نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان استاندارد علاوه بر اینکه موضوع استانداردسازی کالاها را به عنوان یک اولویت قرار داده، کیفیت و کمیت کالاها را نیز مد نظر قرار داده است. وقتی سازمان استاندارد کیفیت یک کالا را مورد تائید قرار می دهد، پس مردم می‌توانند با خیال راحت از آن کالا استفاده کنند از طرفی تولیدکنندگان داخلی باید استانداردهای لازم را ارتقا داده و کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند تا علاوه بر توان عرضه محصولات خود در بازار داخلی، رقبای خارجی را از دایره رقابت خارج و بازارهای جهانی را فتح کنند.

پیروزبخت افزود : با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی، برنامه این سازمان پوشش استاندارد و ترویج آن در همه محصولات داخلی اعم از کالا و خدمات است. سازمان استاندارد با هدف افزایش تولید با کیفیت داخلی و به منظور رقابت با کالاهای خارجی، برنامه هایی را تدوین و اجرایی کرده است و در حوزه های مختلف استاندارد تدوین شده که شامل استانداردهای اجباری، تشویقی و خوداظهاری در واحدهای تولیدی است که این موضوع باعث بالابردن کیفیت کالاها می شود.

وی درباره پویش « کالایاستاندارد ایرانی میخرم » و همکاری بخش های مختلف سیاسی ، هنری ، ورزشی هم اظهار داشت: معمولا تحقق اهداف بلند و متعالی اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی بدون حضور و حمایت همه جانبه مردم بعید به نظر می رسد. برداشتن گام های بزرگ در عرصه های اقتصادی و اجتماعی مستلزم فرهنگ سازی و تدوین پیوستهای فرهنگی است. پویش های تبلیغی یکی از شیوه های موثر در آگاه سازی ، فرهنگ سازی و تهییح عمومی برای انجام اهداف ملی است که موجب تسریع و تسهیل دستیابی به اهداف بزرگ می شود.

پیروزبخت تصریح کرد : پویش «کالایاستاندارد ایرانی میخرم» یک کمپین علمی در حوزه تبلیغات فرهنگ عمومی(public service advertising) است که از ابتدای تیرماه به ابتکار و اهتمام دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سیاست برای تحقق اهداف نظام و شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ترغیب و تشویق اقشار مختلف جامعه برای استفاده از کالای ایرانی راه اندازی شده و با استقبال گستره طیف های مختلف مواجه شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت : بسیاری از کالاها و خدمات ایرانی کیفیتی همتراز و در برخی موارد فراتر از نمونه خارجی دارند که باید بیشتر درباره آن گفت و گو و اطلاع رسانی کنیم.

وی درباره پیامدهای بی توجهی به خرید کالای ایرانی گفت : قاچاق کالاهای بی کیفیت، دلالی و واسطه گری از آفات تولید هستند که تاکنون ضربه های جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرده کرده کرده اند ، در شرایط کنونی قاچاق ، دلالی و واسطه گری به شغل تبدیل شده است. این در حالی است که مردم در گذشته به کسی که نقش واسطه و دلال داشت با اکراه نگاه می کردند و می گفتند فلانی دلال است؛ می توان گفت خرید کالای ایرانی و ایجاد شغل، گرایش به دلالی را کاهش می دهد.

توصیه به تولیدکنندگان

وی توصیه کرد : تولیدکنندگان هم دو موضوع را باید مورد توجه قرار دهند؛ یکی بحث کیفیت و دیگری بحث رقابت سالم و ورود به بازار رقابتی داخلی و خارجی است. تولیدکنندگان باید خودشان را همیشه در این حالت ببینند که اگر من کیفیت را رعایت نکنم رقیب من در بازار داخلی و خارجی، بازار را از دست من می گیرد.

رئیس سازمان استاندارد افزود: مردم باید از سلامت و کیفیت کالاهایی که دارای مهر استاندارد است، خاطر جمع باشند چرا که در کشور ما تولید بسیاری از محصولات نظیر کفش، پوشاک ، مواد غذایی و حتی لوازم خانگی و صنعتی با کیفیت بالایی صورت می گیرد و قابل رقابت با محصولات خارجی است. ضمن تقدیر از حمایت بخش های مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، ورزشی از پویش «کالای استاندارد ایرانی میخرم» از تمامی آحاد جامعه دعوت می کنم با پیوستن به این پویش از کالای ایرانی حمایت کنند.