فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه معاونان سابق و جدید پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: ما به آقای موسی‌خانی گفتیم یا معاونت پژوهش را انتخاب کن یا ریاست واحد قزوین را، چرا‌که سال تحصیلی جدید در پیش است و نیاز به یک رئیس تمام وقت دارد، آقای موسی‌خانی به من گفتند من بچه‌ای را بزرگ کرده‌ام که باید آن را به سرانجام برسانم. من از این تعصبش به قزوین قبطه خوردم و تصمیم گرفتیم که آقای موسی‌خانی تمام وقت در واحد قزوین فعالیت کند.

وی افزود: در مدت کوتاهی که دکتر موسی‌خانی در معاونت پژوهش بودند همان پشتکاری را داشتند که در این سال‌ها در خدمت دانشگاه آزاد بودند، دکتر رنجبر به عنوان معاون پژوهشی جدید نیز مسیر ایشان را ادامه خواهند داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دکتر رنجبر جزو برترین‌ها در حوزه علم و فناوری و پژوهش هستند و مسئولیت اجرایی در دانشگاه تربیت مدرس نیز داشتند به همین دلیل با وجود دو بال علم و تجربه‌ای که در ایشان سراغ داشتیم و با مشورتی که با دوستان کردیم، ایشان را به معاونت پژوهشی دانشگاه دعوت کردیم که البته ایشان هم با اشتیاق آن را پذیرفتند.

فرهاد رهبر تاکید کرد: ‌کار دانشگاه یک کار تیمی است. اگر همه عزیزان در قسمت‌های مختلف با یکدیگر همکاری نکنند نمی‌توان موفقیتی بدست آورد و کارهای بزرگی را انجام داد.

وی افزود: متاسفانه امر پژوهش در کشور تا‌کنون مغفول مانده است. زمانی برنامه‌ریزی شد که سه درصد تولید ناخالص ملی در پژوهش صرف شود، بعدا اصلاح شد و به 4 درصد رسید، اما با این وجود متاسفانه امروز بودجه پژوهش کشور کمتر از نیم درصد است، اگر کیفیت هزینه کرد این بودجه را نیز بسنجیم اوضاع بحرانی‌تر از آنی است که ما تصور می‌کنیم. زمانی آموزش در کشور مسئله بود و کار وزارت علوم در پیشبرد آموزش عالی بر زمین مانده بود. دانشگاه آزاد اسلامی با وجود حمایت‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری و ابتکار آیت‌الله هاشمی به جایگاه امروز رسید و کار ملی بر زمین مانده آموزش را به دوش کشید و اکنون نیمی از آموزش عالی به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز مسئله ملی بر زمین مانده پژوهش است، با عزمی که در شما سراغ دارم و تجربه‌ای که در حل مساله آموزش داشتید باید کاری کنیم که پژوهش در جایگاه واقعی خود قرارگیرد، دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل‌های زیادی دارد که قبلا در آموزش مورد استفاده قرار گرفت امروز نیز باید در پژوهش از آنها بهره گرفته شود. باید بدون شعار بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، به جرأت می‌توانم بگویم که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند 60 درصد پژوهش کشور را برعهده بگیرد.

رهبر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دیگر درآمد زیادی در آموزش به دست نمی‌آید، بلکه درآمد در پژوهش است. البته برای رسیدن به هدف مورد نظر نیاز به برنامه‌ریزی داریم و از دکتر رنجبر می‌خواهم که از نظرات ارزشمند دکتر موسی‌خانی و سایرینی که در حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد فعالیت داشتند، کمک بگیرد، ما 30 هزار عضو هیات علمی داریم که اگر 10 درصد آنها ظرفیت پژوهش داشته باشند به عدد 3 هزار عضو هیات علمی فعال در حوزه پژوهش می‌رسیم این تعداد یک لشگر است و می‌توانند موضوعات پژوهشی را در حوزه‌های مختلف دنبال کنند.

وی گفت: اینکه عضو هیئت علمی ما ثروتمند باشد برای ما افتخار است و بتواند از راه پژوهش درآمد کسب کند برای دانشگاه آزاد اسلامی یک هدف مهم است در ذیل این رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی نیز منفعت خود را می‌برد، باید فرآیندها اصلاح شوند و به سمت دانشگاه نسل سوم پیش برویم، ما از تولید مقاله عبور کرده‌ایم و باید برنامه‌ریزی کنیم که مدیریت دانش در هر نقطه از کشور پیش برود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در پژوهش محافظه‌کارانه عمل کرده‌ایم چرا که تولید علم داشتیم ولی جرأت علمی نداشتیم، تولید باید با جرأت تلفیق شود تا نتایج خوبی به دست آید. حتما می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی برنامه‌ریزی کنیم و از امکانات بلااستفاده دانشگاه به نفع پژوهش استفاده کنیم، ‌این را به عنوان یک مصوبه می‌گویم پژوهش باید از همه امکانات دانشگاه استفاده بهینه کند، کار ستاد همین است که مدیریت دانش داشته باشد.

وی در پایان از دکتر موسی‌خانی بار دیگر تشکر و به حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و گفت:‌ حضور ایشان در این جلسه نشان می‌دهد که چقدر پژوهش برای مجلس مهم است، ایشان به درستی به این نتیجه رسیده‌اند که نفع حوزه انتخابی‌شان این است که از دانشگاه آزاد کمک بگیرد و پژوهش را در آن منطقه فعال کند، ایشان همواره همراه علم و پژوهش بودند و ما از این رویکرد ایشان قدردانی می‌کنیم.