وقتی جوان هستیم ترکیبات باکتری های دهان ما به شدت تحت تأثیر پیشینه ژنتیکی ما است اما با افزایش سن، فاکتورهای غیر وراثتی جای صفات ارثی را می گیرند و آن چیزی که در شکل دادن به میکروبیوم دهانی اثرگذار است رژیم غذایی و بهداشت دهان است.

این ایده را محققان مؤسسه جی. کریگ ونتر در کالیفرنیا با بررسی میکروبیوم های دهانی دوقلوهای همسان و غیرهمسان در کودکی اثبات کردند. دلیل مطالعه دوقلوها این بود که آنها احتمالاً تربیت بسیار مشابهی داشته اند و می توانند سوژه خوبی برای مطالعه «قدرت طبیعت در برابر تربیت» در سلامت دهان باشند.

نباید این حقیقت را فراموش کنیم که خرابی یا پوسیدگی دندان ها یک مسئله بزرگ جهانی در حوزه سلامت است. حدود 90 درصد کودکانی که به مدرسه می روند و تقریباً 100 درصد بزرگسالان سراسر جهان دچار پوسیدگی دندان هستند. همچنین حدود 20 درصد میانسالان جهان از بیماری لثه رنج می برند که می تواند به از دست دادن دندان ها و دیگر مشکلات سلامتی منجر شود.

محققان در این مطالعه توضیح می دهند که خرابی دندان معمولاً زمانی پیش می آید که انواع معینی از باکتری ها با مصرف مکرر قند متابولیزه می شوند. این اتفاق، محیطی اسیدی را در دهان ایجاد می کند که با حمله به مینای دهان منجر به پوسیدگی می شود. همچنین در بیماری لثه در افراد بالغ، گروه های مشخصی از باکتری ها موجب التهاب در دهان می شوند که بافت لثه را خراب می کنند، کیسه هوا تشکیل می دهند و در نهایت دندان را به طور کامل خراب می کنند. از سوی دیگر میان میکروبیوم دهان یا تجمع میکروب های دهانی و ماده ژنتیکی آن و نیز بیماری های دیگر مانند سرطان دهان و بیماری های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد.

دانشمندان با استفاده از نمونه برداری میکروبیوم های دهانی 485 دوقلوی 5 تا 11 ساله که هر دو نوع همسان و هم غیرهمسان در میان آنها بود، همانطور که انتظار داشتند متوجه شدند میکروبیوم های دهانی دوقلوهای همسان از گروه دیگر با یکدیگر شباهت بسیار بیشتری داشت. این یعنی پیشینه ژنتیکی فرد میزبان در انواع باکتری های موجود در دهان اثرگذار است. اما یافته دیگر این بود که انواع باکتری هایی که از نظر ارثی با پیشینه ژنتیکی فرد میزبان در ارتباط هستند، با باکتری هایی که منجر به خرابی دندان می شوند متفاوت است.

به عبارت دقیق تر، دوقلوهایی که رژیم غذایی آنها شامل شیرینی فراوان بود بیشتر از آنکه باکتری های ژنتیکی داشته باشند میزبان باکتری هایی بودند که منجر به پوسیدگی دندان می شوند. این تحقیق نوع ویژه ای را باکتری ها را شناسایی کرده است که به تناسب محیط تغییر می کند و توانایی خرابی به بارآوردن در بزرگسالی را دارد.