مشکلات ثبت نام دانش آموزان همواره همانند سال‌های گذشته وجود دارد و تغییر نکرده است. یکی از مشکلاتی که می‌توان به صورت ویژه در این گزارش به آن اشاره کرد، ثبت نام در مدارس هیئت امنایی است. مدارس دولتی که در چند سال اخیر یک برچسب هیئت امنایی نیز کنار نام آنان آمده است. طبق «آیین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیئت امنایی» مدارس دولتی و خیرساز واجد شرایط به درخواست شورای مدرسه وتأیید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند. هدف از هیئت امنایی کردن مدارس دولتی نیز «ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس، جلب و توسعه مشارکت‌های مردمی و خیّرین در احداث و اداره امور مدارس، تقویت نظام مدیریتی، مالی و اجرایی مدارس مبتنی بر گسترش عدالت آموزشی و پیمان‌سپاری مدیریت مدارس» عنوان شده است. مدارسی که غیردولتی نیستند اما هنگام ثبت نام از اولیای دانش آموزان شهریه‌های میلیونی دریافت می‌کنند.

مدارس هیئت امنایی حق دریافت پول ندارند

این در حالی است که مدارس هیئت امنایی حق دریافت پول به صورت اجباری را ندارند اما همه ساله این اتفاق می‌افتد. مدیران مدارس به دلیل اینکه وزارت آموزش و پرورش به آنان سرانه‌ای پرداخت نمی‌کند؛ از جیب خانواده‌ها این کمبود را جبران کنند. هر سال پول‌های درخواستی از سوی مدارس دولتی به مراتب بیشتر از سال گذشته می‌شود و از توان مالی اولیاء دانش آموزان نیز خارج است.

دریافت چک نقد میلیونی از خانواده‌ها در مدرسه دولتی

در این ارتباط مادری می‌گوید: پسرم در پایه ۱۱ مدرسه‌ای در مرکز شهر تحصیل می‌کند. در حال حاضر یک چک روز با مبلغ سه میلیون تومان از بنده خواسته‌اند. گفته‌اند؛ اگر این مبلغ را پرداخت نکنیم، پسرم را ثبت نام نمی‌کنند. پرداخت این مبلغ در توان ما نیست. مدیر مدرسه نیز حتی اقساطی نیز قبول نمی‌کند.

همچنین؛ دانش آموز سال سوم دبیرستان که امسال مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرده نیز  می‌گوید: ۴ میلیون تومان به عنوان شهریه از ما گرفته شده است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت کلاس‌های کنکور که در تابستان برگزار می‌کنند است. این دانش آموز گلایه‌ای از پرداختی که خانواده اش به مدرسه می‌دهند ندارد.

مدارس ابتدایی نیز از مبلغ ۴۵۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان بابت شهریه یکسال از خانواده‌ها جدا از برنامه‌های فوق برنامه دریافت می‌کنند.

برخی از مدارس نیز به دلیل اینکه تقاضای ثبت نام در آنان زیاد است از افرادی که خارج از محدودهٔ مدرسه هستند، ۲ برابر کسانی که در داخل محدوده هستند پول دریافت می‌کنند.

در این ارتباط مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز؛ دل خوشی از وضعیت نابسامان ثبت نام در مدارس ندارد و می‌گوید: به میزان تمام دانش آموزان شهر تهران در دوره ابتدایی و متوسطه ظرفیت پیش بینی شده است اما مشکل انجاست که خانواده از چند محله پایینتر یا از سایر مناطق تمایل دارند فرزند خود را در مدرسه‌ای خاص ثبت نام کنند. در صورتی که مدارس با ظرفیت محدود مواجهند. تمام مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش شهر تهران دارای ستاد ثبت نام هستند اگر خانواده‌ای نتواست فرزند خود را در مدرسه ثبت نام کنند به ستاد ثبت نام مراجعه کرده تا مدرسه‌ای که ظرفیت خالی دارد را به آنان معرفی کند.

دریافت پول هنگام ثبت نام مدارس دولتی تخلف است

مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران بیان کرد: دریافت پول هنگام ثبت نام در مدارس دولتی و هیئت امنایی تخلف است. تنها در مدارس دولتی شاهد، تیزهوشان و نمونه دولتی که قانون خاص دارند دریافت پول هنگام ثبت نام موجه است.

نظارت ویژه بر مدارس دولتی

وی بیان کرد:گروه‌های نظارت ویژه‌ای را به مدارس اعزام خواهیم کرد و اگر در رابطه با دریافت شهریه در هنگام ثبت نام با موردی مواجه شویم تا حد برکناری مدیر مدرسه اقدام می‌شود. این تصمیم جدی را در چند روز اخیر گرفته‌ایم تا بتوانیم سامانی به اوضاع ثبت نام دهیم.

باقری گفت: خانواده در بحث ثبت نام مشکلی داشتند از طریق سامانه پیامکی ۰۹۱۲۱۵۴۰۶۴۰ این موضوع را مستقیم به مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران یا از طریق شماره ۰۹۱۲۳۸۰۴۴۱۴ به روابط عمومی شهر تهران گزارش دهند.

مشکلات ثبت نام دانش آموزان و اختلاف نظر میان مسئولان وزارت آموزش وپرورش و مدیران مدارس سالیان سال وجود دارد، بدتر نشود، بهتر نیز نمی‌شود. ثبت نام در برخی از مدارس دولتی آنقدر پرهزینه شده است که تفاوتی با مدارس غیردولتی ندارند. برخی از مدیران مدارس کاستی‌ها را از جیب خانواده‌ها جبران کنند و در خیلی از موارد خانواده‌ها دل شکایت ندارند همه هزینه‌ها نقد یا اقساطی پرداخت می‌کنند.