مادران امروز دختران دیروز و دختران امروز مادرن فردایند که گذرگاه فرزندان - حتى پسران و مردان آینده- در ورود به حیات اجتماعى و سیاسى‌اند و به‌همین‌دلیل لازم است خود، آگاه نسبت به جنبه‌هاى سیاسى باشند تا علاوه بر انجام وظیفه خود، بتوانند فرزندان را به‌عنوان عضوى مؤثر در روند سیاسى آینده جامعه بپرورانند. «کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته» و « اعظم ما افترض الله من تلک الحقوق حق الوالى على الرعیه و حق الرعیه على الوالى » و...... حقایقى است که از گذرگاه این دختران حتى به مردان جامعه انتقال مى‌یابد. در این مختصر، به طرح برخى اصول تربیت اجتماعى - سیاسى دختران مى‌پردازیم.

با توجه به آن‌که زن و مرد از منظر اسلام - علی‌رغم تفاوت در شکل و قالب ایفاى نقش‌ها- لازم است رشد همه‌جانبه داشته باشند؛ دختران نیز باید براى فهم اجتماعى و سیاسى صحیح تربیت شوند تا زن به‌عنوان نیمى از جامعه بشرى علاوه بر طى نمودن مسیر کمال خود؛ آماده نقش‌آفرینى شایسته در تعیین مسیر جوامع بشرى باشد.
در این خصوص لازم است به برخى اصول تربیت اجتماعى و سیاسى دختران توجه نمائیم:
1- اگرچه اولویت میدان نقش‌آفرینى زن از منظر اسلام عزیز؛ میدان خانواده است اما این هرگز به معنى عدم جواز و حتى لزوم نقش‌آفرینى سیاسى و اجتماعى این نیمه بشر نمى‌باشد.
2- نوع نقش‌آفرینى اولیه و عام زن در عرصه اجتماع و سیاست از منظر اسلام تأثیرگذارى غیرمستقیم و از طریق تکمیل دیدگاه و حمایت عاطفى مرد و تربیت جامع فرزندان مطرح شده است.
3- نقش‌آفرینى زنان در عرصه اجتماع و سیاست به‌خصوص در مسائل کلان و مهم با رعایت اصل عدم لطمه به نقش ویژه زنان در خانواده نه تنها منفى و منتفى شمارده نشده بلکه در مواردى ضرورى و واجب مى‌باشد.
4- وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها و در پى آن زینب کبرى و فاطمه معصومه سلام الله علیهما و در پى آن‌ها سایر زنان برجسته عالم اسلام که جدى‌ترین و ماندگارترین حضور و نقش‌آفرینى‌ها را در عرصه سیاست ایفا نمودند، خود بهترین شاهد براى جامعیت تربیت زنان جامعه اسلامى است.
5- حضور و نقش‌آفرینى در عرصه اجتماع همانگونه که نباید با اولویت نقش همسرى و مادرى در خانواده در تعارض باشد هرگز با ضرورت رعایت تقوى و عفاف نیز تعارضى ندارد و این حضور نباید بهانه‌اى براى کم‌رنگ کردن آن صفات برجسته زن مسلمان باشد.
نکته مهم آن‌که حجاب اسلامى اساسا براى فراهم ساختن زمینه سالم فعالیت اجتماعى زن مطرح شده و روشن است در داخل خانه و در میان محارم، حجاب الزامى مطرح نمى‌باشد.
6- امر به معروف و نهى از منکر که به‌طور قطع اصلاح سطوح بالاى حاکمان جامعه از مهم‌ترین اهداف آن است همانگونه که بر مردان مومن واجب است از ویژگى هاى «مومنات» شمارده شده است.
7- رشد و تربیت سیاسى لزوما به معنى تصدى‌گرى مناصب و مشاغل اجتماعى و سیاسى نمى‌باشد و در عین این‌که در بسیارى از موارد با رعایت اولویت نقش خانوادگى و عفاف اجتماعى؛ منعى براى زن مسلمان وجود ندارد؛ اما نباید زنان خانه‌دار را غیرسیاسى و یا غیر نیازمند به تربیت سیاسى - اجتماعى محسوب نمود.
8- مادران فردا باید به فرزندان خود بیاموزند در برابر جریانات تأثیرگذار سیاسى جامعه و در زمینه امور جارى اجتماعى - سیاسى؛ بر هم زنندگان وحدت جامعه اسلامى؛ جاده صاف کن‌هاى دشمن؛ لطمه زنندگان به صلابت و استقلال چه رسد به کسانى‌که قصد براندازى نظام اسلامى و از آن طریق اساس اسلام را در سر مى‌پرورانند؛ چگونه مواضعى اتخاذ نمایند.
9- شناخت دشمن و علت و شگردهاى دشمنى آن‌ها و فهم خوى استکبار و استعمار نوین و نوع مقابله با آن‌ها مفاهیم کلان و تأثیرگذار سیاسى است که دختران آینده‌ساز خانواده و اجتماع به فهم و انتقال آن‌ها به نسل بعد نیاز اساسى دارند.
10-فرازهاى مهمى از تاریخ اسلام شاهد تأثیر نقش‌آفرینى سیاسى و اجتماعى زن مسلمان بوده که ماندگارى کربلا و پیروزى و حفظ انقلاب بزرگ اسلامى ما دو نمونه ‌بى‌مانند این نقش‌آفرینى‌ها محسوب مى‌شود.
11- تربیت سیاسى و تبیین افق گسترده نقش‌آفرینى در سطح کلان جامعه اسلامى و بلکه جامعه بشرى؛ خود راهى بسیار مؤثر براى نجات دختران از افتادن در ورطه خواسته‌ها و تمایلات ناچیز و تبدیل شدن به ابزار لذت جنسى مردان و بدتر از آن ایفاى نقش ابزارى براى دشمنان است و اینجاست که تربیت سیاسى صحیح تأثیر متقابل خود در حفظ عفت و حیاء زنان را آشکار مى‌سازد.
12- همانگونه که از دامن زن مرد به معراج مى‌رود و همان‌طور که امر به معروف از باب «کنتم خیر امة اخرجت للناس» جنبه جهانى و بین‌المللى دارد؛ اقتضاء تربیت اجتماعى و سیاسى مردان آینده و انجام سطح برتر این فریضه چیزى جز رشد سیاسى و اجتماعى دختر مسلمان نمى‌باشد.
13- نقش‌آفرینى سیاسى و اجتماعى امروزین دختران ایران اسلامى چه در زمینه انواع متنوع فعالیت در فضاى مجازى و چه در عرصه‌هاى بیرونى همچون انتخابات، تظاهرات و تجمعات حق‌طلبانه و اسلام‌خواهانه و اردوهاى جهادى و..... همه و همه نمونه‌هایى از امکان و مطلوبیت حضور مؤثر زن مسلمان انقلابى است که لازم است به کل دختران جامعه اسلامى تسرى یابد.
14- باز هم تأکید مى‌شود که فهم نقشه استعمار و استکبار در نابودسازى بناى خانواده به‌خصوص در جوامع اسلامى و جدیت در اولویت بخشى به نقش ویژه دختران و زنان در خانواده؛ خود نمادى به‌سزا و شایسته از رشد سیاسى دختران انقلابى جامعه انقلابى ما مى‌باشد.