آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی که این مراسم به صورت نمادین در امامزادگان باقریه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: شروع سال تحصیلی همزمان با دهه محرم و ایام امر به معروف و نهی از منکر و گرامی‌داشت هفته دغاع مقدس امری مبارک است.

وی با اشاره به شروع سال تحصیلی طلاب افزود: شما انتخاب درستی کرده‌اید که خداوند برای این انتخاب بر شما توفیق دهد و سال تحصیلی جدید را بر شما تبریک می‌گویم چون شما مهم‌ترین مسئله انسانی را انتخاب کرده و دنبال می‌کنید و همه چیز در این راه است و از اینجا آغاز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: عِلم مساوی با حیات است و حیات انسان به علم او است و انسان به گونه‌ای آفریده شده است که همه کارهای خود را براساس علم انجام می‌دهد و بدون عمل هیچ کاری را نمی‌توان انجام داد.

عبادی افزود: علم را باید کسب کرد و بشر همواره باید براساس نیازی که دارد علم کسب کند و انسان باید همه چیز را تعلیم ببیند و اگر این کار را نکند از قافله عقب می‌ماند.

وی با بیان اینکه هرکسی باید از هستی خود دفاع کند اظهار داشت: جایگاه علم، جایگاه ممتازی و بی‌بدیلی است که تنها خلاصه نمی‌شود چون انسان ذاتاً موجودی است که با انگیزه علم آموزی می‌خواهد همه چیز را بداند این فطرت آدمی است چون انسان از ندانستن شرمنده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: یکی از راه‌های کسب علم از طریق حواس است که در این راستا با حیوانات مشترک هستیم منبع دیگر کسب عِلم، عقل است که خداوند نیروی تعقل به ما داده و با استدلال عقلی می‌توانیم به دانش دست یابیم.

عبادی با بیان ابنکه حجاب‌های جهل متعدد است افزود: بالاترین منبع علمی که باید از آن بهره گرفت منبع وحی است و اگر کنش‌های پست مادی به او اجازه دهد در جهان شناسی دنیا مجهز شده است اما تنها این کافی نیست چون خیلی از علوم است که خود آن نیاز به حمایت دارد.

وی اظهار داشت: شاخص نخست انسان‌گرایی، انسان شناسی و ایمان است که دردهای انسان را دوا می‌کند و اگر ایمان نباشد هیچ چیز نداریم.

امام جمعه شهرستان بیرجند گفت: چرا سران کشورهای اسلامی دور هم می‌نشینند و ساعت‌ها گفت‌وگو می‌کنند اما فرصتی برای مسئله کشور میانمار ندارند تا به امور مظلومان بپردازند و از طرفی 70 سال است که بر مردم مظلوم فلسطین ظلم می‌شود اما هنوز کشورهای اسلامی فرصت نکردند برای رفع این موضوع وقت بگذارند.

عبادی افزود: این همه فساد می‌شود در مسائل لفظی سر یک موضوع این همه تخریب می‌شود ماه‌های محرم و صفر را ماه حلال کردند و کودکان را مظلومانه می‌کشند و چه کسی است که جواب اینها را بگوید و با ظالمان مبارزه کند.

وی با بیان اینکه برخی با الفاظ به راحتی بازی می‌کنند و این همه بدعت‌ها با عنوان القائده و داعش درست کردند اظهار داشت: شما طلاب و روحانیت نجات غریق بشر از آتش دوزخ هستید چون شما بر اساس انجام وظایف خود چشم از دنیای کاذب می‌بندید و امروز به برکت انقلاب درهای نیاز باز است و شما روحانیت و طلاب در سطح جهان می‌توانید موثر باشید.