نتیجه مطالعات پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان داده است، قرارگیری زنان در معرض نور شبانه، خطر بروز سرطان سینه را تا 14 درصد افزایش می‌دهد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نور شبانه موجب آسیب دیدن یک هورمون محافظ به نام "ملاتونین" می‌شود و همین موضوع با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

تحقیقات گذشته نیز نشان داده است، قرار گرفتن در معرض نور شبانگاهی، سطح هورمون ملاتونین را کاهش می‌دهد؛ کاهش سطح این هورمون در بدن برابر با افزایش 14 درصدی ریسک ابتلا به سرطان سینه است.

ملاتونین به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند؛ تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن تا حد زیادی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد.

همچنین شواهد موجود نشان داده است که ملاتونین می‌تواند گسترش سرطان در بدن را متوقف ‌کند یا به تأخیر بیندازد، دستگاه ایمنی را تقویت کند و فرایند پیری را کُند کند.

پروفسور جیمز از دانشگاه هاروارد پس از بررسی شرایط خواب 110 هزار زن گفت: «نتایج پژوهش‌های ما نشان می‌دهد، قرارگیری در معرض نور گسترده در ساعات شبانه می ‌تواند یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان سینه باشد».


این پروفسور با بیان اینکه «در جامعه مدرن صنعتی ما روشنایی مصنوعی تقریبا همه جا هست» اظهار داشت، خانم‌هایی که بواسطه شرایط‌شان در معرض نور شبانگاهی قرار دارند، بیش از دیگر زنان باید مراقب سلامتی خود باشند.

یافته‌های جدید محققان دانشگاه هاروارد در مجله "Environmental Health Perspectives" منتشر شده است.