بهنام سعیدی شنبه در کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در تالار امام رضا (ع) نفت اهواز، اظهار کرد: ایران از نظر مخاطرات طبیعی در رتبه چهارم قرار دارد.

وی افزود: حدود ۹۷ درصد از سرزمین ایران در معرض خطر زلزله با قدرت متوسط و بالاست و تنها مناطق خالی از سکنه است که خطر تهدیدشان نمی‌کند.

سعیدی اضافه کرد: ۷۵ درصد از مراکز جمعیتی کشور در معرض خطر سیل و ۸۰ درصد از کشور نیز در منطقه گرم و خشک قرار دارد.

وی همچنین هدف از علم مدیریت بحران را پیش بینی و پیشگیری از حوادث دانست و گفت: نبود کنترل آتش سوزی باعث حوادث غیرقابل کنترل و غیرقابل جبران می‌شود.

سعیدی با تاکید بر ضرورت آموزش همه افراد جامعه در زمینه چگونگی مبارزه با بلایای طبیعی اظهار کرد: باید به مردم آموزش داده شود که در مواقع سیلاب و آتش سوزی چه رفتاری داشته باشند و تبعات آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها چیست، زیرا برخی از حوادث به دلیل ناآگاهی مردم سبب خسارت جانی می‌شود به طور نمونه در سیلاب‌های اخیر این مساله دیده شد.

وی با بیان اینکه مدیر بحران می‌تواند از همه امکانات یک شهر در زمان بحران استفاده کند، تصریح کرد: مدیر بحران باید قاطع، چابک و تصمیم ساز باشد، زیرا مدیریت بحران مدیریت ثانیه هاست.

*۵۰ درصد حریق کشور در خوزستان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این مراسم با انتقاد از نبود پایگاه اطفای حریق در استان، گفت: در پنج ماهه اول امسال ۵۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌های کشور در این استان رخ داده است.
کیامرث حاجی زاده خوزستان را مجموعه‌ای از بحران‌ها دانست و افزود: نبود زیرساخت و تخریب زیرساخت‌های گذشته این استان بعد از جنگ تحمیلی، شهروندان را با بحران‌های متعدد روبه رو کرده است.
وی با اشاره به قرار گرفتن بیش از پنج درصد جنگل‌های کشور در خوزستان اظهار کرد: این استان محل قرار گرفتن صنایع بزرگی همچون نفت، پتروشیمی و فولاد است با این حال خوزستان از داشتن حتی یک پایگاه اطفای حریق محروم است.

حاجی زاده اضافه کرد: ۲ بالگرد اطفای حریق امروز در اهواز رونمایی می‌شود که یکی از آن‌ها در هوانیروز مسجدسلیمان و دیگری در اهواز یا دزفول مستقر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه ریزگرد‌های خوزستان به یک ابربحران تبدیل شده و مقابله با آن نیازمند عزم ملی است گفت: اطفای حریق و سیلاب، ۲ بحران اساسی در خوزستان به شمار می‌آید که با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیت استان باید برای آن‌ها فکر اساسی شود.