صفت الله عزیزی پزشک عمومی بیان کرد: به میزان درصد گلبول های قرمز در واحد حجم هماتوکریت یا غلظت خون گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم خون شخص دچار غلظت خون می شود، اظهار داشت: مقدار غلظت خون طبیعی در مردان 42 تا 54 درصد و در زنان 38 تا 46 درصد است.

این پزشک عمومی عنوان کرد: غلظت خون با میزان هموگلوبین ارتباط مستقیمی دارد که محدوده طبیعی هموگلوبین در مردان بین 13 تا 16 و در زنان بین 12 تا 14 است.

عزیزی در خصوص علت اولیه افزایش غلظت خون افزود: گاهی هیچ دلیل خاصی برای این مشکل وجود ندارد و مغز استخوان بدون هیچ محرکی و به طور خود به خود گلبول های قرمز زیادی را تولید می کند مانند بیماری پلی سیتمی.

وی با بیان اینکه در صورتی که علت ثانویه سبب افزایش غلظت خون شده باشد، عنوان کرد: در این مواقع بر اثر یک عامل خارجی این عارضه اتفاق می افتد برای مثال وقتی که فرد به ارتفاعات کوهستانی می رود با کاهش فشار هوا و اکسیژن و تحریک سلول های تولید کننده اریتروپویتین در کلیه  ترشح مغز استخوان را فعال می کند که در نهایت منجر به ساختن گلبول های قرمز و افزایش غلظت خون می شود.

این پزشک عمومی تصریح کرد: در مواردی مانند اختلال در ریه میزان اکسیژن کافی است ولی خون رسانی به سلول ها به درستی صورت نمی گیرد.همچنین گاهی این افزایش غلظت خون در اثر استعمال سیگار و مسمومیت با گاز مونواکسید کربن روی می دهد.

عزیزی با اشاره اینکه سوختگی و تعریق بیش از حد نیز نقش موثری در افزایش غلظت خون دارد، تاکید کرد: کم آبی بدن و افزایش هموگلوبینی مادرزادی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در غلظت بالای خون محسوب می شوند.

وی قرمزی و التهاب پوست صورت، سستی و خستگی مفرط بدن، سر گیجه، تنگی نفس، احساس گزگز در انگشتان دست و پا و خواب رفتگی اندام ها در اثر تحت فشار بودن را از علایم بالینی افزایش غلظت خون دانست و توصیه کرد: بهترین درمان برای مبتلایان به این عارضه، اهدای خون در فاصله زمانی هر چهار ماه یکبار است همچنین این افراد باید از مصرف مواد غذایی خونساز مانند گوشت قرمز، جگر، پسته و اسفناج خودداری کنند و به میزان کافی مایعات بنوشند.