معصومه ابتکار امروز در نخستین همایش نمایندگان منتخب شورای اسلامی شهرهای مراکز استانی با محوریت توسعه پایدار و محیط زیست اظهار کرد: هدف از این همایش و هم‌اندیشی تعمیق راهبردی نگاه‌ها و سیاستها در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار با مدیریت شهری و شوراها است.

وی افزود: باید خردجمعی در دستور کار عرصه مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد و این مسئله ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و بهداشتی را در برمی‌گیرد که شوراها در همه زمینه‌های عنوان شده اختیاراتی دارند و اهتمام به آنها ضروری است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تدوین برنامه ششم توسعه را دستور کار مناسبی برای شوراها دانست و گفت: برنامه ششم توسعه در بسیاری مسائل اعم از موضوعات زیست‌محیطی راهکارهای بسیار مناسبی را دارد، البته اسناد فرابخشی زیادی هم در حوزه محیط زیست وجود دارد.

ابتکار با بیان اینکه امروز تجربه داخلی مناسبی از  چهار دوره برگزاری شوراهای اسلامی شهر و روستا به دست آمده است، تصریح کرد: به غیر از این تجربه‌های داخلی در ابعاد بین‌المللی نیز تجاربی را کسب کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز دنیا همگرایی خوبی را در کنوانسیونها و دستور کار جهانی شکل داده و بسیاری از آنها در حوزه مدیریت شهری و محیط زیست ثمراتی را به دنبال دارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور  تصریح کرد: یکی از این توافق‌های بین‌المللی توجه به اهداف توسعه پایدار است که برای شهرهای پایدار تبیین شده و تاب‌آوری را مورد  اشاره قرار می‌دهد.

ابتکار افزود: کنوانسیون تغییر اقلیم و توافق پاریس هم به نقش شهرها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین تاب‌آوری آثار تغییر اقلیم اشاره می‌کند که ما باید به این مسائل نیز در حوزه شهری و زیست محیطی توجه کنیم.

وی به برخی مشکلات شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا در چهار شهر کشورمان اجرایی شده و ثمرات آن را مشاهده کردیم که امیدواریم این برنامه در چهار کلانشهر دیگر نیز با قدرت بیشتری ادامه یابد و ثمرات ملموس آن را شاهد باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست  تصریح کرد: توسعه مترو، گسترش حمل و نقل عمومی و رشد بی‌آر‌تی به همراه کاهش تقاضای سفر می‌تواند بخشی از الگوهای حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها باشد که تا حدودی اجرایی شده است.

ابتکار با بیان اینکه یکپارچه شدن معاینه فنی خودروها یکی از اقدامات صورت گرفته بوده است، گفت: شبکه معاینه فنی در حال حاضر یکپارچه شده و امکان اینکه فردی با یک تلفن و بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی آرم معاینه فنی را دریافت کند غیرممکن است و مسئله معاینه فنی با دوربین‌های نصب شده توسط راهنمایی و رانندگی رصد می‌شود؛ به تازگی نیز حدود  معاینه فنی خودروها را سختگیرانه‌تر کردیم که قطعاً این رفتار تاثیرگذاری بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهرها به‌ویژه در کلانشهرها باید در زمینه آلودگی هوا برنامه لازم را داشته باشند که امیدواریم برای ارتقا کیفیت هوا گامهای لازم برداشته شود.

رئیس سازمان محیط زیست به برخی برنامه‌هایی که در حوزه شهری ضرورت دارد اشاره کرد و گفت: توسعه فضای سبز، دقت در حفظ محیطهای طبیعی شهرها، مدیریت پسماند، جلوگیری از تخریب و نوسازی ساختمانهای کم سن و سال، بازیافت، توجه به اقتصاد سبز، توجه به آلودگی صوتی، جلوگیری از آلودگی امواج و پارازیت، ممانعت از انتشار نورهای بی‌خاصیت، حفظ سلامت آب شهرها، تصفیه فاضلابها، ساماندهی صنایع در شهرها، دارا بودن پیوست زیست محیطی در پروژه‌ها و توجه به سازمانهای مردم نهاد از  ضروریات محسوب می‌شود.

