به نقل از رویترز، شرکت پروترا بعنوان یک خودروساز مستقر در کالیفرنیای آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که این اتوبوس برقی، با اندازه 40 فوت یا ۱۲.۱۹ متر، توان پیمایش ۱,۱۰۱.۲ مایل (۱.۷۷۲.۲۱ کیلومتر) را داراست.

پروترا سالها است که در بخش طراحی و تولید اتوبوسهای برقی و الکتریکی فعالیت کرده است. مدل های پیشین این شرکت با خودروهای تولیدی شرکت تسلا که خودروهای برقی موفقی را تولید می کند، به رقابت تنگاتنگی پرداخته بودند.

بعنوان مثال نسل پیشین اتوبوس برقی پروترا که موسوم به Catalyst E ۲ است، می‌توانست با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 350 مایل (۵۶۰ کیلومتر) را طی کند. لازم به ذکر است که خودروی برقی بسیار موفقی که شرکت تسلا ( مدل تسلا اس) تولید کرده است، می‌تواند با یک بار شارژ کامل تنها حدود 300 مایل را بپیماید.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

شرکت های ساخت اتوبوس و کامیون نیز به تازگی اقدام به طراحی و تولید اتوبوس ها و کامیون های برقی کرده اند که برای حمل بارهای سبک و نسبتا سبک مناسب هستند. البته یکی از بزرگترین چالش های پیش روی این خودروها، همچنان قیمت بسیار بالای آنها و کمبود ایستگاه‌های شارژ است که بنظر می رسد با حل این مشکل، از خودروها و اتوبوس های برقی استقبال بسیاری خواهد شد.

مَت هورتون - مدیر ارشد تجاری شرکت پروترا - در مصاحبه ای می گوید که قیمت اتوبوس برقی پروترا حدود 750 هزار دلار است که در مقایسه با همتای دیزلی خود با قیمت 500 هزار دلار، گران محسوب می شود اما با این حال، این محصول با امکانات و حُسن هایی که دارد، راننده را متقاعد و راضی خواهد کرد.

با اینکه اندازه و وزن باتری معمولا برای خودروهای برقی یک مشکل بزرگ بشمار می رود، اما در مورد اتوبوسهای برقی با توجه به اندازه بزرگتری که دارند، چندان مشکل ساز بنظر نمی رسد.

اتوبوس برقی پروترا رکورد زد

کشورهای بسیاری نیز تصمیم گرفته اند در یک یا دو دهه آینده، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را که محیط زیست را آلوده می کنند، ممنوع اعلام کنند. بعنوان مثال، انگلستان قصد دارد از سال 2040 میلادی فروش تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی را در این کشور ممنوع اعلام کند تا بدین وسیله با معضل آلودگی هوا مقابله کرده و خودروهای دوستدار محیط زیست را بکار بگیرد.

پس از انگلستان، کشورها و شهرهای دیگری همچون فرانسه، هند، چین، مادرید اسپانیا، مکزیک و آتن یونان نیز می خواهند روند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کنند.