علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی امنیت شغلی و سرمایه گذاری و تولید که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر به علت وقوع تغییرات سریع در عصر تلاطم هستیم. در این زمان پیچیدگی روابط کار بیش از هر زمان دیگری به وجود آمده است. امروز در بازار کار ایران فقط باامنیت و معیشت کارگران و سرمایه گذاران مواجه نیستیم، بلکه پدیدۀ بیکاری هم به آن اضافه شده است.

وی در ادامه افزود: یک زمانی گفتم من فقط وزیر کارگران و کار فرمایان نیستم، بلکه وزیر بیکاران هم هستم. این یک بحث جدی بود که بیشتر به عنوان شوخی به آن پرداخته شد.

ربیعی اظهار داشت: وزارت کار از نزدیک و به صورت ملموس با زندگی مردم سروکار دارد و برای کسانی که نگاه جدی به این وزارتخانه ندارند متأسفم.

وزیر تعاون با بیان اینکه برخی با برشمردن بعضی از عواملی که منجر به عدم امنیت شغلی می شوند، اظهار داشت: یک سری از این مؤلفه ها جهانی است. عواملی مثل فناوری و ماشینی شدن کارها منجر به تقلیل نقش و دخالت نیروی کار در مشاغل شده است.

وی علت دیگر عدم امنیت شغلی را وجود نیروی کاری برشمرد که از امکان تشکل پذیری بسیار ضعیفی برخوردارند.

ربیعی در خصوص آیندۀ امنیت شغلی گفت: هر چند امروزه مشکل بیکاری گریبان گیر ما شده است و باید برای آن راهکار داشته باشیم، اما از هم اکنون باید به فکر ناامنی شغلی در آینده باشیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص حاشیه نشینی های جدید اظهار داشت: مهاجرت نسل اول، دوم و سوم نیروی کار برای پیدا کردن شغل در صنایع بزرگ بود که باعث به وجود آمدن حاشیه نشینی شهری شد، اما امروز ما به سمت حاشیه نشینی روستایی حرکت می کنیم که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: رکود مضمن طی 10 سال گذشته عدم امنیت شغلی را با خود به همراه آورد و موجب  بر هم خوردن روابط عرضه و تقاضا شد که این موضوع را ما تجربه کردیم. بر اثر رکود مضمن به وجود آمده ریزش نیروی کار به صورت تجمعی از سال 93 شروع شد، که این شرایط موجب شد تا کارگران دودستی به شغل خود بچسبند، زیرا در صورت از دست دادن آن شغل، کار دیگری به دست نخواهند آورد.

ربیعی در ادامه به مسأله مزد و کفایت زندگی پرداخت و گفت: مسأله مزد از جمله موضوعاتی است که در کاهش قدرت خرید نیروی کار در این چند ساله مؤثر بوده است. به این منظور طرحی در وزارت پی ریزی شد که طی آن با یک شیب ملایم سطح دستمزد کارگران باید از نرخ تورمپیشی بگیرد. این امر به صورت یک نظریه درآمده و به دولت تقدیم شده است.

اجازه سوء استفاده از طرح کارورزی را نخواهیم داد

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیۀ نشست امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری و تولید در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص طرح کارورزی و عدم امنیت شغلی که ممکن است به تبع آن به وجود آید، اظهار داشت: این طرح تجربه ای موفق در سطح جهان بوده و در سال‌های 94 و 95 در استان‌ها به صورت موفق اجرا شده است.

وزیر کار تصریح کرد: بر اساس شیوۀ اجرایی و آیین نامه ای که برای این طرح تدوین شده هیچ امری غیر از آموزش و تعلیم اتفاق نخواهد افتاد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که کارورزی به عنوان رابطه ای حقوقی و دستمزدی تعریف شود.

وی در ادامه افزود: بعد از 6 تا 9 ماه کارورزی، مشوق‌هایی از جمله پرداخت 2 سال از حق بیمه کارورز قرار خواهیم داد تا کسانی که در این طرح شرکت کرده اند، همان جا به صورت استخدام دائم مشغول به کار شوند.