به گزارش پارس به نقل از مهر، همین چند هفته پیش بود که سعید توکل سردبیر و تهیه کننده برنامه پرطرفدار" جمعه ایرانی" که سه دهه است جمعه صبح ها از رادیو ایران روی آنتن می رود، در گفتگویی با دو خبرگزاری مهر و ایسنا اعلام کرد که این برنامه به دلیل مشکلات نظارتی سلیقه ای که برای آن به وجود آمده است، فعلا و تا رفع این مسایل ضبط نمی شود. وی البته تاکید کرد قسمت هایی که قبلا ضبط شده است در اختیار سازمان صدا و سیما است و می تواند پخش شود.

این گفتگو و گلایه های توکل که از قدیمی های رادیو است به سرعت واکنش مسئولان رادیو را به دنبال داشت و روابط عمومی رادیو ایران اعلام کرد که مشکلی پیش روی این برنامه نیست. این حرف و حدیث ها ادامه داشت تا اینکه توکل در گفتگوی دیگری اعلام کرد که برخی اختلاف نظرها با معاونت صدا برطرف شده و همین امر باعث از سرگیری ضبط" جمعه ایرانی" می شود که این اتفاق هم افتاد و ضبط برنامه رادیویی" جمعه ایرانی" بعدازظهر امروز دوشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه در تالار ایوان شمس از سر گرفته شد.

پیش از شروع برنامه، مردمی که برای شرکت در نخستین برنامه تولیدی" جمعه ایرانی" در سال ۹۲ به تالار ایوان شمس آمده بودند، در فضای ورودی این تالار تجمع کرده و منتظر ورود به سالن ضبط برنامه بودند. برخی از ثبت نام کنندگان برای حضور در برنامه با همراهان بیشتر از آنچه که مقرر شده بود آمده بوده و خواستار حضور همه همراهانشان در برنامه بودند که در نهایت این اجازه به آنها صادر شد که با همراهانشان در سالن ضبط برنامه حاضر شوند.

با آمدن مردم و نشستن بر سر صندلی هایشان، ابتدا موسیقی شادی پخش شد که تا آمدن عوامل و حاضر شدن برای اجرا فضایی مفرح برای حاضران در استودیو ایجاد شود. این انتظار کمتر از یک ربع به طول انجامید و گویندگان" جمعه ایرانی" همه با هم وارد استودیو شده و مهران امامیه از گویندگان برنامه که به" سق سیاه" معروف است همه عوامل را به مردم معرفی کرد. او در معرفی عوامل سعی کرد نام هیچ کس را از رقم نیندازد و حتی مهمانان ویژه را هم به خوبی معرفی کرد.

اعتراض مردم به خبرنگار واحد مرکزی خبر: صحنه را ترک کن

مهران امامیه پس از معرفی عوامل و مهمانان از تاخیر در اجرای برنامه عذرخواهی و شروع بخش نخست برنامه را اعلام کرد. بخش اول برنامه، لطیفه گویی توسط ۲ نفر از عوامل برنامه اجرا شد که پس از این اجرا حضور حسینی بای خبرنگار واحد مرکزی خبر به همراه گروه تصویربرداری برای مصاحبه با سعید توکل روی صحنه وقفه ای در برنامه ایجاد کرد. مهران امامیه در مواجهه با این وقفه با لحنی طنزگونه یادآور شد که اگر اوضاع چنین پیش رود باید ادامه ضبط برنامه را به دوشنبه آینده موکول کنیم. حضار نیز در جهت تایید صحبت های وی ضمن تشویق از حسینی بای خواستند که صحنه را ترک و ادامه مصاحبه را به آخر برنامه موکول کند و با گفتن جمله" حسینی بای، بای بای" این اعتراض را طنازانه مطرح کردند.

مهمانان ویژه امروز برنامه" جمعه ایرانی" چه کسانی بودند؟

اما ماجرا تنها به همین جا ختم نشد. حضور تیم تصویربرداری از صدا و سیما باعث شد عوامل برنامه که به طور معول ضبط رادیویی بدون تصویر داشتند، با مشکل مواجه شده و اجرایشان با اندکی تپق همراه شود که هر جا این مشکل پیش می آمد آن قسمت دوباره ضبط می شد. منوچهر آذری نیز این نکته را یادآور شد که این مسایل در ضبط عادی است و در تدوین مشکلات حل می شود. اتفاقاً وجود تپق ها و متعاقب آن خنده عوامل باعث خنده حضار هم می شد و فضا را مفرح تر می کرد.

در ادامه برنامه، حضور مهمانان ویژه شامل محمدرضا خسروی و ابراهیم شفیعی از برنامه خنده بازار، احسان کرمی مجری تلویزیون و رادیو، میثم عبدی و خوانندگانی چون بیژن خاوری و جمشید نجفی، فضایی متفاوت را خلق و شادی برنامه را دوچندان کرد. ضمن آن که منوچهر آذری، اصغر سمسارزاده، رضا عبدی، الهام صفوی زاده و دیگر عوامل برنامه تحت هدایت سعید توکل به اجرای برنامه می پرداختند هرچند که توکل سعی می کرد حضورش را خیلی پررنگ نکند ولی در گوشه کنار صحنه با ایما و اشاره و گاه با گفتن کلماتی عوامل را راهنمایی می کرد.

علاوه بر عوامل برنامه، مهمانان ویژه نیز در اجرای برنامه آنها را همراهی کردند و بخش لطیفه گویی در چهار قسمت با اندکی وقفه در میان بخش ها اجرا شد. سپس بخش موسیقی اجرا شد که توسط عوامل ترانه هایی نیز خوانده شد. افشین مقراضی ترانه ای درباره مشکل اجرانشینی ارائه کرد و سیاوش ابراهیمی و تورج پهلوانیان علاوه بر موسیقی خوانندگی ترانه ها را نیز برعهده داشتند.

برنامه امروز موضوع اصلی خود را مشکلات اقتصادی به ویژه مساله اجاره نشینی قرار داده بود.

حضور هنرمندان با تفاوت سنی از ۲۲ سال تا زرگنده ۸۰ ساله و نیز عوامل برخی از شبکه های سیما به همراه شور و حال حضار، آغازی مفرح را برای این برنامه رادیویی رقم زد.

پس از اجرای بخش دوم برنامه به دلیل بارانی بودن هوا و گذشت زمان و رسیدن به زمان پایانی روز، مجبور به ترک گروه و برنامه" جمعه ایرانی" شدیم. اما پیش از ترک برنامه از سعید توکل، تهیه کننده و سردبیر" جمعه ایرانی" در صحبتی کوتاه شروع مجدد برنامه را تبریک گفتیم و وی نیز در پاسخ اظهار کرد: انعکاس وقفه در تولید" جمعه ایرانی" توسط رسانه ها این پیام را برای من داشت که رسانه ها از مردم هستند. من توقع داشتم بیشتر از اصحاب رسانه، مسئولان ذیربط به این مسأله توجه نشان دهند.

برنامه" جمعه ایرانی" روز جمعه این هفته ۲۷ اردیبهشت ماه از شبکه رادیویی ایران پخش خواهد شد.