هر سال در فصل تابستان اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور به میزبانی پایتخت و با حضور بیش از یک هزار نفر از مدیران نظام تعلیم و تربیت برگزار می‌شود.

این اجلاس از یادگارهای شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش است که بدون وقفه در 33 سال گذشته برگزار شده است.

هدف از برگزاری این اجلاس، سیاست‌گذاری یکسال آموزش و پرورش و همچنین ارائه راهکارها و برنامه‌های مختلف از سوی مسئولان عالی رتبه وزارتخانه برای مدیران است.

حضور رؤسای قوای سه‌گانه و مسئولان عالی رتبه نظام به عنوان مهمانان ویژه و بیان نظرات و رهنمودها در خصوص تعلیم و تربیت کشور، از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.

اما در سال جاری باید سی و چهارمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور برگزار شود، که برگزاری این اجلاس در فصل تابستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بررسی کلی امکان برگزاری یا عدم برگزاری اجلاس سی و چهارم آموزش و پرورش 5 مورد را نشان می‌دهد.

1.امکان برگزاری این اجلاس از اوایل تیرماه به مدت یکماه وجود داشت که به دلایل نامعلومی این اتفاق رخ نداد.

2.با توجه به اینکه دولت جدید در نیمه اول مردادماه استقرار پیدا می‌کند، تا زمان معرفی وزیر جدید و رأی‌گیری و رأی اعتماد، امکان برگزاری این اجلاس در تابستان بسیار بعید به نظر می‌رسد.

3.به نظر می‌رسد یکی از جلسات کارشناسی مربوط به اجلاس سی و چهارم در آموزش و پرورش برگزار شده تا بتوانند در اواخر شهریورماه این اجلاس را برگزار کنند، که البته این جلسه به جهت احتمال انتخاب مجدد وزیر کنونی آموزش و پرورش و ابقا در این پست است که باید منتظر معرفی کابینه دولت دوازدهم بمانیم.

4. امکان برگزاری این اجلاس در فصل پاییز عملا امکان پذیر نخواهد بود، زیرا مدارس آغاز شده و اصلا دلیل وجودی این اجلاس به جهت سیاست‌گذاری سال تحصیلی جدید و آغاز سال تحصیلی جدید است که اگر در زمان مقرر خود برگزار نشود، دیگر توفیقی نخواهد داشت.

5.چهار سال پیش دقیقا در چنین شرایطی بود که دولت در حال تغییر و جابجایی بود، اما در اواسط تیرماه 1392 اجلاس سی‌ام آموزش و پرورش برگزار شد و هیچ خللی در روند و حرکت نظام تعلیم و تربیت ایجاد نشد.

تاکنون هیچ کدام از مسئولان آموزش و پرورش مواضعی در خصوص این موضوع اتخاذ نکرده‌اند.