حاتم شاکرمی، مدیر کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان تهران در دومین جلسه شورای اداری استان که عصر امروز در ساختمان استانداری برگزار شد اظهار داشت:نرخ بیکاری در تابستان سال گذشته ۱۳.۲ درصد کاهش یافت؛ در سال ۹۴ بالغ بر ۱۰۹ هزار فرد جویای کار در طرح کارورزی ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۴ هزار متقاضی فاقد هرگونه مهارتی بودند. که ۷۷ درصد کل ثبت نامی‌ها را شامل می‌شدند.

وی افزود: در سال ۹۵ اقدامات خوبی اتفاق افتاد که مقرر شد آن دسته از کسانی که جویای کار بودند و مهارتی نداشته‌اند به مراکز فنی حرفه‌ای معرفی شدند و به مدت ۴ تا ۶ ماه به صورت کارورزی تحت آموزش قرار میگیرند ضمن اینکه در این مدت یک سوم حقوق وزارت کاری را نیز دریافت میکنند و بعد از این مدت جذب واحد‌های می‌شوند.

شاکرمی بیان کرد: در مدتی هم که کارفرمایان این کارآموزان را آموزش می‌دهند از پرداخت حق بیمه معاف می‌شوند که در همین خصوص با سازمان تامین اجتماعی به توافق رسیدیم و آن‌ها اعلام آمادگی کردند.

مدیر کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان تهران عنوان کرد: مدت دوره کارورزی ۴ تا ۶ ماه است و این دوره مقدمه‌ای برای اشتغال و مهارت آموزی و سازمان پذیر شدن کارورز است تا قواعد محیط کار و نظام مندی و نظم صنعتی را یاد بگیرند. ضمنا طی این مدت فقط یک سوم حداقل حقوق به وی پرداخت می‌شود و رابطه کارگری و کارفرمایی بین آن‌ها وجود ندارد. اما کارورز تحت پوشش بیمه‌های مدنی قرار می‌گیرد. چنانچه بعد از اتمام کارورزی در آن کارگاه مشغول بکار شود. کارگاه به مدت ۲ سال از معافیت بیمه‌ای برخوردار خواهد بود.

شاکرمی در پایان افزود:۴۱ هزار فارغ التحصیل مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اشتغال پیدا کردن در سامانه کارورزی ثبت نام کردند. همچنین ۴۰۰ واحد اقدام به پذیرش کارآموز کردند.