ابتکار تصریح کرد: حفظ و توسعه درختان در کلانشهرها می‌تواند به تصفیه هوای شهرها و کاهش آلودگی هوا کمک کند که این مهم باید در بسیاری از شهرهای کشور مدیریت شود و حفظ فضای سبز بخشی از اولویتها باشد.

وی به ضرورت مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: امروزه نگرشها نسبت به پسماند تغییر یافته و در سیاستگذاری جایی برای دور انداختن وجود ندارد؛ توجه به اقتصاد، مدیریت شهری و مصرف در بازیافت اثرگذار خواهد بود و باید کالایی تولید کنیم که بازیافت آن برنامه‌ریزی شده باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: متاسفانه در دنیا بحث فاجعه بار پسماند مشکلات زیادی را برای دریاها و خشکیها به‌وجود آورده است و این مشکل در حال تبدیل شدن به بحران جهانی است.

ابتکار با بیان اینکه در گذشته‌های دور که روستاها وجود داشتند هیچ پسماندی تولید نمی‌شد و از همه بازیافتها هم بهره‌برداری صورت می‌گرفت، گفت: متاسفانه از زمانی که پلاستیکها ظهور  و بروز کردند مشکلات بشر در زمینه پسماند نیز افزایش پیدا کرد و شوراها نسبت به رفع این معضل وظیفه جدی دارند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات زندگی شهرنشینها وجود پسماندهای شهری یعنی نخاله‌ها هستند و به‌ همین منظور باید با تخریب ساختمانهای کم سن و سال مقابله کرد و عوارض سنگینی را برای آنها در نظر گرفت چرا که پدیده تخریب و نخاله‌ها می‌توانند در آلودگی کلانشهرها اثرگذار باشد.

رئیس سازمان محیط زیست توضیح داد: در کنار پسماندها که حتی می‌تواند نگاه پیشرفت اقتصادی پدید آورند مسئله بازیافت در شهرها نیز تاثیرات بسزایی خواهد داشت و موجب اشتغالزایی و کسب درآمد خواهد شد و این مهم می‌تواند یکی از سیاستهای اقتصادی در کشور قرار گیرد.

ابتکار با بیان اینکه باید به موضوع آلودگی صوتی در کلانشهرها نیز توجه جدی کرد، اظهار کرد: متاسفانه معضل آلودگی صوتی همچنین آلودگی امواج(پارازیت) باعث بروز مشکلات و بیماریهایی همچون استرس و  عصبی در کلانشهرها خواهد شد.

وی آلودگی نوری را یکی از معضلات جدید کلانشهرها دانست و تصریح کرد: آلودگی نوری  یکی از آلودگیهای جدید محسوب می‌شود و شوراهای اسلامی کلانشهرها باید به آن ورود کنند؛ انتشار نورهای بی‌خاصیت و بدون مورد بر سلامت شهروندان، حیوانات، پرندگان و حشراتی که نقش گرده‌افشانی را دارند  اثر منفی می‌گذارد.

رئیس سازمان محیط زیست به موضوع فاضلابها و اثرات تخریبی آنها اشاره کرد و افزود: عدم رسیدگی به فاضلابها به آب شرب، رودخانه‌ها، سواحل و شهرها لطمه می‌زند و شوراها وظیفه دارند که به بحث فاضلابها نیز ورود پیدا کنند.

ابتکار همچنین به داشتن پیوست زیست محیطی تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی تاکید کرد و گفت: باید تمامی آثار منفی پروژه‌های عمرانی و مصالح آن در نظر گرفته شود و مصلحت نیز در این مورد لحاظ قرار گیرد.