغ وحش در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها مجوز داشته و باقی آنها نیز درخواست مجوز داده اند که کارهای آن در جریان است.