سیدحسن هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات ایران برای توانمندسازی و مهارت آموزی کادر پزشکی افغانستان، گفت: تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه ‌های علوم پزشکی در ایران، افغانستانی هستند و امروز حدود ۷۰۰ نفر از دانشجویان افغانستانی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ایران، در حال تحصیل هستند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: از سال گذشته برنامه ویژه ای برای تربیت نیروی تخصصی افغانی در ایران اجرا شد و علاوه بر این چندین نیروی تخصصی از افغانستان در رشته‌های جراحی، بیهوشی و پرستاری برای انجام اعمال پیوند در ایران تربیت شدند و خوشحالیم که توانسته‌اند تا کنون ۷۰ عمل پیوند کلیه را در افغانستان انجام دهند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: دانشجویان افغانستانی در رشته‌های مختلفی مانند قلب، جراحی مغز و اعصاب، بیماری‌های داخلی و سایر رشته‌های مورد نیاز در ایران در حال آموزش هستند و حضور هیاتی از معاونت آموزشی وزارت بهداشت ایران برای تاکید بر این تعهد است که بنای ما بر تربیت نیروی تخصصی در رشته ‌های مختلف است تا دیگر مردم این کشور مجبور نباشند برای درمان به سایر کشورها مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در صورتی که طرف افغانستانی علاقه مند باشد، آمادگی داریم که سالانه ۵۰۰ نفر از دانشجویان افغانستانی را در ایران بورسیه کنیم که البته بخشی از هزینه‌های آن را دولت افغانستان تقبل کند تا بتوانیم در همه رشته‌های مورد نیاز، نیروی تخصصی مورد نیاز افغانستان را تربیت کنیم.

هاشمی با اشاره به تربیت نیروی مامایی و آموزش به اساتید افغانستانی این رشته در ایران، گفت: اساتید افغانستانی که در ایران آموزش می‌بینند در سال‌های آینده در دانشگاه‌های افغانستان به تربیت و تامین نیروی مامایی کمک می‌کنند.

وزیر بهداشت در پایان از توانمند‌سازی نیروی انسانی تخصصی افغانستانی در حوزه پزشکی به عنوان هدف مشترک ایران و افغانستان یاد کرد و افزود: مهمترین حوزه همکاری دو کشور، آموزش و پژوهش است، البته در گذشته‌های دور و قبل از جنگ شوروی در چندین دهه قبل، افغانستان در حوزه علوم پزشکی و دارو شرایط برجسته‌ای داشت و دور از ذهن نیست که دوباره به شرایط با شکوه خود برگردد و توسعه روابط با افغانستان در حوزه آموزش پزشکی، اولویت اول دو کشور خواهد بود