زهرا نیر کارشناس روانشناسی بالینی گفت: استرس سن وسال نمی شناسد و گاهی گریبانگیر کودکان هم می شود.استرس در هر مکانی وزمانی به سراغ انسان می آید وخواب وخوراک و آرامش را از او سلب می کند. در علم روان ‌شناسی و روان ‌پزشکی، استرس را حالتی از اضطراب ونگرانی می دانند که فرد وقتی آن را تجربه می ‌کند که حوادث و مسئولیت ‌ها، بیشتر ازحد توان به اومحول می شود واو نمی تواند به راحتی با این مسائل کنار بیاید.

وی افزود :از جمله موارد استرس زا می توانیم به ازدواج،طلاق،بیماری،مرگ عزیزان،تولد فرزند ،بیکاری اشاره کنیم.البته همه موارد استرس زا ناخوشایند نیستند مثلا ازدواج وبچه دارشدن می توان بسیار لذت بخش وخوشایند باشد.در واقع گاهی میزان کم استرس برای انسان لازم است وباعث شکوفا شدن استعداد وتوانایی های بالقوه افراد می شود و این هیجانات مثبت می تواند باعث پیشرفت علم ودانش ،افزایش مقام وجایگاه اجتماعی فرد شود.

“نیر ” گفت: استرس در افراد کمال گرا ومسئولیت پذیر بیشتردیده می شود. این افراد همیشه درحال مقایسه کردن ورقابت کردن با دیگران هستند که متاسفانه همین امر باعث برهم خوردن آرامش واضطراب دائمی در وجود آنها می شود.

او گفت:طبق نظر کارشناسان ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماری‌ ها با استرس در ارتباط هستند. انسان به طور طبیعی با قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا ،نگرانی، اضطراب وترس تعادل خود را از دست داده وازنظر فیزیولوژیکی تحت تاثیر هورمون استرس زا آسیب های جدی به ارگان های بدن خود واردمی کند.

 استرس موجب ابتلا به کدام بیماری های می شود؟

این روانشناس افزود:استرس می تواند باعث اختلال دردستگاه ایمنی بدن شود و این سیستم حیاتی ومهم را که سد دفاعی بدن در مقابل باکتری ها و ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا است را دچار بد عملکردی کند و شخص را نسبت به ابتلا به بیماری‌ ها آسیب ‌پذیرتر کند. از جمله بیماری های وابسته به استرس بیماری‌ های قلبی ـ عروقی، فشارخون، سردردها(میگرن)، بیماری ‌های پوستی(حساسیت ‌ها، آکنه، خارش واگزما…)، بیماری‌ های گوارشی(التهاب ،دیابت ، زخم‌ های معده، کولیت عصبی، تهوع، بی‌ اشتهایی، پُرخوری)، بیماری ‌های منجر به ضعف سیستم ایمنی(مانند ایدز،لوپوس،پسوریازیس)، التهاب مفاصل، آسم ، چاقی، لاغری، اختلال‌ های جنسی و نازایی‌ ها هستند.

نیر گفت:هدف اصلی از درمان استرس ، از بین بردن استرس نیست چون نمی توانیم کل صورت مسئله زندگی و مشکلات مربوط به آن را پاک کنیم بلکه باید روش های مقابله ی سودمند و کنار آمدن با آن را به خوبی یادگرفت ودر زندگی به فرزندان خود آموزش داد. ایجاد محیط امن و آرام در خانه و تقویت اعتماد به نفس در کودکان می تواند عملکرد آنها را هنگام مواجه شدن با شرایط استرس ‌زا کنترل کند.

وی در پایان توصیه کرد: بهترین راه درمان استرس در وجود خود انسان است چون هر فرد به تنهایی استرس های مخصوص کاروزندگی شخصی خود را دارد باید راه آرام کردن ذهن خود را پیدا کرده و روش های مختلف را امتحان کنید.از جمله روش های مفید ورزش، یوگا، شنا، خواندن کتاب،نقاشی کردن،ساز زدن است.