براساس اداره مکمل های غذایی در ایالات متحده، عدم دریافت میزان کافی از ویتامین B12 در رژیم غذایی، عوارض جانبی از جمله کم‌خونی پرنیسیوز و خستگی را به دنبال دارد. همچنین توانایی این ویتامین در کمک به سرکوب اشتها و افزایش متابولیسم مورد مطالعه قرار گرفته که براساس کلینیک مایو در ایالات متحده هنوز اثربخشی آن به عنوان یک عامل کاهش دهنده ی وزن به اثبات نرسیده است.

اهمیت ویتامین B12

ویتامین B12 معروف به کوبالامین، عضوی از خانواده ی ویتامین B است. براساس اداره مکمل های غذایی در ایالات متحده، این ویتامین در متابولیسم نقش دارد و به این دلیل مطالعاتی در مورد نقش بالقوه ی آن در کاهش وزن انجام شده است و در برخی از کلینیک های کاهش وزن از این ویتامین استفاده می شود. ویتامین B12 در برخی از انواع ماهی ها، غلات صبحانه غنی شده و جگر گاو وجود دارد. میزان توصیه شده این ویتامین ۲.۴ میکروگرم برای مردان و بانوان است، همچنین بانوان باردار و شیرده به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز دارند.

تحقیقات

 

براساس نسخه آنلاین “علوم امریکایی”، محققان دانشگاه سیراکیوز در امریکا تولید آدامس ترکیب شده با پپتید YY انسان یا hPYY (هورمونی با ویتامین B12 برای سرکوب اشتها) را مورد مطالعه قرار دادند. روده هورمون hPYY را در زمان غذا خوردن و تمرینات ورزشی آزاد می کند تا با ارسال سیگنالی در جهت حس سیری به مغز باعث کاهش اشتها شود. افزودن ویتامین B12 به آدامس برای محافظت از hPYY در معده بوده، تا اینکه با ورود به جریان خون به کاهش اشتها کمک کند. این مطالعه هنوز در مراحل آزمایش بالینی است تا اطمینان حاصل شود که هورمون hPYY می تواند برای استفاده در کاهش وزن مناسب و ایمن باشد.

تزریق ویتامین B12

 

کلینیک های کاهش وزن از ویتامین B12 به صورت تزریقی برای کمک به کاهش وزن استفاده می کنند. متخصصان معتقدند که فواید این ویتامین در کاهش وزن ارتباطی به کاهش اشتها ندارد. براساس کلینیک مایو در ایالات متحده، تزریق ویتامین B12 راهی برای افزایش انرژی و سرعت متابولیسم است. همچنین این نظریه وجود دارد که افزایش متابولیسم، سوزاندن کالری بیشتر و کاهش وزن را به دنبال دارد.

نتیجه گیری

 

بدن برای حفظ سلامتی به ویتامین B12 در رژیم غذایی نیاز دارد. براساس اداره مکمل های غذایی، کمبود این ویتامین با خستگی، ضعف، یبوست و از دست دادن اشتها همراه است. هرچند اجتناب از ویتامین B12 به عنوان راهی برای کاهش اشتها انتخابی ناسالم است و منجر به افسردگی، زوال عقل، گیجی و عدم تعادل می شود. همچنین پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی به همراه تمرینات ورزشی می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند.