جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم از امروز با حضور رئیس‌جمهور و وزاری پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

در هفته‌های اخیر با معرفی «سید محمد بطحایی»‌به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش، بحث‌های موافقان و مخالفان وی از میان جامعه فرهنگیان به ویژه در فضای مجازی حسابی داغ بود.منتقدان که به عملکرد بطحایی در دوران حضورش به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش ( در دوران حضور فانی) نقدها دارند، حضور او در وزارت آموزش‌وپرورش را بازگشت به عقب می‌دانند.

در جبهه مقابل، موافقان حضور بطحایی در وزارت آموزش‌وپرورش براین باورند، او فردی است که سال‌ها در بدنه آموزش‌وپرورش حضور داشته و به عنوان وزیری منتخب از بدنه آموزش‌وپرورش با مشکلات و چالش‌های این وزارتخانه آشناست همچنین به دلیل رابطه خوبی که با دولت دارد و مدتی نیز به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کرد، می‌تواند در جذب بودجه از دولت برای آموزش وپرورش اقدام کند.

بررسی مجموع نظرات موافقان و مخالفان با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش یک نکته مشترک دارد و آن تاکید جامعه فرهنگیان به حل مشکلات آموزش‌وپرورش و موفقیت وزرای معرفی شده صرفاً با حمایت رئیس جمهور و دولت از این وزارتخانه پرچالش است.

مخاطبان میلیونی آموزش‌وپرورش معتقدند در دولت یازدهم این وزارتخانه در مجموع اولویت‌های دولت قرار نگرفت و این مسئله را می‌توان از سیاست‌های اتخاذ شده در آموزش‌وپرورش نیز حس کرد؛ سیاست‌هایی که در تلاش برای کاهش بار مالی آموزش‌وپرورش برای دولت بود و شاید بیشترین لطمات این سیاست‌ها متوجه دانش‌آموزان و مدارس دولتی بود.

محمدعلی نجفی رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی نیز در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال با اعتراف به اینکه قرار بود آموزش و پرورش اولویت اول دولت یازدهم باشد، اما متأسفانه به علت وضعیت بحرانی کشور آموزش و پرورش نتوانست در اولویت قرار بگیرد، وعده داد: قطعاً در دولت دوم روحانی با مدیریت وضعیت تحریم‌های خارجی و ایجاد ثبات اقتصادی در فضای داخلی وضعیت مناسبی برای توجه به مباحث زیربنایی‌تر مانند آموزش و پرورش فراهم شود.

در حالیکه با توجه به سیاست‌های دولت اول روحانی در قبال وزارت آموزش‌وپرورش، مخاطبان این وزارتخانه (فرهنگیان و دانش‌آموزان) امید چندانی به توجه دولت دوم روحانی به وزارت آموزش‌وپرورش ندارند، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در رابطه با آموز‌ش‌وپرورش خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: :‌همانطور که انتظار دارم همه این 17 وزیر رأی بالا از شما نمایندگان محترم کسب کنند و مورد اعتماد شما باشند، برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم برای اینکه دلم می‌خواهد با حمایت شما در این کار سخت و بسیار پیچیده بار این مسئولیت را بردوش بگیرد.

وی در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش چنین گفت: سید محمد بطحایی سابقه طولانی در آموزش‌وپرورش دارد و در سمت‌های مختلف این وزراتخانه خدمت کرده است و رشد سازمانی ایشان در همین وزارتخانه بوده است، از رده مربی و دبیر بودن تا همه مراحل به زیروبم این وزارتخانه به طور کامل آشنا هستند، در سند تحول بنیادین زحمات زیادی کشیدند، نظام مدیریت مدرسه محور جزو تلاش‌های ایشان بود و در سمت معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در آموزش و پرورش خدمت می‌کردند و اخیراً رئیس مرکز نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه بودند.

درخواست‌های رئیس جمهور نیز از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش وپرورش نیز این موارد بود:‌ تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی، دین مداری و تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان جزو سفارشات اولیه است. تربیت انسانهای خلاق و سازگارتر با نیازمندی‌های جامعه، توانمندسازی دانش‌آموزان از لحاظ ذهنی و جسمی، ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و همچنین وضع معیشتی آنها ومتناسب سازی آموزش و پرورش با نیازمندی‌های کمی،کیفی و چابک سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری.

در یک کلمه به ایشان گفتم که می‌خواهم خروجی آموزش و پرورش بعد از 12 سال با گذشته متفاوت باشد ضمن سپاس از همه معلمین و همه کسانی که در این مدت خدمت کردند ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند دانش‌آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند بتوانند در آن فعالیت کنند از هویت و فرهنگ خودشان به خوبی دفاع کنند و اینکه محفوظات تحویل آنها ندهیم که بعد از خدمت نظامی نیمی از‌ آنها بپرد، همه علم و دانش را به گونه‌ای یاد بگیرند که در زندگی به کار بگیرند.

در حالیکه رئیس جمهور در سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس اذعان داشت، گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش باید با حمایت شما در این کار سخت و بسیار پیچیده بار این مسئولیت را بردوش بگیرد، مخاطبان میلیونی وزارت آموزش وپرورش در انتظارند تا ببینند در دولت دوازدهم، بدنه دولت برای گام برداشتن آموزش‌وپرورش در مسیر پر چالش و مشکل همراه آنها خواهد شد؟