مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انتخاب 4000 سفیر فرهنگی نونهال توسط وزارت رفاه تا پایان سال خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد شبکه فرهنگی و همچنین بانک اطلاعاتی خیریه‌ها و NGOها هستیم.

بی‌نظیر جلالی با بیان اینکه به جد دنبال آن هستیم که فرهنگسازی از دوران کودکی اتفاق بیافتد اظهار کرد: فرهنگسازی را از مهدهای کودک آغاز کرده‌ایم و یکی از راهکارهای ما ارزش آفرینی حرف و مشاغل از طریق فضای مجازی است.

وی افزود: باید این باور ایجاد شود که جامعه ما تنها به دکتر و مهندس نیاز ندارد و به رفتگر و نانوا هم نیاز دارد. متاسفانه جامعه به سمتی می‌رود که پدر و مادرها فرزندانشان را به سمت طی تحصیلات بالاتر و مشاغلی چون پزشکی هدایت می‌کنند که در دراز مدت برای جامعه ایجاد مشکل می‌کند. همین حالا اگر اتباع افغان از کشور خارج شوند دیگر کارگر، بنا، کاشی کار و... نداریم. از سوی دیگر افراد آموزش دیده و دانشگاهی ما بعضا فاقد مهارت‌های لازم برای ورود به مشاغل هستند و به عنوان مثال فوق لیسانس رشته برق کار بلد نیست و فقط درس را به صورت تئوری خوانده است. همه اینها در بازه زمانی طولانی کشور را متحمل هزینه می‌کند.

انتخاب 4000 سفیر فرهنگی نونهال تا پایان سال

مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اخیرا طرح «سفیران نونهال فرهنگ تلاش و سخت کوشی» را کلید زده‌ایم عنوان کرد: دورنمای ما این است که در هر خانواده ایرانی یک سفیر فرهنگی داشته باشیم. در این طرح از کودکان دو تا 12 ساله استفاده و تلاش می‌کنیم سفیران با مشاغل مختلف آشنا شوند و سپس آنها را معرفی و در جامعه تبلیغ کنند.

جلالی ادامه داد: این کار از فضای مجازی و شبکه‌هایی چون اینستاگرام شروع شد؛ کودکانی که دنبال کننده‌های فراوانی داشتند انتخاب شدند و حکم سفیر فرهنگی دریافت کردند. این کودکان لباس کشاورز، نانوا، خلبان،‌ پارکبان، همیار پلیس و... را به تن کرده و تصویر خود را در فضای مجازی به همراه شرح آن شغل منتشر می‌کنند. می‌خواهیم کاری کنیم که دیگر فرزند هیچ کارگری در مدرسه وقتی شغل پدرش را سوال می‌کنند خجالت نکشد. فرزندان ما باید بدانند به همه مشاغل نیاز است و همه آنها ارزشمند هستند.

وی با بیان اینکه طرح سفیران فرهنگی، چندمرحله‌ای است عنوان کرد: از ادارات کار خواسته‌ایم هر استان 100 سفیر نونهال فرهنگی 2 تا 12 ساله را به ما معرفی کند. پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال 4000 سفیر فرهنگی نونهال داشته باشیم که می‌توانند نخبه، ورزشکار، فرزند کارگر یا کارفرما و مانند آن باشند. انتخاب را به استان‌ها واگذار کرده‌ایم و برایمان مهم است این کودکان فعال باشند و بتوانند به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کنند. همچنین از بهزیستی خواسته ایم در ارتقای فرهنگ کار در مهدهای کودک به ما کمک کنند. در صدد هستیم با آموزش و پرورش نیز برای ورود مفاهیم کار به کتب درسی رایزنی کنیم.

سفیران طلایی فرهنگ معرفی می‌شوند

مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه علاوه بر این «سفیران طلایی» هم داریم گفت: سفیران طلایی شامل معتمدان ملی و محلی و افراد شناخته شده هستند، افراد خاصی چون دکتر حلت و پروفسور صحراییان از این جمله‌اند؛ اخیرا هم صحبت هایی برای شروع فعالیت برخی هنرمندان شهیر موسیقی چون استاد ناظری و پروفسور سمیعی داشته‌ایم. این سفیران در راستای گسترش خیرجمعی و کمک به احساس ارزشمندی و عزت نفس مشاغل مختلف فعالیت می‌کنند به عنوان مثال در جمع کارگران معدن حاضر می‌شوند. ما این سفیران را در آینده معرفی می‌کنیم. این در حالیست که برای هر استان 10 سفیر طلایی در نظر گرفته‌ایم.

جلالی ادامه داد: مخارج زندگی بالاست و معمولا برای یک کارگر هزینه‌ای نمی‌ماند که بخواهد برای سبد فرهنگی‌اش کنار بگذارد لذا ما باید خودمان وارد محیط های کاری شویم و اقداماتی انجام دهیم.

تدوین اساسنامه راه‌اندازی تشکل‌های فرهنگی

وی از شبکه سازی فرهنگی در میان مشاغل و گروه‌های مختلف کاری و اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: شکل گیری رابطان فرهنگی را برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های بالای 50 نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و می‌خواهیم یک تشکل و شبکه فرهنگی را از طریق وزارت کشور ثبت کنیم تا از نزدیک بتوانیم در راستای فرهنگ‌سازی در کمپ‌های ترک اعتیاد و انگ زدایی از معتادان بهبودیافته، مشاغل سخت و جلوگیری از فرسودگی‌های شغلی و ارتقای فرهنگ کارآفرینی فعالیت کنیم. اساسنامه راه‌اندازی تشکل‌های فرهنگی تدوین شده و مشغول رایزنی با وزارت کشور هستیم.

وی ادامه داد: فرهنگسازی مستلزم پول نیست، تلاش می کنیم ارتباط میان کارگران و دولت را تسهیل کنیم و گفت وگوی اجتماع محور را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه خیریه‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از بروز بسیاری آسیب‌ها شود گفت: می‌خواهیم از طریق فرهنگ‌سازی و گفت وگوی اجتماع محور به ارتقای سطح رفاه جامعه کمک کنیم. اینها شعار و آرمان گرایی نیست، کار را شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم حرکت کنیم هرچند زمانبر است.

برخیNGO ها به بنگاه‌های خانوادگی تبدیل شده‌اند

جلالی ادامه داد: حدود 3500 تشکل خیریه در کشور داریم که همه آنها می‌توانند به کمک ما بیایند. می‌خواهیم شبکه‌سازی کنیم، تاکنون در این حوزه شبکه سازی اتفاق نیفتاده است. از جمله محسنات این است که بانک اطلاعاتی خوب و جامع تشکیل می‌شود. به هرحال باید این واقعیت را درنظر گرفت که متاسفانه همه خیریه‌ها و ان.جی.اوها واقعا کار خیر انجام نمی‌دهند و برخی از آنها به بنگاه‌های خانوادگی تبدیل شده‌اند و به جای آنکه از ظرفیت‌های مردمی کمک بگیرند از دولت مطالبه می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر شبکه سراسری داشته باشیم ان.جی.اوها می‌توانند همدیگر را در آن پیدا کنند و از موازی کاری‌ها کاسته می‌شود گفت: از سوی دیگر مددجویان هم با سهولت بیشتری خدمات دریافت می‌کنند. به دنبال هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای کاهش بار مشکلات هستیم. البته نباید فراموش کرد که ان. جی. اوهایی داریم که کارهای خوبی انجام می دهند و متاسفانه دولت نتوانسته است تسهیلگر امورشان باشد و باید به این تشکل ها هم کمک کرد.