پس از پایان دوره متوسطه مهمترین و سرنوشت ساز ترین انتخاب هر فرد، انتخاب رشته دانشگاهی می باشد. این انتخاب، سازنده آینده شغلی و اجتماعی افراد می باشد، انتخاب رشته تحصیلی بسیار حساس است زیرا کوچکترین اشتباه می تواند شخص را از آرزوهایش جداکرده و آینده او را تهدید به شکست و ناکامی کند.

این مرحله باید واقع بینانه انجام شود زیرا رتبه و نمره تحصیلی فرد در انتخاباتش نقش مهمی دارد.از تصمیم گیری بدون در نظرگرفتن واقعیات باید حذر کنند.

هر داوطلب باید طوری انتخاب رشته کند که اولاً این رشته مورد علاقه او باشد و با توجه به زحمات فراوانی که در سال کنکور کشیده پاداش آن را دریافت کند، دوماً آینده شغلی او را تضمین کند.
کارنامه نتایج اولیه داوطلبان هر ساله طور تنظیم شده است که با توجه به رتبه ای سهمیه، زیرگروه و رتبه کشوری انتخاب 100 رشته محل می تواند این فرایند را تسهیل کند.

انتخاب رشته باید بر اساس ترجیحات شخصی و علاقه فرد انجام گیرد در غیر اینصورت با پذیرش در دانشگاه مشکلات عدیده ایی در پیش رو خواهند داشت.

این روزها بسیاری از مراکز به طور فعال در حال دادن مشاوره برای انتخاب رشته و فراخواندن داوطلبان برای شرکت در همایش هایشان هستند، مواجهه درست با این اتفاق و بهره مندی صحیح ازمشورت با مشاوران مطلع، آگاه و مسلط می تواند دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا را به درستی و امیدوار به آینده مطمئن، راهنمایی سازد.

داوطلبان باید هوشیار باشند که انتخابانشان براساس سه پارامتر انجام گیرد:
1- ابتدا رشته و دانشگاه هایی که مورد علاقه و ترجیح شخصی آنهاست را از میان دفترچه انتخاب کنند.

2-انتخاب رشته هایی که با رتبه داوطلب با توجه به علایق و ترجیحاتش همخوانی بیشتری دارددر مرحله بعدی قرار می گیرد.

3-دانشگاه هایی که چندان مورد علاقه فرد نیستند همچنین رشته هایی که خیلی علاقه ندارند ولی چون مایل هستند که همین امسال پروسه کنکور به اتمام برسد و قصد شرکت مجدد در کنکور را ندارند در مرحله آخر انتخابات آنها جای می گیرد.

مراحل انتخاب رشته هوشمندانه

مرحله اول: شناخت رشته های دانشگاهی و دانشگاه های شهرهای متفاوت و کسب اطلاعات درخصوص سطح علمی و امکانات رفاهی دانشگاه ها همچنین بعد مسافت شهرها تا شهر داوطلب.

شناخت رشته تحصیلی از آنجا که سالهای تحصیلی فرد براساس همین شناخت رقم می خورد بسیار حائز اهمیت است زیرا داوطلب باید درباره رشته تحصیلی، ماهیت درسی، آینده شغلی و تحصیلی آن همچنین شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آن رشته اطلاعات داشته باشند تا بتوانند تصمیم گیری درست انجام دهند.مطالعه دقیق دفترچه می تواند در انتخاب صحیح داوطلبان کمک بسیار کند.

مرحله دوم :انتخاب رشته های مورد علاقه به ترتیب اولویت، استانها و شهرهایی که مایل هستند با قبولی در آن ادامه تحصیل دهند که سازمان سنجش با استانی، ناحیه ایی، قطبی و کشوری کردن تمامی رشته های تحصیلی به داوطلبانی که از استان خود یا استانهای همجوار انتخاب رشته می کنند شانس قبولی زیادی داده است.

داوطلب نباید خود را از این امتیاز محروم کند، ضمن اینکه باید برای جلوگیری از آسیب ها و خطرات دوری از خانواده نزدیکترین محل را برای تحصیل انتخاب کنند.

پس ازاین دو مرحله، وقت آن رسیده که داوطلب لیستی از 100 انتخاب خود را تهیه کند به عنوان مثال اگر اولین انتخاب داوطلب گروه علوم انسانی برای رشته تحصیلی روانشناسی می باشد. باید این رشته را در شهر خود استان یا شهرهای مورد علاقه،که از قبل تهیه کرده گزینش کند.سپس به ترتیب ترجیحات و الویت های خود شروع به چینش آنها کند که این انتخابات در نهایت به این صورت انجام گرفته که انتخاب اول به 99 انتخاب دیگر ترجیح دارد و انتخاب دو به 98 انتخاب بعدی به همین صورت تا صدمین انتخاب. اگر داوطلب به اینگونه انتخاب کند مطمئناً تاسف کمتری در آینده خواهد خورد.