عباسعلی محرابیان متخصص گوارش گفت: درد شکم یکی از ناراحتی‌هایی است که هریک از ما تاکنون یک یا چند بار آن را احساس کرده‌ایم.

وی گفت: گاهی این درد گذرا وگاه مزاحم،‌گاه به خیر و خوشی برطرف می‌شود وگاه دردسرساز ونیازمند اقدامات تشخیصی و درمان جدی،‌گاه بادرمان دارویی وگاه نیازمند جراحی، گاهی عوامل خوش خیم ودربرخی موارد عوامل بدخیم باعث دردهستند.

وی تصریح کرد: ازطرفی دردعامل ناراحتی وعذاب بیمار ولی از طرف دیگرعلامت هشداردهنده وجود اختلال در ساختمان و یا عملکرد اعضا درونی، که اگر این علامت هشداردهنده به ظاهر مزاحم وجودنداشت، می‌توانست منجر به خطرات جدی وگاه کشنده شود.

محرابیان تصریح کرد: به‌طورکلی تشخیص علت درد شکم گاهی بسیارمشکل است زیرا اولا شکم محوطه بسته‌ای است که حاوی اعضا متعدد درمجاورت یکدیگر که گاهی پیداکردن علت را بسیار مشکل می‌کند. ازطرف دیگر درد یک احساس است که توسط بیمار بیان می‌شود و این بیان اساسا در افراد مختلف متفاوت و بسته به آستانه تحمل افراد دارد.

وی گفت: ازطرف دیگر علت درد شکم فقط مربوط به اعضای داخل شکم نیست و عوامل و اعضای بیرون شکم هم می‌توانند عامل درد شکم باشند. در پاره‌ای ازموارد هم اشکال درعملکرد سیستم‌های مختلف عامل ایجاد درد است که با هیچ آزمایش، رادیوگرافی، اسکن و آندوسکپی قابل تشخیص نیست وتنها بیان دقیق بیمار و دقت پزشک می‌تواند راهگشا باشد.

این متخصص گوارش گفت: بنابراین توجه دقیق بیمار به خصوصیات درد ازجمله زمان درد، محل دقیق درد، کیفیت درد (سوزشی، تیز وبرنده، گنگ ومبهم، یکنواخت و مداوم یا متناوب)، نواحی که درد به آنجا انتشار می‌یابد، عواملی که باعث تشدید درد یا بهبود درد می‌شود، می‌تواند راهنمایی کننده و مفید در تشخیص باشد. انتظار ازپزشک که بدون موارد فوق به تشخیص و درمان صحیح برسد دور از انتظار است.