محمدعلی نجفی در آیین نواختن زنگ سال تحصیلی جدید در دبیرستان ماندگار البرز با بیان اینکه خوشحالم امروز در جمع دانش آموزان عزیزی که سرمایه های کشور هستند و معلمان فرهیخته و نخبگان شهر حضور دارم، اظهارکرد: دانش آموزان و دانشجویان عزیز از امروز تلاش مضاعفی را برای تقویت بنیه علمی و فرهنگی شان آغاز می کنند و معلمان نیز از امروز با ایثار و فداکارای شان گام برداشتن در راه انتقال علم و معرفت به جوانان را از سرمی گیرند.

وی با اشاره به اینکه مهر امسال ههمزمان بوی بهار علم و تعلیم نسیم محرم را با خود به همراه دارد، از این منظر سال تحصیلی جدید سالی ویژه است، گفت: سال تحصیلی جدید بیش ازهر چیز تحت آموزه های جاودانه آموزگار بزرگ انسانیت ، شهامت ، شهادت، آزادی و عزت حضرت اباعبدالله حسین(ع) قرار دارد و من فکر می کنم باید رفتار ، گفتار و آموزه های آن آموزگار بزرگی که 14قرن پیش به ما شهامت، ایثار و ظلم ستیزی را آموخت، مقابل چشم همه معلمان و دانش آموزان باشد.

شهردار تهران افزود: مکتب امام حسین(ع) مدرسه عشق و استقامت است. عشق به خدا، عدالت و حقیقت. مکتب حسینی مکتب استقامت در راه خداست و مقاومت در برابر هر نوع بی عدالتی و بی انصافی است.

وی با تاکید بر اینکه باید تقارن مهر امسال با محرم را به فال نیک بگیریم، عنوان کرد: با توجه به این تقارن باید هر چه بیشتر از درست هایی که امام حسین (ع) برای ما یادگار گذاشتن بیاموزیم و در زندگی عملی خودمان اجرا کنیم . قیام حسینی ، قیام شور و شعور است. شور بدون شعور کافی نیست و شعور بدون شور هیجانی ندارد.

نجفی با بیان اینکه قیام کربلا شور وشعور را برای ما یادگار گذاشته است، تصریح کرد: شما این توانایی را دارید که از هر دو حیث خودتان را تقویت کنید و امیدوارم هر کدام از شما پیروان واقعی مکتب امام حسین (ع) باشید.

وی در ادامه به انتظارات از نظام آموزش و پرورش پرداخت و گفت: آموزش و پرورش کارکردهای مختلفی دارد و مسوولان و جامعه از این نهاد انتظارات گوناگونی دارند که یکی از آنها ایجاد آرامش معنوی و درونی است؛ آماده ساختن جوانان کشور برای زندگی اجتماعی براساس عدالت، انصاف ، تعادل و مداراست که همه اینها در قیام امام حسین (ع) به چشم می خورد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امیدوارم امسال به واسطه تقارن ماه مهر با ماه محرم مسوولان آموزش و پرورش و معلمان و مربیان از این فرصت حداکثر استفاده را کنند و در کنار آموزش های علمی ، توجه به اخلاق ، دین و معنویت را در سطر فعالیت ها و آموزه های خود قرار دهند.

شهردار تهران با بیان اینکه انقلاب ما از ابتدای تحت تاثیر قیام امام حسین(ع) شکل گرفت، تاکید کرد: بعداز پیروزی انقلاب و در دوره دفاع مقدس هم بیش ازهر چیز عشق به امام حسین (ع) مردان و زنان ما را به جبهه ها کشاند. بعد از دفاع مقدس تا به امروز نیز جوانان ما با یک وظیفه دینی و انقلابی در دفاع از حقیقت در عراق ، سوریه و لبنان حضور دارند که همه اینها تحت تاثیر قیام امام حسین (ع) بوده و اینجاست که متوجه می شویم حدیث حضرت امام صادق (ع) «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» چه معنای گسترده ای درتاریخ دارد.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش با یاداوری اینکه تلاش امروز دانش آموزان و دانشجویان ضمانتی برای موفقیت و کامیابی های فردای کشور است گفت: آینده کشور باید به دست شما رقم بخورد و شما دانش آموزان باید کاری کنید که اولیا ، مربیان و تک تک احاد جامعه به داشتن شما افتخار کنند.

شهردار تهران با مخاطب قراردادن دانش آموزان دبیرستان ماندگار البرز عنوان کرد: شما که در این مکان تحصیل می کنید باید توجه کنید که این دبیرستان در طول تاریخ جایگاه تربیت افراد بزرگی بوده و افراد بزرگی برای تدریس و اداره این دبیرستان تلاش کرده اند. مرحوم مجتهدی و بعد از ایشان صدها مدیر و مربی که در این دبیرستان حضور داشتند همه بر گردن شما حق دارند و شما نیز باید تلاش خود را برای علم اندوزی در این کانون علم و معرفت دوچندان کنید.

نجفی افزود: شما دانش آموزان دبیرستان البرز باید به تاریخ این دبیرستان نگاه کنید و افراد بزرگی که فارغ التحصیل این دبیرستان بوده اند را مورد نظر قرار دهید. به طور قطع در وجود تک تک شما یک وزیر ، نماینده مجلس و مدیر عالی رتبه کشور وجود دارد .مهم این است که عزمتان راسخ باشد تا به الگوهای مورد نظر خود برسید.

وی با بیان انتظارات خود از دانش آموزان مطرح کرد: امیدوارم شما دانش آموزان و دانشجویان به بهبود زیست شهری و زندگی شهروندی کمک کنید . ضمن اینکه شما باید شهروندان شایسته ای برای کلانشهر تهران با جمعیت 9 میلیون ساکن باشید و در عین حال دیگران را تشویق کنید تا به حقوق شهروندی و اخلاق شهروندی پایبند باشند.

وی تاکید کرد : همانطور که در شعارهای خود مطرح کرده ام، امیدوارم طی 4 سال آینده شرایطی رافراهم کنیم که مردم با ارامش و آسایش زندگی کنند.

شهردار تهران در توضیح بیشتر گفت: آرامش مربوط به مسائل درونی و معنوی زندگی انسانهاست. انسانها باید شرایط معنوی جامعه را خوب درک کنند و از بالندگی و اعتلا برخوردار باشند. همه اینها مستلزم این است که آرامش در شهر حاکم باشد و برای رسیدن به این هدف باید به اخلاق شهروندی آگاهی پیدا کنیم و به آن پایبند باشیم. ضمن اینکه وظیفه داریم این شرایط را برای دیگران نیز فراهم کنیم.

وی افزود: آسایش نیز مربوط به زندگی راحت از حیث مسائل مادی است به این معنی که حمل ونقل ، مسکن و اشتغال ما درشهر باید از شرایط مناسبی برخوردار باشد.

به گفته شهردار تهران، شهر برای همه شهروندان است و شهرداری تنها خدمتگزار مردم و تسهیل گر فعالیت های شهری است و تا زمانی که همه شهروندان در قبال شهراحساس مسوولیت نکنند نمی توان شهر را آباد کرد و به آرامش و آسایش رسید.

نجفی خطاب به دانش آموزان اظهارکرد: در مواردی ما و پدران شما در یک شرایط فرهنگی متفاوت تربیت شدیم و شاید به برخی از اصول شهروندی پایبند نباشیم. این شما هستید که باید به ما تذکر دهید چرا که یکی از جلوه های امر به معروف ونهی از منکر درزندگی شهری محقق می شود .

وی با اشاره به برنامه شهرداری تهران مبنی بر افزایش همکاری های این سازمان با مجموعه آموزش و پرورش گفت: امیدواریم بتوانیم طرح های مختلفی را در طول سال تحصیلی به اجرا درآوریم تا دانش آموزان را به رعایت اخلاق شهروندی تشویق کنیم و دانش آموزان نیز راهکارهای خود در این خصوص را با ما در میان بگذارند.

نجفی در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل حدود 13 میلیون دانش آموزان و 4.5 میلیون دانشجو در کشور تصریح کرد: امیدوارم با استفاده از ظرفیت دانش آموزان و دانشجویانی که در تهران تحصیل می کنند بتوانیم پایتختی در خور کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.